جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8048 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷ |
304 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک تغییر کوچک در دی.ان.ای ما که پس از تکامل ما از سایر نخستی‌ها رخ داده است، ما را مستعد ابتلا به سرطان کرده است. به گزارش ادراک خبر و به نقل از نیوساینتیست، سرطان در سایر نخستی‌سانان یا نخستی‌ها (Primates) نسبتا نادر است. به عنوان مثال نتایج […]

تحقیقات جدید حاکی از آن است که یک تغییر کوچک در دی.ان.ای ما که پس از تکامل ما از سایر نخستی‌ها رخ داده است، ما را مستعد ابتلا به سرطان کرده است.

به گزارش ادراک خبر و به نقل از نیوساینتیست، سرطان در سایر نخستی‌سانان یا نخستی‌ها (Primates) نسبتا نادر است. به عنوان مثال نتایج کالبد شکافی ۹۷۱ نخستی‌ غیرانسانی که در باغ وحش فیلادلفیا در پنسیلوانیا بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۳۲ جان خود را از دست داده بودند، نشان داده است که تنها هشت نفر دارای تومور بوده‌اند.

“کریستین یاکوبوزیو-دوناهه” (Christine Iacobuzio-Donahue) از مرکز سرطان مموریال اسلون–کترینگ نیویورک و همکارانش برای اینکه دریابند چرا ما بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستیم، صدها ژن را بین انسان و ۱۲ گونه نخستی‌های غیر انسانی مقایسه و بررسی کردند.

آنها کشف کردند از زمانی که انسان تکامل یافتند نسخه کمی متفاوت از ژنی به نام “BRCA۲” نیز در بدن آنها تکامل یافته است.

” BRCA۲” به عنوان یک ژن سرکوب کننده تومور شناخته می‌شود زیرا در ترمیم دی.ان.ای نقش دارد. با این حال محققان دریافتند که یک تغییر کوچک دی.ان.ای در ژن BRCA۲ انسان، آن را ۲۰ درصد در ترمیم دی.ان.ای در مقایسه با دیگر نخستی‌ها بدتر کرده است که این امر می‌تواند علت افزایش ابتلای انسان به سرطان باشد.

این یافته به دانش موجود در مورد نقش BRCA۲ در سرطان انسان می‌افزاید. به عنوان مثال ما می‌دانیم که افرادی با انواع خاصی از ژن BRCA۲ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پستان و تخمدان هستند.

“کریستین یاکوبوزیو-دوناهه” در این باره گفت: در این مرحله ما نمی‌دانیم چرا BRCA۲ در انسان نسبت به سایر نخستی‌ها کمتر فعال شده است. یکی از احتمالات این است که کاهش فعالیت BRCA۲ در انسان برای افزایش باروری انتخاب شده است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که زنان مبتلا به انواع BRCA۲ مرتبط با سرطان به نظر راحت‌تر باردار می‌شوند.

او افزود: اگر چنین است، این افزایش باروری ممکن است به قیمت افزایش نرخ ابتلا به سرطان تمام شده باشد.کشف اینکه یک جهش در ژن BRCA۲ می‌تواند عامل اصلی سرطان در انسان باشد، ممکن است به درمان‌های جدیدی منجر شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!