پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7455 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۴۸ |
255 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران‌، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه فرارسیدن هفته سلامت با حضور در استودیو شبکه تلویزیونی سلامت، به تشریح فعالیت ها و دستاوردهای این سازمان در حوزه های سلامت، پزشکی، کشاورزی و رادیوداروها […]

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران‌، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه فرارسیدن هفته سلامت با حضور در استودیو شبکه تلویزیونی سلامت، به تشریح فعالیت ها و دستاوردهای این سازمان در حوزه های سلامت، پزشکی، کشاورزی و رادیوداروها پرداخت.

معاون رئیس جمهور در ابتدای سخنانش عید سعید فطر و هفته سلامت را به عموم مردم بویژه به کادر درمان که طی دو سال گذشته شرافتمندانه و متعهدانه‌ نقش بزرگی را برای نجات جامعه و ملت ایفا کردند، تبریک گفت و به شهدای این عرصه ادای احترام کرد.
 اسلامی در خصوص دستیابی به انرژی پاک و نقش آن در سلامت مردم اظهار داشت: منابع انرژی که در حال حاضر در دنیا استفاده می شود، عمدتاً منابع فسیلی هستند که تغییرات اقلیمی، گرم شدن کره زمین و آلاینده های سنگین را موجب شده است. همین موضوع نظام سلامت و اکوسیستم را تحت تغییرات جدی قرار داده است. به طوری که خیلی از عوارضی که در شرایط محیطی ما بخصوص در سلامت جامعه بشری به وجود آمده، متاثر از همین شرایطی بوده که دنیا تجربه کرده است.
وی افزود: در دهه اخیر انرژی های پاک بیشتر مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. ما نیز در قالب سیاست های کلی نظام به سمت توسعه پایدار که یکی از مبانی آن انرژی های تجدیدپذیر است، حرکت می کنیم. سازمان انرژی اتمی ایران به دلیل فلسفه وجودی و ماموریتی که دارد، استفاده از فناوری هسته ای را در حوزه انرژی های پاک در دستور کار دارد و مشخصه بارز و موثر آن تولید برق هسته ای است که گامی بزرگ و موثر است. به جز آن آنچه از کاربردهای متنوع فناوری هسته ای در راستای تولید انرژی پاک تحصیل می شود، مواردی است که در قالب پرتوها می تواند در بخش سلامت مورد استفاده قرار بگیرد و در حال حاضر دامنه وسیعی از آن در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.
 
 *آلایندگی نیروگاه های اتمی صفر است
رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد ساخت نیروگاه های اتمی و تولید برق هسته ای در کشور گفت: در حال حاضر یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی در بوشهر در حال بهره برداری داریم. دو نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی هم در دست ساخت داریم. در برنامه بلندمدتی که در قالب سند توسعه جامع سازمان تهیه کردیم و در دستور کار قرار دادیم، بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید برای تولید برق هسته ای در سایت های طراحی و پیش بینی شده ایجاد خواهیم کرد تا بتوانیم سهم خودمان را در جبران ۱۷ هزار مگاوات کمبود برق کشور ایفا کنیم و نقش موثری در توسعه پایدار ملی داشته باشیم. نکته حائز اهمیت برق هسته ای در این است که طی مدتی که نیروگاه اتمی بوشهر در مدار قرار گرفته ۵۲ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته ای تولید کرده که این مقدار دو برابر کل برقی است که در نیروگاه های آبی کشور تولید شده است. در حالی که هم آلایندگی نیروگاه اتمی صفر است و هم قابلیت اعتماد آن بالاست. یعنی همیشه به پایداری ظرفیت فرکانس شبکه برق سراسری کمک می کند.
وی افزود: امروز توسعه نیروگاه های اتمی به شدت در دستور کار دنیا قرار گرفته است. به گونه ای که در حال حاضر در اروپا و خیلی از کشورهای همسایه، پروژه های نیروگاه های هسته ای و سرمایه گذاری در فناوری هسته ای گسترش روزافزون دارد. بر خلاف اینکه در یکی دو دهه گذشته تصور می شد نیاز به انرژی هسته ای مبرم نیست و همه می توانند از انرژی های فسیلی به دلیل ارزان بودن استفاده کنند. در حالیکه ارزیابی از میزان ذخایر و عمر آنها، موجب توجه کشورهای دنیا به انرژی های تجدید پذیر بویژه استفاده بیشتر از انرژی هسته ای شده است.
