جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7630 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱ |
122 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

شکل و شمایل یک نوع سنگ عجیب در مریخ که توسط دو مریخ نورد مشاهده شده اند ممکن است به چگونگی شکل گیری مناظر این سیاره به دانشمندان کمک کند. بنا به گزارش Space، این سنگ حاکی از احتمال شکل گیری چشم انداز‌های مریخ توسط فوران‌های آتشفشانی بسیار شدید است. بنا به این گزارش، منطقه […]

شکل و شمایل یک نوع سنگ عجیب در مریخ که توسط دو مریخ نورد مشاهده شده اند ممکن است به چگونگی شکل گیری مناظر این سیاره به دانشمندان کمک کند. بنا به گزارش Space، این سنگ حاکی از احتمال شکل گیری چشم انداز‌های مریخ توسط فوران‌های آتشفشانی بسیار شدید است.
بنا به این گزارش، منطقه Nili Fossae مریخ در دهانه Jezero مریخ که مریخ‌نورد پرسویرنس (پشتکاری) ناسا در حال کاوش در آنجا است، مملو از سنگ بستر مملو از ماده معدنی آتشفشانی الیوین است. این در حالی است که مریخ نورد اسپیریت ناسا نیز پیشتر در سال ۲۰۰۵ عکسی از این سنگ غنی از الیوین در دهانه گوسف مریخ تهیه کرده بود؛ مکانی که این مریخ نورد تا سال ۲۰۱۰ و اتمام ماموریت خود در آنجا حضور داشت.
با این حال ارتباطی میان این دو منطقه تاکنون به دست نیامده بود تا اینکه به تازگی تحقیقی توسط تیمی از دانشمندان به سرپرستی زمین شناسی با نام استیو راف از دانشگاه ایالتی آریزونا در این باره انجام شد. این محققان با بررسی داده‌های مریخ‌نورد‌های متعدد و تایید شباهت‌های زمین‌شناسی موجود احتمال می‌دهند سنگ‌های محلی ممکن است در اثر فرآیند‌های مشابه شکل گرفته باشند.
بیشتر بخوانید
راف در بیانیه‌ای گفت: « این یک لحظه یوریکا (کشف مهم) بود. من همان نوع بافت‌هایی را در سنگ‌های دهانه گوسف می‌دیدم که در نوع خاصی از سنگ‌های آتشفشانی اینجا روی زمین یافت می‌شوند. این سنگ آتشفشانی ایگنیمبریت است که از خاکستر، پوکه و جریان‌های آذرآواری فوران‌های آتشفشانی شدید ایجاد می‌شود. هیچ کس قبلا ایگنیمبریت‌ها را به عنوان توضیحی برای سنگ بستر غنی از الیوین در مریخ پیشنهاد نکرده بود و ممکن است که این همان سنگی باشد که مریخ نورد پرسویرنس در سال گذشته از آن نمونه برداری کرده است.»

بنا به گفته این محققان برای تایید وجود ایگنیمبریت در مریخ، باید سنگ‌ها در یک آزمایشگاه زمینی بررسی و مطالعه شوند که مستلزم انتقال نمونه های جمع آوری شده  توسط مریخ نورد پرسویرنس  به زمین است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید