جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7051 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱ |
83 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با تاکید بر لزوم شفافیت در زیر مجموعه وزارت نفت اظهار داشت: یکی از مواردی که در موضوع شفافیت مطرح است، شفافیت در حوزه مالی است که بر همین اساس باید کاملا مشخص باشد پول‌هایی که وارد کشور می‌شود، […]

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با تاکید بر لزوم شفافیت در زیر مجموعه وزارت نفت اظهار داشت: یکی از مواردی که در موضوع شفافیت مطرح است، شفافیت در حوزه مالی است که بر همین اساس باید کاملا مشخص باشد پول‌هایی که وارد کشور می‌شود، از کجا آمده و در کدام بخش‌ها هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ جدولی طراحی شد که متأسفانه شورای نگهبان آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ نپذیرفت که در متن لایحه درج شود، افزود: در این جدول مرقوم کرده بودیم که چه میزان در کشور گاز مصرف می‌شود و چه میزان مصرف روزانه بنزین است، ضمن اینکه گازوئیل هم چه مقدار مصرف می‌شود. در این جدول به مقادیر گوگرد، اتان، ال پی جی و… اشاره شده بود. همچنین سهم شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز، سهم دولت و سهم صندوق توسعه هم در آن جدول کاملا مشخص بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخیرا جلساتی با موضوع شفافیت مالی در حوزه شرکت ملی نفت برگزار شده است که کمیسیون انرژی و تعدادی از نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که بایستی این موضوع به صورت ویژه دنبال شود. به طوری که می‌بایست سامانه مالی دریافت‌ها و پرداخت‌های زنجیره نفت، گاز، ال پی جی، اتان و گوگرد مشخص شده باشد و مقادیر فروخته شده در داخل و خارج کاملا شفاف باشد و مجلس تلاش دارد تا این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌ ردیابی کند، زیرا برای وکلای مردم در مجلس مهم است که نفت و گاز و میعانات مختلف به کجا فروخته شده و درآمدهای آن به کدام حساب واریز می‌شود.

بیگی نژاد تصریح کرد: بیش از ۳۰ شرکت در کشورمان وجود دارد که شرکت‌های اقماری وزارت نفت است و همگی آنها با این شرکت کار کرده و نفت و گاز می‌گیرند و باید مشخص شود که این شرکت‌ها به چه منظور نفت و گاز و میعانات تحویل گرفته و به کجاها می‌فروشند؛ برای مجلس بسیار مهم است که جزئیات نفت و گاز فروخته شده و درآمدهای آن چه می‌شود.

وی افزود: سامانه دریافت‌ها و پرداخت‌ها با شناسه شخص و نهاد و سازمان‌های مختلف و حتی موضوعات مرتبط با آن روشن و شفاف باشد که کمیسیون انرژی در باره شفافیت این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اگر کسی بنا دارد که به شفافیت کمک کند، بایستی بداند که شفافیت مالی یکی از آن موضوعات است؛ سامانه مالی وزارت نفت و شفافیت در خرید و فروش نفت و گاز و میعانات بخشی از شفافیت ساختار اقتصادی کشور است؛ شفافیت رأی در حوزه وزارت نفت به درد مردم نمی‌خورد، بلکه مردم می‌خواهند بدانند که نفت و گاز و میعانات فروخته شده به کدام کشورها بوده و درآمدهای آن چه شده است.

بیگی نژاد اظهار داشت: گفته می‌شود ظرفیت تولید نفتمان خیلی افزایش پیدا نکرده است و لذا باید مشخص شود که نگهداشت تولید چه میزان هزینه دارد؛ به ازای هر بشکه نفت چه مقدار هزینه برای تولید آن صورت می‌گیرد. در بخش میترینگ یا اندازه‌گیری حجم نفت و گاز مصرفی در کشور مشخص نیست، اما مجلس اصرار زیادی دارد تا در سال جاری این موضوع روشن شود.

وی اضافه کرد: باید تمام نفت و گاز و میعانات تحویل داده شده به شرکت‌های مختلف مشخص شده و ثبت شود و نظارتی بر درآمدهای واریزی آن صورت گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه محرمانه بودن فروش نفت و گاز و میعانات امری بیخود است، گفت: باید مشخص شود این منابع خدادادی که تعلق به همه ایرانیان دارد به کجا رفته و چگونه به فروش می‌رسد و درآمد آن چه می‌شود؛ این در حالی است که محرمانه بودن این موضوع فقط مربوط به نحوه فروش آن و اسم آن کشور است، اما وقتی که هزینه‌های آن به بانک مرکزی واریز می‌شود، در زمره محرمانگی نیست و باید رقم آن کاملا شفاف باشد.

بیگی نژاد گفت: شفافیت در امورات مختلف کشور زمانی مهم است و منجر به توسعه و پیشرفت می‌شود که این شفافیت در امور مالی و اقتصادی باشد؛ باید دسترسی نهادهای مسئول اعم از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و مجلس به هزینه‌ها و درآمدها کاملا مشخص باشد.

وی افزود: سال جاری در قانون مصوب کردیم که هر سه ماه یکبار بایستی سازمان‌های نظارتی به مجلس گزارش بدهند، در حالی که اگر سامانه‌ای در امور مالی و اقتصادی در اکثر وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد، این موضوع می‌تواند کمک حال کشور شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!