جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7363 |
تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸ |
254 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر، عصر امروز (چهارشنبه)، بیانیه‌ای در ارتباط با تشکیل دولت عراق صادر کرد. رهبر جریان صدر اعلام کرد: «پس از رایزنی با متحدان در ائتلاف اکثریت می‌گویم: در فرایند سیاسی کنونی سه طرف مشارکت دارند: طرف اول: ائتلاف اکثریت ملی (ائتلاف “انقاذ الوطن” […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر، عصر امروز (چهارشنبه)، بیانیه‌ای در ارتباط با تشکیل دولت عراق صادر کرد.

رهبر جریان صدر اعلام کرد: «پس از رایزنی با متحدان در ائتلاف اکثریت می‌گویم: در فرایند سیاسی کنونی سه طرف مشارکت دارند: طرف اول: ائتلاف اکثریت ملی (ائتلاف “انقاذ الوطن” یا همان ائتلاف مقتدی صدر): که حافظ اکثریت ملی است. اما به علت تصمیم دستگاه قضایی عراق درباره فعال‌سازی گزینه “یک‌سوم تعیین‌کننده” در تشکیل دولت اکثریت تاخیر کرد.»

یک‌سوم تعیین‌کننده اشاره به رأی دادگاه فدرال عراق دارد که مطابق با آن، مجلس نمایندگان عراق نمی‌تواند بدون حضور یک سوم اعضای خود تشکیل جلسه دهد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»  بیش از یک سوم اعضای پارلمان عراق را تشکیل می‌دهد.

مقتدی صدر ادامه داد: «طرف دوم: “چارچوب هماهنگی” که خواهان دولت توافقی است… ما به این گروه چهل روز مهلت دادیم و آن‌ها در تشکیل دولت توافقی ناموفق بودند.»

صدر اضافه کرد: «طرف سوم: اعضای مستقل پارلمان.. از آن‌ها می‌خواهیم که [گروهی] مستقل دست‌کم با چهل نفر تشکیل دهند و این گروه شامل چارچوب هماهنگی نباشد که آن‌ها فرصت خود را استفاده کردند.»

رهبر جریان صدر در ادامه این بیانیه همچنین اظهار داشت: «مستقل‌ها باید به ائتلاف اکثریت بپیوندند تا دولتی مستقل تشکیل دهند. ما بعدها آن‌ها را در جریان جزئیات دیگر قرار خواهیم داد و ائتلاف اکثریت من جمله فراکسیون صدر پس از توافق با سنی‌ها و کُردهای ائتلاف به دولت آن‌ها رأی خواهد داد. و جریان [صدر] در وزیران این دولت سهیم نخواهد بود.»

با این حال، وی شرطی تعیین کرد و گفت: «به منظور شتاب در پایان دادن به مشکلات مردم، مشروط بر اینکه این فرایند طی حداکثر پانزده روز صورت گیرد.»

صدر در پایان همچنین از کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی عراق موسوم به چارچوب هماهنگی خواست که برای تشکیل ائتلاف به فراکسیون صدر بپوندند تا به بن‌بست سیاسی در عراق پایان داده شود.

مقتدی صدر اوایل فروردین ماه و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان بود، در اظهاراتی یادآور شد که وی و متحدانش فراکسیون اکثریت را تشکیل می‌دهند و پیروز انتخابات عراق هستند. صدر در ادامه افزود که اولین نفری بوده که توانسته فراکسیون اکثریت (انقاذ الوطن) را تشکیل دهد و نامزدی مقبول را برای نخست وزیری معرفی کند.

رهبر جریان صدر تاکید کرد که برای آنکه عراق بدون دولت نماند و با توجه به وخامت اوضاع امنیتی، اقتصادی و خدمات‌رسانی، وی به یک سوم تعیین‌کننده، از روز اول ماه مبارک رمضان تا روز ۹ ماه شوال فرصت می‌دهد تا با همه جریان‌ها برای تشکیل دولت اکثریت ملی بدون جریان صدر گفت‌وگو کند. وی همچنین از اعضای جریان صدر خواسته بود که هیچگونه دخالت منفی و یا مثبت در این امر نداشته باشند.

«احمد الموسوی» نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در واکنش به این ضرب‌الاجل دستیابی توافق با نیرو‌های اهل سنت، کُرد‌ها و برخی طرف‌های شیعه برای تشکیل دولت آینده را بعید دانسته بود و در این خصوص گفته بود: «موفقیت چارچوب هماهنگی در متقاعد کردن نیرو‌های کُرد، اهل سنت و رفتن به سمت ائتلاف با آن‌ها برای تشکیل دولت نتیجه‌ای غیر از تکرار سناریوی شکست جریان صدر و ائتلاف سهگانه در پی نخواهد داشت».

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، مقتدی صدر  در جریان جلسه دوم انتخاب رئیس جمهور، شاهد عقب نشینی آشکاری از سوی برخی اعضای ائتلاف سه‌گانه بود و این امر وی را وارد یک تنگنای سیاسی کرد.

.


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!