پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8222 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۰۴ |
304 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا، فواد ایزدی پنجشنبه شب در آیین گرامیداشت «بشارت فتح» که در رثای حاج نادر طالب زاده سردار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور خانواده مرحوم و جمعی از شخصیت‌های شاخص فرهنگی و دانشگاهی ملی و بین‌المللی در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد، افزود:  در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی، […]

به گزارش خبرنگار ایرنا، فواد ایزدی پنجشنبه شب در آیین گرامیداشت «بشارت فتح» که در رثای حاج نادر طالب زاده سردار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور خانواده مرحوم و جمعی از شخصیت‌های شاخص فرهنگی و دانشگاهی ملی و بین‌المللی در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد، افزود:  در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی، نخستین تعبیر جالب توجه تر از همه بود؛ ایشان طالب زاده را ابتدا پژوهشگر خواندند، سپس هنرمند خواندند.
وی بیان کرد: این تقدم ویژگی پژوهشگری بر ابعاد هنری و رسانه ای، کنایه ای به پژوهشگران دانشگاهی ما بود که آنان کارهای پژوهشی را به سبک حاج نادر با نگاه بین المللی به انقلاب اسلامی دنبال کنند که به کار انقلاب بیاید.
این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: راه حاج نادر نباید با هجرت او فراموش شود و مسئولین فرهنگی باید بیاندیشند که چطور راهش ادامه پیدا کند.  
وی افزود: شهادت سردار سلیمانی خللی در حرکت نیروی قدس ایجاد نکرد و برخی معتقدند که ایران را به رسیدن به اهدافش نزدیک تر کرد و بعد از شهادتش خطرش برای دشمنان با ادامه یافتن راهش بیشتر شد، اما اکنون برای طالب زاده چنین مجموعه ادامه دهنده ای وجود ندارد و توجه به این نیاز از سوی متولیان فرهنگی ضرورت دارد. ‌ 
ایزدی با طرح این پرسش که چه ویژگی او را آقای نادر کرد، ادامه داد: عقبه اسلامی و عرفانی مقدمه توفیقات او بود، علاوه بر آن، برای منحصر به فرد بودنش به غیر از ابعاد رسانه ای و مستندسازی، شاخصه او تعهد و تخصص و در عین حال نگاه بین المللی بود.  
وی ادامه داد: طالب زاده از ابتدای انقلاب اسلامی متوجه شد که اگر انقلاب بخواهد به فراتر از مرزها صادر شود، باید نگاه بین المللی داشت، تجربه سالها زندگی در غرب و تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا، او را نه تنها شیفته غرب نکرد، بلکه به منتقد جدی آن تبدیل کرد.
این کارشناس سیاست بین الملل با بیان دیگر خصیصه طالب زاده گفت: حاج نادر در کنار نگاه بین المللی، نگاه پژوهش محور در همه فعالیت هایش نمود داشت.  
ایزدی تاکید کرد: ما باید از سبک و روش استاد طالب زاده درس بگیریم. هر چه قدر مردم ما نگاه بین المللی تری پیدا کنند، بیشتر به پیشرفت و رشد انقلاب کمک می کنند. ‌
وی اضافه کرد: اگر جوانان را با عقبه دینی و عرفانی تربیت کنیم که هم نگاه هنری و رسانه ای تخصصی داشته باشند و از طرفی، نگاه بین المللی به انقلاب اسلامی داشته باشند، بیشتر می توانند یاری گر جریان انقلاب اسلامی باشند.  
حاج نادر شخصیتی مقاوم و فرصت محور داشت
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به رمانی که به قلم موذنی درباره بخشی از ماجرای ورود نادر طالب زاده به ایران منتشر شده است، گفت: این رمان به دلیل نقل تنها چند فصل کوچک از زندگی حاج نادر بسیار خواندنی است و به واسطه حیات پر فراز و نشیب او ضرورت دارد دهها رمان دیگر نیز از زندگی به شدت دراماتیک و سرشار از ابتلای او نگاشت.  