*می توانیم استفاده بیشتری از انرژی هسته ای داشته باشیم
اسلامی با اشاره به ظرفیت کشورمان در توسعه استفاده از انرژی هسته ای تاکید کرد: می توانیم استفاده بیشتری از انرژی هسته ای داشته باشیم و تا به حال هم در برخی زمینه‌ها کوتاهی شده است. در این ۴۰ سال می توانستیم خیلی بیشتر از مواهب انرژی هسته ای بهره مند بشویم در حالیکه قبل و بعد از انقلاب با کشورمان خیلی ظالمانه برخورد شده است. یعنی با شیوه های گوناگون همواره مانع دستیابی ایران به این ظرفیت شده اند. بر خلاف تصوری که هست همیشه اینطور بوده و هستند. آنها نمی خواستند جمهوری اسلامی به ظرفیتی که منبع پایدار و با صرفه بالا و مملو از پاکیزگی برای محیط زیست و سلامت جامعه است، دست پیدا کند. به همین دلیل با ارائه گزارش های خلاف واقع و آدرس های غلط، ایران را به عنوان کشوری که برای مقاصد غیر صلح‌جویانه تلاش می کند، معرفی کردند، مزاحمت ایجاد کردند و موجب تاخیر زیادی شدند. ولی به یاری حق تعالی در این دوره با اراده ای کاملا مصمم و برنامه ای منسجم به دنبال جبران کاستی ها و عقب ماندگی های گذشته هستیم.
*عرضه کننده ۵۰ نوع رادیودارو هستیم
معاون رئیس جمهور در خصوص اقدامات سازمان انرژی اتمی در حوزه بهداشت و سلامت مردم و دستاوردهای حوزه رادیوداروها، تصریح کرد: رادیوداروها، یکی از نیازهای مبرم بخش سلامت در همه کشورها است. اگر جمهوری اسلامی ایران به این دانش و ظرفیت دست نیافته بود، خیلی از داروها و تجهیزات پزشکی را به کشورمان نمی دادند و امروز نمی توانستیم از رادیوداروها بهره مند شویم. اما به لطف الهی و با همت جوانان و دانشمندان عزیز سازمان انرژی اتمی امروز تولیدکننده و عرضه کننده ۵۰ نوع رادیودارو هستیم. حداکثر ۲۰ رادیودارو در بخش درمان از جمله درمان سرطان ها استفاده می شود. این در حالی است که با سونامی سرطان در کشور مواجه هستیم که روز افزون رشد می کند. در حالیکه اگر از فناوری هسته ای استفاده بیشتری می شد و پیشگیری صورت می گرفت، اینقدر تهاجمی با این عوارض و بیماری ها مواجه نمی شدیم.
* ۲۰ رادیوداروی موثر را در دست پژوهش داریم
وی افزود: سالانه حدود یک میلیون نفر از ۵۰ نوع رادیوداروی تولیدی سازمان استفاده می کنند و حدود ۲۰۵ مرکز روزانه یا هفتگی از این رادیوداروها برای تشخیص و درمان استفاده می کنند. با افتخار اعلام می کنم گام های بزرگی در این مسیر برداشته شده است و حدود ۲۰ رادیوداروی کارساز و موثر را در دست پژوهش داریم که تحت تحقیقات کاربردی قرار دارند و به محض اینکه مراحل آزمایشگاهی را طی کنند، وارد فرآیند آزمایش های بالینی و مجوزهای وزارت بهداشت خواهند شد. نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم اینها را طبق سیاست های نظام که ابلاغ شده، در فرآیند استاندارد سازی و توسعه صنعتی قرار بدهیم و بتوانیم ظرفیت پایدار و پرتوانی در عرضه این رادیوداروها داشته باشیم و به اقصی نقاط کشور ارائه کنیم. کما اینکه به ۹ کشور صادرات داشته ایم و این ظرفیت همچنان در دسترس است.
*اولین مرکز منطقه ای تولید رادیوداروها را در دست ساخت داریم
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص صرفه جویی ارزی و ارزآوری رادیوداروها گفت: اولین و بزرگترین مرکز منطقه ای تولید رادیوداروها را در دست ساخت داریم که ان شاءالله در سال ۱۴۰۲ بتوانیم تجهیز و آماده بهره برداری کنیم. این مرکز در دنیای رسانه ای مرکزی قابل ملاحظه قلمداد می شود که می تواند همچون نگینی در این منطقه از جهان بدرخشد.
 *۱۲۰۰ بیمار سرطانی در مرکز یون درمانی پذیرفته می شود
وی با اشاره به ساخت مرکز ملی یون درمانی گفت: ششمین مرکز یون درمانی جهان در ایران در دست ساخت است و به یاری حق تعالی در سال ۱۴۰۳ به بهره بر داری می رسد. این مرکز ظرفیت جذب حدود ۱۲۰۰ بیمار را بخصوص برای درمان سرطان خواهد داشت. چون در یون درمانی سلول های سرطانی بدون آسیب به بافت های دیگر و عوارض جانبی مورد حمله قرار می گیرند. این موضوع در سرطان های گردن به بالا بویژه برای کودکان حائز اهمیت است که آسیبی نبینند. مرکز یون درمانی تحول عظیمی در درمان است.
