جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7752 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸ |
99 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده سه مقام آشنا با سیاست تهران گفتند مسئولان ایران که از افزایش قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین جسارت یافته‌اند، عجله‌ای برای احیای برجام با قدرت‌های جهانی به منظور کاهش تحریم‌ها ندارند. به ادعای این گزارش، در حالی […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده سه مقام آشنا با سیاست تهران گفتند مسئولان ایران که از افزایش قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین جسارت یافته‌اند، عجله‌ای برای احیای برجام با قدرت‌های جهانی به منظور کاهش تحریم‌ها ندارند.

به ادعای این گزارش، در حالی که هدف نهایی هنوز احیای مجدد توافق و برداشته شدن تحریم‌هاست، مقامات ایرانی گفتند که افزایش درآمدها با افزایش قیمت نفت، دریچه فرصتی را برای ایران باز کرده و به اقتصاد آن فرصت چند ماهه تنفس داده است. 

در ادامه این گزارش آمده یک مقام ارشد ایرانی که از ذکر نامش خودداری کرد، افزود: برنامه هسته‌ای ما طبق برنامه پیش می‌رود و زمان به نفع ماست. طبق این گزارش، این مقام با بیان اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، پایان دنیا نخواهد بود»، افزود: این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای توافق نیست، اگر و زمانی که مذاکرات (وین) از سر گرفته شود، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان ایران ایجاد می‌کند. 

به ادعای رویترز، وزارت خارجه ایران بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد. به نوشته این رسانه انگلیسی، در پی بحران در اوکراین که نگرانی‌های عرضه را تشدید کرده، قیمت جهانی نفت خام همچنان بالاست و قیمت نفت خام برنت در ماه مارس به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ است.

به گزارش فارس، اخیراً «وال استریت ژورنال» گزارش داد صادرات نفت ایران در سال جاری در بحبوحه افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه انرژی که با درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده، رشد کرده است. طبق گزارش این نشریه آمریکایی، صادرات نفت ایران در سه ماه اول سال به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده که ۳۰ درصد از میانگین ۶۶۸ هزار بشکه در روز سال ۲۰۲۱ بیشتر است.

طبق این گزارش، این ارقام نشان می‌دهد که تلاش‌های ایران برای تقویت صادرات نفت در حالی که تهران مشغول مذاکره با قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موثر بوده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، صادرات ایران در سه ماهه اول سال جاری سریع‌تر از دیگر کشورهای غرب آسیا رشد کرد و بالاترین میزان صادرات نفت را از زمان خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ به ثبت رساند.   

مذاکرات وین هم‌اکنون دچار وقفه شده و منتظر واکنش آمریکاست و واشنکتن در حالی که مدعی تلاش برای احیای برجام است، تاکنون از انجام اقدامات لازم از جمله رفع تحریم‌ها خودداری کرده است. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران اخیراً در مصاحبه‌ای گفت: مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر به منظور رفع تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی علیه ما و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب با آمریکایی‌ها به‌واسطه نماینده اتحادیه اروپا ادامه دارد.

ص


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!