پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8090 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹ |
301 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، کشورش آسیای میانه را عرصه تقابل بر سر مسائل ژئوپولتیک (جغرافیای سیاسی) در نظر نمی‌گیرد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در یادداشتی در یک روزنامه روسی نوشت، برخلاف برخی کشورهای غربی، روسیه منطقه آسیای میانه را «عرصه تقابل […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، کشورش آسیای میانه را عرصه تقابل بر سر مسائل ژئوپولتیک (جغرافیای سیاسی) در نظر نمی‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در یادداشتی در یک روزنامه روسی نوشت، برخلاف برخی کشورهای غربی، روسیه منطقه آسیای میانه را «عرصه تقابل ژئوپولتیک همسو با مفهوم استعماری “بازی بزرگ” نمی‌بیند».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در این یادداشت بر «روابط متوازن، برابر و واجد منافع مشترک» بین روسیه و کشورهای این حوزه از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تأکید کرد.

به گفته لاوروف، این روابط «مثال روشنی از این است که در قرن بیست و یکم همکاری میان کشورها باید به چه شکلی باشد» و روسیه «توان بالقوه عظیمی» برای توسعه همکاری در زمینه‌های «تجاری، اقتصادی، انرژی و علمی» با کشورهای این حوزه را شاهد است.

این دیپلمات ارشد روس همچنین از سطح کنونی همکاری‌های فنی و نظامی میان روسیه و این پنج کشور شوروی سابق تمجید کرده و «همکاری مشترک در چارچوب ساختارهای ضد تروریستی و مبارزه با مواد مخدر» با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، اعضای سازمان معاهده امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های شانگهای را قابل تحسین دانست.

لاوروف نوشت: «اقدامات موثر نیروهای حافظ صلح سازمان معاهده امنیت جمعی در ماه ژانویه ۲۰۲۲ در راستای کمک به ایجاد ثبات سیاسی در قزاقستان، پس از شورش‌های تحت حمایت خارجی، مدرک روشنی از بلوغ و سطح بالای قابل اتکا بودن این سازمان است. در مقیاس گسترده‌تر نیز این سازمان، جلوگیری از تهدیدات امنیتی در تمام منطقه آسیای میانه را میسر کرد».

او روابط تجاری و اقتصادی مسکو و کشورهای این حوزه را در حال توسعه «به صورت پویا» توصیف کرده و خاطرنشان کرد که مجموع سرمایه‌گذاری‌های روسیه در این کشورها به معادل ۳۰.۵ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر امور خارجه روسیه این یادداشت را به‌مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط میان روسیه و این پنج کشور حوزه آسیای میانه نوشته است. این کشورها از یک پس از فروپاشی جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک خود را با روسیه برقرار کرده‌اند.


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!