چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-17
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7099 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸ |
116 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

هر کجا می‌توانیم شن و ماسه را ببینیم – زیر پا‌های ما، در دیوار‌های اطراف ما و به طور فزاینده‌ای حتی در جیب مان. مهمترین عنصر برای ساخت بتن چیست؟ شن. شیشه چیست؟ ماسه ذوب شده. علت استواری و مقاومت سیلیکون چیست؟ بدیهی است که یک بازیگر اصلی در صنعت فناوری و در قرار دادن […]

هر کجا می‌توانیم شن و ماسه را ببینیم – زیر پا‌های ما، در دیوار‌های اطراف ما و به طور فزاینده‌ای حتی در جیب مان. مهمترین عنصر برای ساخت بتن چیست؟ شن. شیشه چیست؟ ماسه ذوب شده. علت استواری و مقاومت سیلیکون چیست؟ بدیهی است که یک بازیگر اصلی در صنعت فناوری و در قرار دادن دستگاه‌های تلفن همراه در دست و جیب شما چیست؟ شن.
بنا به گزارش Popular Mechanics، شن و ماسه، استخراج‌شده‌ترین ماده جامد در جهان و پس از آب دومین منبع جهانی پرمصرف به شمار می‌رود. ماده‌ای تجدیدناپذیر که تقریباً در هر پروژه ساختمانی روی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مصرف ۵۰ میلیارد تن متریک در سال – که برای ساختن دیواری به ارتفاع ۸۸ فوت و عرض ۸۸ فوت در سراسر جهان کافی است.
در نتیجه، تقاضای جهان برای شن و ماسه حالا منجر به تخریب بستر رودخانه‌ها و سواحل شده است. یک گزارش منتشر شده توسط  NPR در سال ۲۰۱۷ حتی نشان می دهد که ما جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی را فقط برای رسیدن به شن و ماسه زیر و رو می‌کنیم. با این اوصاف حالا جهان در آستانه تجربه یک بحران دیگر است. این بار، کمبود شن و ماسه.
بیشتر بخوانید
با رشد کشورهای در حال توسعه، تجارت شن و ماسه نیز افزایش می یابد. کشورهایی هند، اندونزی، چین و غیره بیشترین مشکلات را دارند. چین بیش از هر کشور دیگری از شن و ماسه استفاده می‌کند که تقریباً نیمی از مصرف کلی ماسه در جهان است. جزایر کوچک در آسیای جنوب شرقی فقط به خاطر شن هایشان استخراج شده اند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) مستقر در کنیا هفته گذشته گزارشی جدید به همراه توصیه‌هایی برای اجتناب از بحران کمبود شن منتشر کرد. این گزارش در ادامه گزارش‌های آگاهی رسانی UNEP در سال ۲۰۱۹ است که در آن این سازمان از نادیده گرفته شدن بحران شن خبر داده است.
پاسکال پِدوزی، هماهنگ‌کننده UNEP در گزارش شن می‌نویسد: «برای دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند تغییر اساسی در شیوه تولید، ساخت و مصرف محصولات، زیرساخت‌ها و خدمات هستیم. منابع شن و ماسه جهان بی نهایت نیست و باید از آن‌ها به صورت عاقلانه استفاده کنیم. اگر موفق شویم نحوه استفاده از استخراج‌شده‌ترین مواد جامد در جهان را مدیریت کنیم، می‌توانیم از یک بحران جلوگیری کنیم و به سمت اقتصاد موفق حرکت کنیم.»

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید