جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7431 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۱۱ |
239 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

ایسنا/خراسان رضوی معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هرچند انتظار این است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ۲ برابر شود ولی در کنار این موضوع باید تاکید بیشتری باید بر اقتصاد آن صورت بگیرد. علی خیرالدین در نشست خبری افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی […]

ایسنا/خراسان رضوی معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هرچند انتظار این است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ۲ برابر شود ولی در کنار این موضوع باید تاکید بیشتری باید بر اقتصاد آن صورت بگیرد.

علی خیرالدین در نشست خبری افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در خراسان رضوی اظهار کرد: بخش کشاورزی حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. بر اساس این عدد انتظار داریم شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به همین اندازه نقش ایفا کنند اما در حال حاضر سهم بخش کشاورزی از شرکت‌های دانش‌بنیان حدود چهار درصد است که این نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم این ۲ بخش را با هم جلو ببریم.  

وی ادامه داد: در کشور ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۴۴ مرکز رشد فعال است که توانسته‌اند حدود ۱۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در خود جای دهند. به طور کلی ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور ثبت شده که ۱۷۰۰ شرکت از این تعداد زیر نظر پارک‌های علم و فناوری است.  

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مشکل اصلی پارک علم و فناوری زیرساخت است، عنوان کرد: ما هم مشکل اراضی و هم مشکل زیرساخت داریم. مجموعه جهاد کشاورزی در استان فضای خوبی دارد که از آن به عنوان مرکز تحقیقات استفاده می‌کند.  ما می‌خواهیم الگویی را مطرح کنیم که از امتیازات ۲ مجموعه وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی استفاده شود. این الگو در قالب پردیس‌های فناوری و نوآوری است که در جهاد کشاورزی به عنوان دهکده فناوری و نوآوری از آن استفاده می‌شود. خوشبختانه با پیگیری‌های جدی صورت گرفته، امروز شاهد افتتاح اولین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در خراسان رضوی هستیم. امیدواریم بتوانیم طبق تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده، در ۹ استان دیگر نیز این دهکده را راه‌اندازی کنیم.  

خیرالدین بیان کرد: همچنین اولین پردیس خصوصی توسط پارک علم و فناوری خراسان و پردیس فناوری و نوآوری سلامت ثامن با همکاری آستان قدس رضوی ایجاد شد. این پردیس نیز الگوی جدیدی است که در جهاد کشاورزی پیاده شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای برخوردارند، گفت: این تسهیلات به شرطی به شرکت‌ها پرداخت خواهد شد که توسط پارک‌های علم و فناوری معرفی و ارزیابی شوند. بنابراین امتیاز این دهکده این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق پارک‌های علم و فناوری جهاد کشاورزی و مجموعه‌های استان معرفی شوند و از امتیازات آن استفاده کنند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: مالکیت این مجموعه تماما در اختیار جهاد کشاورزی است و ما هیچ ادعایی در این بخش نداریم. تنها معرفی شرکت‌هایی که بتوانند از آن امتیازات و معافیت‌ها استفاده کنند، توسط پارک علم و فناوری جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

خیرالدین ضمن ابراز امیدواری از افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: در ابتدا تولید ما باید مبتنی بر نیاز و دانش باشد. ما هرچیزی را نباید تولید کنیم. تولیدی باید صورت گیرد که به آن نیاز داریم. مورد دوم اینکه این تولید لازم است مبتنی بر دانش باشد. با این کار هم افزایش بهره‌وری و هم افزایش کیفیت محصول و هم کاهش قیمت را خواهیم داشت. امیدواریم بتوانیم با این الگو در راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان موفق باشیم.

وی در خصوص چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان سه چالش اصلی وجود دارد. یکی بروکراسی اداری و صدور مجوزهاست که با این بخش بسیار مشکل داریم. دوم موضوع نقدینگی است. شرکت‌های جوانی می‌آیند و ایده را به نمونه آزمایشگاهی تبدیل می‌کنند اما نمی‌توانند آن را به تولید انبوه برسانند و کارخانه راه‌اندازی کنند. چالش بعدی فروش محصولات است. مشکل ما عموما این است که اقتصاد سنتی و نفتی با اقتصاد دانش‌بنیان مقابله می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!