اسلامی در خصوص آخرین رویداد های سازمان در حوزه رادیوداروها گفت: در نظر داریم مرکز تولید کیت غربالگری نوزادان که به تولید انبوه رسانده ایم را افتتاح کنیم. از دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت هم برای این رونمایی و افتتاح دعوت کرده ایم تا با حضور ایشان این دستاورد مهم را افتتاح کنیم. تولید این کیت دارای فناوری سطح بالا (high-tech)گام بزرگی است و دغدغه بزرگ خانواده ها را در ارتباط با بیماری های آتی کودکان برطرف می کند.
وی با اشاره به فشارهای مضاعف روی صنعت هسته ای کشور، اتهام حرکت به سمت فعالیت های غیر صلح آمیز و تصمیم قاطع غربی ها برای از بین بردن فناوری آب سنگین کشورمان گفت: عرصه آب سنگین عرصه آقایی و سروری است؛ که اکنون ایران در این حوزه با اقتدار فعالیت می‌کند. دقیق ترین، ظریف ترین و کارآمد ترین متریال در آب سنگین است که می توانیم برای سلامت جامعه استفاده کنیم. ارزش افزوده اقتصادی این حوزه، وابستگی کشور را در حوزه های پیشرفته قطع می کند. این یکی از گام های نخستین در این حوزه است و ان شاءالله کیت غربالگری در دسترس جامعه قرار می گیرد. غربالگری های زودهنگام کمک می کند خانواده ها پیش از اینکه فرزندان دچار بیماری های متعدد شوند، از احتمال ابتلا به بیماری اطلاع داشته باشند و پیشگیری کنند.
*نهضت ساخت داخل راه‌اندازی کرده‌ایم
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در پرتودهی کوتاهی، غفلت و جا ماندگی داریم، گفت: امسال برای اولین بار ساخت شتابدهنده ها و سامانه های پرتودهی در داخل کشور را آغاز کردیم. برای تولید تجهیزات و لوازمی که در حوزه سلامت، تولیدات صنعتی و بویژه محصولات کشاورزی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، یک نهضت ساخت داخل راه اندازی کردیم. با توجه به اینکه ۳۰ درصد از کل ۱۳۰ میلیون تن تولیدات باغی، محصولات غذایی و کشاورزی کشور دور ریز دارد، استفاده از این سامانه ها اهمیت پیدا می کند. بخشی آفت می گیرد و ضایع می شوند بخشی هم ممکن است آفت گرفته باشد و مورد مصرف قرار بگیرد، که عوارضش همین بیماری هایی است که مشاهده می کنید. در حوزه توسعه کاربرد پرتوها ۱۲ منطقه بزرگ کشور را تعیین کردیم، که با فعال شدن این مناطق، هم موارد ضایعاتی و آسیب پذیری ها از بین می روند و هم ماندگاری آنها را افزایش می دهد. این امر هم به معیشت و اقتصاد تولیدکننده و کشاورز کمک می کند و هم به اقتصاد و معیشت خانواده؛ همچنین می تواند تاثیرات ژرفی بر سلامت جامعه بگذارد.
* فناوری پلاسماتراپی برای مقابله با سرطان بکار می‌رود
وی همچنین به بحث پلاسماتراپی پرداخت و گفت: پلاسماتراپی یک فناوری و یک وسیله و ابزار درمانی جدید است که در سالروز ملی فناوری هسته ای در ۲۰ فروردین امسال از آن رونمایی کردیم. این فناوری برای مقابله با سرطان بکار می رود و عوارض جانبی به همراه ندارد. این فناوری ارزشمند و پیشرفته به تازگی آزمایشات را طی کرده و وارد فاز بالینی می شود. این فناوری برای مقابله با سرطان بویژه در مغز و سر به خدمت جامعه در می آید. امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۱ گواهینامه اخلاق این پروژه را دریافت کنیم. برای این کار تعاملاتی با دانشگاه شهید بهشتی برقرار کردیم.
* ایجاد اولین کلینیک پلاسما درمانی برای دیابتی‌ها را در دستور کار داریم
اسلامی با اشاره به رنج بیماران دیابتی که از زخم های ایجاد شده در اعضای بدن بویژه در پاها می برند، گفت: با فناوری پلاسما در حال ایجاد ظرفیتی هستیم تا بتوانیم اولین کلینیک پلاسما درمانی را برای دیابتی ها ایجاد کنیم. این ها همه آثار بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای است که به لطف الهی، هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری و حمایت بی دریغ ایشان از سازمان حاصل شده است. انشاء الله بتوانیم لیاقت داشته باشیم همه عرصه ها را فعال کنیم و ظرفیت سازی کنیم و مردم بیش از پیش کاربردها و تاثیرات این فناوری را در زندگی خودشان مشاهده کنند.


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!