وحید جلیلی افزود: خدا ما را برای زندگی پر فراز و فرود، ناچار به انتخاب خلق کرده و طالب زاده با همین انتخاب ها نادر شد.
وی، طالب زاده را مصداق تعبیر قرآنی “یخرجهم من الظلمات الی النور” دانست و بیان کرد: او از ظلمات مدرنیته به نور اسلام و انقلاب فرار کرد و قرار پیدا کرد.
جلیلی ادامه داد: استقامت و مجاهدت های حاج نادر، او را از سایرین متمایز می کرد، او تا لحظات پایانی عمرش روی تخت بیمارستان همچون تعبیر جبل راسخ بود.  
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: در مسیر انقلاب اسلامی ریزش های بسیاری را شاهد بودیم، کم نبودند کسانی که کم آورند، ولی طالب زاده همیشه مملو از شوق و بهجت انقلابی بود، شاید با این ابتلائات در حیاتش به مدعیان و دشمنان عالم نشان داد که با اینکه از همه امکانات برخوردار بود ولی هیچ گاه زرق و برق غرب و نه مشکلات زندگی شخصی اش او را تغییر نداد بلکه او را مشتاق تر به جریان انقلاب کرد.
جلیلی با اشاره به بعد دیگری از نادر طالب زاده گفت: حاج نادر در مسائل دینی و معنوی نگاهی به شدت سنتی داشت؛ یعنی در حین انجام اعمال دینی و ارتباط با خدا حس و حال خوبی داشت. علاوه بر این به شدت متجهد بود. طالب زاده پاسخ عملی به غرب زدگان بود و شاید نگاه ترحم بر انگیزی، به جریان غرب زدگی در کشور داشت. ‌
وی در بیان دیگر بعد شخصیت مرحوم طالب زاده تصریح کرد: تواضع عجیب طالب زاده یکی دیگر از خصایای او بود. بیشتر از همه سوابق آکادمیک و همجواری با اساتید مطرح آمریکا به راننده بلدوزر بودن خود در جبهه می بالید.  
به گفته وی، بیشتر از فخر فروشی های رسانه ای و نخبگانی رایج، آرمان خواه بود و به مسئولیت های خود و بار روی زمین مانده فکر می کرد. همه را به پرداختن به متن کار تشویق می کرد و از حاشیه ها حذر می کرد.
این کارشناس امور فرهنگی همچنین یادآور شد: حاج نادر در سطوح راهبردی هم نگاه خاصی داشت، با شناخت تهدیدها، به شدت فرصت محور بود، برای شکوفایی استعدادهای جوان انقلابی در قالب هایی نظیر جشنواره عمار با شوق تلاش می کرد، همزمان با تحجر و تجدد می جنگید.
وی اضافه کرد: حاج نادر از هیچ فرصت و ظرفیتی برای تقویت جریان انقلاب راحت عبور نمی کرد.  
ارادت عضو سابق سیا به نادر طالب زاده
یک عضو سابق سازمان سیای آمریکا در ارتباط زنده ویدئویی با این مراسم ضمن تقدیم ارادتش به مرحوم نادر طالب زاده گفت: حاج نادر توانایی اتصال مردم آمریکا با ایرانیان را داشت.  
اسکات بنت بیان کرد: طالب زاده کسی بود که توان جمع کردن انسان ها را داشت. معتقدم آزادی بیان واقعی در ایــران و برنامه های نادر وجود دارد. من به یاد و خاطر او حقیقت طلبی خودم را ادامه می دهم.  
کنفرانس بین المللی افق نو، ابتکار طالب زاده
همسر مرحوم نادر طالب زاده نیز در این مراسم گفت: موجب افتخار من است که بار دیگر به شهر مشهد سفر کردم ولی این بار بدون حضور همسرم آمدم.  
