سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8024 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰ |
93 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

محمد مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بعد از ۶ ماه فعالیت صید و صیادی صید ماهی از سد ارس ممنوع شد، گفت: امسال ۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی از دریاچه پشت سد ارس این شهرستان صید شده است. وی افزود: از این میزان […]

محمد مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بعد از ۶ ماه فعالیت صید و صیادی صید ماهی از سد ارس ممنوع شد، گفت: امسال ۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی از دریاچه پشت سد ارس این شهرستان صید شده است.
وی افزود: از این میزان صید ۲۵ درصد توسط تعاونی‌ها در پلدشت صید و روانه بازار مصرف شده است.
رییس اداره شیلات پلدشت ادامه داد: هم اکنون ۴۰۰ صیاد فعال در قالب تعاونی صید و صیادی در این شهرستان فعالیت می‌کنند، ولی سهم ناچیزی از این صیدها دارند.
وی همچنین با اشاره به فعالیت صید غیرمجاز چنین گفت: متاسفانه ۷۵ درصد از ماهیان این منبع عظیم آبی توسط صیادان غیر مجاز بومی صید می‌شود که آسیبی جدی به صنعت شیلات این منطقه و اشتغال مردم محلی و بومی وارد کرده است.
مقدم اظهارکرد: ممنوعیت صید و صیادی در این منبع آبی با هدف زاد ولد ماهیان و حفظ ذخایر از هم اکنون تا شهریور ماه امسال آغاز و مقرر شده امسال برای حفظ و بازسازی ذخایر رودخانه مرزی ارس و حمایت از تعاونی‌های صید و صیادی سه میلیون قطعه انواع بچه ماهی در این رودخانه رهاسازی شود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی به عنوان دومین استان پرآب کشور با داشتن ۱۰ سد و ۹ رودخانه با قابلیت صید ماهی و ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش انواع آبزیان از استان‌های مستعد جهت تولید در زمینه آبزی‌پروری کشور به شمار می‌رود که سرمایه گذاری در این حوزه با هدف صادرات می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد.
وجود رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز زمینه بسیار مناسبی برای تولید و پرورش ماهی در این استان به وجود آورده است تا در کنار کشاورزی توجه به آبزی پروری نیز غیرقابل اجتناب باشد.
همچنین سدهای مهاباد، نوروزلوی میاندوآب، شهیدکاظمی و خراسانه بوکان، بارون ماکو، قیقاچ پلدشت، ارس، ارس۲، سنجاق مهاباد، احمدآباد تکاب و حسنلو نقده به عنوان ۱۰ منبع نیمه طبیعی مهیا برای عملیات صیادی است.
اما از بین تمام این منابع آبی، ارس دارای اهمیت ویژه‌ای است چرا که با تقویت ذخایر آن می‌توان به اشتغالزایی در این منطقه مرزی کمک شایانی کرد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!