جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8224 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۱۵ |
341 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

گروهی از محققان موسسه فناوری استیونز در مطالعه اخیرشان با کمک “نگار توسلیان” محقق ایرانی اثربخشی نوع جدیدی از یک ابزار غیرتهاجمی تشخیص سرطان پوست را نشان داده‌اند. به گزارش ادراک خبر و به نقل از گیزمگ، آزمایشات اولیه نشان داده است که این فناوری ۹۷ درصد در تشخیص بافت سرطانی موثر است و محققان […]

گروهی از محققان موسسه فناوری استیونز در مطالعه اخیرشان با کمک “نگار توسلیان” محقق ایرانی اثربخشی نوع جدیدی از یک ابزار غیرتهاجمی تشخیص سرطان پوست را نشان داده‌اند.

به گزارش ادراک خبر و به نقل از گیزمگ، آزمایشات اولیه نشان داده است که این فناوری ۹۷ درصد در تشخیص بافت سرطانی موثر است و محققان اکنون در حال کار بر روی کوچک کردن سیستم به اندازه یک دستگاه دستی ارزان قیمت هستند.

این سیستم جدید از فناوری موسوم به “تصویربرداری با امواج میلی متری با وضوح بالا” بهره می‌برد. این فناوری مشابه سیستم‌های اسکنی است که برای تصویربرداری امنیتی از کل بدن در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

مطالعه قبلی تیم تحقیقاتی استیونز نشان داد که تصویربرداری با امواج میلی‌متری با وضوح بالا می‌تواند به طور موثر برای شناسایی بافت‌های سرطانی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا امواج تولید شده توسط دستگاه تصویربرداری در هنگام مواجهه با بافت سرطانی به طور متفاوتی از پوست منعکس می‌شوند.

در حالی که این مطالعات قبلی یک اثبات مفهوم مفید بود، اما آزمایشات آنها فقط بر روی نمونه‌های بافت در شرایط آزمایشگاهی و نه بر روی بیماران زنده در زمان واقعی انجام شدند. این مطالعه جدید توانایی سیستم را در تمایز بافت سالم از بافت سرطانی در انسان نشان داد. این مطالعه نشان داد که دستگاه در حدود ۲۰ ثانیه نتایج را نشان می‌دهد.

طی این مطالعه محققان ۷۱ بیمار با ۱۳۶ ضایعه پوستی مشکوک را انتخاب کردند. پس از ارزیابی با دستگاه جدید تصویربرداری موج میلی متری با وضوح بالا، ضایعات بیوپسی شدند.

نتایج نشان داد که دستگاه تصویربرداری جدید در شناسایی ضایعات خوش خیم از ضایعات بدخیم بسیار دقیق است.

نگار توسلیان، محققی که روی این پروژه کار می‌کند، گفت سیستم جدید آنها اولین سیستمی نیست که از فناوری تصویربرداری پیچیده برای شناسایی خودکار سرطان‌های خطرناک پوست استفاده می کند اما ابزارهای دیگر بزرگ، گران هستند و به اپراتورهای آموزش دیده نیاز دارند. این فناوری جدید برای تبدیل شدن به یک دستگاه کوچک دستی که می‌تواند توسط پزشکان به عنوان بخشی از یک معاینه بالینی ساده استفاده شود، طراحی شده است.

توسلیان گفت: ما در حال ایجاد یک دستگاه ارزان قیمت هستیم که به اندازه تلفن همراه کوچک و استفاده از آن آسان است، بنابراین می‌توانیم تشخیص‌های پیشرفته را در دسترس همه قرار دهیم. این بدان معناست که پزشکان می‌توانند تشخیص‌های دقیق را در معاینات معمول انجام دهند.

به گفته توسلیان، از هر ۳۰ ضایعه سرطان پوست که در حال حاضر نمونه برداری می‌شود، تنها یک مورد بدخیم است. بنابراین این دستگاه جدید برای جایگزینی بیوپسی طراحی نشده است، بلکه هدف این است که با افزودن یک ابزار اضافی به کیت تشخیصی پزشک، از حجم بالای بیوپسی‌های غیرضروری جلوگیری شود.

توسلیان پیش‌بینی می‌کند که با کمی توسعه بیشتر سیستم در سال آینده دستگاه تشخیص سرطان پوست دستی با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار ساخته شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله” Scientific Reports “منتشر شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!