 زینب مهنا با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی «افق نو» به ابتکار مرحوم نادر طالب زاده افزود: در یکی از دوره‌های این کنفرانس که در شهر مقدس مشهد برگزار شده بود، یکی از مهمانان خارجی به من گفت طالب زاده، آن کسی بود که توانست اختلافات دامن زده شده توسط رژیم صهیونیستی بین ملل اسلامی را برطرف کند. این روحیه و خصیصه از تفکر ‌و اهداف بزرگ او نشات می گرفت.  
وی افزود: او تنها یک مرد استثنایی نبود، مردی معنوی و ذو ابعاد بود. نادر در فهرست ترور تروریست‌ها بود چون دشمنان، به خصوص دولت آمریکا را به شدت عصبانی کرده بود.  
همسر مرحوم طالب زاده اضافه کرد: او همچنین توانایی ارتباط برقرار کردن با دشمنان دولت آمریکا را داشت. مخالفانی که از مسئولین سابق آمریکا بودند ولی آنها را به شهر مشهد آورد.
وی اظهار داشت: او یک انسان واقعی بود؛ امیدوارم جوانان از راه و روش زندگی او یاد بگیرند و راهش متوقف نشود. طالب زاده روی جوانان حساب باز کرده بود که راه ایمان و حق طلبی او را ادامه دهند.  
مزیت انقلاب اسلامی، بارگاه حضرت رضا(ع) و گفتمان منبعث از آستان منور رضوی است
مدیرعامل مؤسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی در بخشی از این مراسم گفت: استقرار نگاه توحیدی و حاکمیت کلمه «الله» هدف غایی انقلاب اسلامی است. اگر قرار است کادر سازی هم برای انقلاب اسلامی شکل بگیرد، باید مبتنی بر نگاه توحیدی باشد.  
مجتبی مختاری افزود: حاج نادر طالب زاده در راستای همین افق توحیدی حرکت می کرد و عمیقاً به آن باور داشت. او فضای تمدنی غرب و سپس فضای تمدنی انقلاب اسلامی دیروز و فضای پیش روی انقلاب ما را دیده بود و می دانست قرار است به کجا حرکت کند.  
وی بیان کرد: اگر بنای شکل گیری تمدن نوین اسلامی را داریم، این تمدن تفکر اختصاصی خود را می طلبد و این حقیقت را نادر طالب زاده به درستی درک کرده بود. او معتقد بود که تمایز انقلاب ما از انقلاب های رایج در دنیای امروز، انقلاب عرفانی و معنوی حضرت امام(ره) بود که جریان یهود و استکبار را به تلاطم و تقابل با این انقلاب کشاند.
مدیرعامل مؤسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی با اشاره به دغدغه‌مندی و حساسیت‌های شخصیت طالب زاده در جریان برپایی کنفرانس افق نو در شهر مشهد ادامه داد: مهمانان کنفرانس را مهمان انقلاب و جمهوری اسلامی می دانست که باید با تکریم وارد شوند و بعد از بیان عقاید و گفتمان خود کشورمان را با احترام ترک کنند.
وی خاطر نشان کرد: به اذعان مرحوم طالب زاده، به لطف حضرت رضا(ع) بهترین دوره این کنفرانس در طول عمر ۱۱ ساله خود را در شهر مشهد تجربه کرد.    
وی ضمن تصریح بر نگاه تمدنی آستان حضرت رضا(ع) و ظرفیت این بارگاه ملکوتی تاکید کرد: طالب زاده بعد از تجربه کنفرانس در شهر مشهد معتقد بود که دیگر کثرت رسانه و برگزاری کنفرانس بین المللی «افق نو» در تهران مزیت نیست، بلکه مزیت انقلاب اسلامی به بارگاه منور حضرت رضا(ع) و گفتمان انقلابی است که می‌تواند از این منبع مقدس به عالم مخابره شود.
در خاتمه این مراسم نیز هدایای متبرکی به رسم یادبود توسط مجتبی مختاری و وحید جلیلی به همسر مرحوم نادر طالب زاده تقدیم شد.  

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!