جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7519 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۳۴ |
264 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

گروه تجسمی هنرآنلاین: گالری هور این روز‌ها میزبان نمایشگاهی از آثار مهدی حسینی است، هنرمندی که ویژگی‌های خاص آثارش باعث شده است علاقه‌مندان هنر به راحتی آثار او را شناسایی کنند. در مجموعه جدید هنرمند نیز اگرچه تغیراتی با توجه به شرایط زیست او به وجود آمده است، اما همچنان فضایی آشنا دیده می‌شود. حسینی آثار […]

گروه تجسمی هنرآنلاین: گالری هور این روز‌ها میزبان نمایشگاهی از آثار مهدی حسینی است، هنرمندی که ویژگی‌های خاص آثارش باعث شده است علاقه‌مندان هنر به راحتی آثار او را شناسایی کنند. در مجموعه جدید هنرمند نیز اگرچه تغیراتی با توجه به شرایط زیست او به وجود آمده است، اما همچنان فضایی آشنا دیده می‌شود.

حسینی آثار جدیدش را در دوران همه‌گیری کرونا به وجود آورده و تغیرات سبک زندگی در این دوران، به آثارش راه یافته است. ماندن در خانه، کم شدن ارتباط با دیگران و در نتیجه یافتن فرصت بیشتر برای پرداختن به خود، اگرچه برای گروهی از انسان‌ها دشوار بود اما برای عده‌ای دیگر فرصتی بود که مغتنم شمرده شد.

بیانیه نمایشگاه مهدی حسینی یک بیت از مولانا است که به خوبی بیانگر محتوای این آثار است: «من نخواهم شد از این خلوت برون/ زآنکه مشغولم به احوال درون». اگرچه پیش از این هم در آثار حسینی «خلوت» جایگاه مهمی داشته و به یکی از ویژگی‌های اصلی کارش تبدیل شده است، اما در این مجموعه خلوت و تنهایی از نگاهی دیگر به تصویر کشیده شده است.

با نگاهی کلی به آثار نمایشگاه می‌توان عناصری مشترک را مشاهده کرد. کرکره پنجره، نرده ایوان، لبه پشت بام، دیوار‌ها و فنس‌ها و… که همگی به صورت جزیی از یک کل بزرگتر انتخاب شده و در کادر نقاش جا گرفته‌اند، یادآور هنرمندی هستند که در تنهایی و خلوت خود به محیط اطراف می‌نگرد و آنچه را می‌بیند با آوردن روی بوم جانی دوباره می‌بخشد. دیوار و نرده و فنس اگرچه می‌تواند حسی از محبوس شدن و تنهایی و غم را تداعی کند، اما درونیات هنرمند و نگاه روشن او به زندگی باعث می‌شود مخاطب با دیدن این تصاویر هیچ حس منفی نداشته باشد.

یکی از نکات بارز در این آثار وجود تکرار است، چیزی که در روز‌های یکنواخت و بدون تغیر قرنطینه بسیار ملموس و باعث آزار بسیاری از مردم بود. در آثار حسینی این تکرار علاوه بر فضا‌های مشابه، با خطوط موازی که در کادر‌ها تکرار شده‌اند به چشم می‌آید. ردیف میله‌های آهنی که دریچه فاضلاب یا نرده‌های ایوان را شکل می‌دهند و سایه‌های آن‌ها که روی زمین افتاده است، خطوط عمودی و افقی دیوار‌ها و لبه‌ها، کرکره‌هایی که مقابل پنجره قرار گرفته و منظره بیرون را مخدوش می‌کند و…. نمادی از این تکرار مداوم هستند.

تنالیته آبی و استفاده از تعداد اندک رنگ‌های خاموش، که به صورت تخت روی بوم قرار می‌گیرند از ویژگی‌های بارز نقاشی‌های مهدی حسینی است که در این مجموعه نیز دیده می‌شود. همین فضای رنگی و آرامشی که در آن هست باعث می‌شود با وجود پرداختن به فضا‌های محدود و تکراری، با شهری خاکستری و دلگیر مواجه نشویم و به جای آن گوشه‌ای دنج و راحت را می‌بینیم که دلخواه ماست و در آن می‌توانیم به دنبال خود باشیم.

نماشگاه آثار مهدی حسینی تا ۱۶ اردیبهشت در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ برپاست.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!