پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8241 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۰۹ |
87 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

عبارت متاورس یک کلمه ترکیبی است و به معنای جهان بعدی یا فراتر از جهان است. در سال ۱۹۹۲ نیل استفنسون رمان علمی تخیلی Snow Crash را نوشت. در این رمان، او متاورس را به عنوان “دنیای دیجیتالی فراگیر” توصیف می‌کند که در جهانی موازی با دنیایی که ما به‌عنوان دنیای فیزیکی عادی و روزمره […]

عبارت متاورس یک کلمه ترکیبی است و به معنای جهان بعدی یا فراتر از جهان است. در سال ۱۹۹۲ نیل استفنسون رمان علمی تخیلی Snow Crash را نوشت. در این رمان، او متاورس را به عنوان “دنیای دیجیتالی فراگیر” توصیف می‌کند که در جهانی موازی با دنیایی که ما به‌عنوان دنیای فیزیکی عادی و روزمره خود می‌شناسیم، وجود دارد.
راه دیگر برای درک متاورس این است که آن را به عنوان اینترنتی که امروزه می‌شناسیم و دوست داریم، اما به صورت سه بعدی در نظر بگیریم. این بستر یک دنیای دیجیتالی است که می‌توانیم به عنوان آواتار‌های فردی وارد آن شویم و سپس با آواتار‌های دیگران تعامل کنیم.
متاورس دیگر یک مفهوم علمی تخیلی نیست و اکنون در حال توسعه است. متاورس پس از راه‌اندازی، بر روی تمام بخش‌های زندگی ما تأثیر می‌گذارد. در این گزارش به کاربرد‌های دنیای متاورس که می‌توانند دنیا را تغییر دهند، می‌پردازیم.

فراخوانی یک واقعیت دیجیتال
وقتی شخصی عینک واقعیت مجازی را به چشم می‌زند و وارد واقعیت دیجیتالی با طراحی شخصی خود می‌شود، می‌تواند در دنیای رویایی خود را زندگی کند. گفته می‌شود متاورس آنقدر واقعی خواهد شد که ممکن است مردم نخواهند به واقعیت فیزیکی بازگردند.
واقعیت مجازی نسبت به واقعیت فیزیکی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، گزینه‌های بیشتری در اختیار ما خواهد گذاشت. اما ابتدا باید مشخص شود چه کسی متاورس را کنترل می‌کند و پارامتر‌های شرکت در آن را تعیین می‌کند؟
سفر و ارتباط از طریق متاورس
اگر عاشق سفر هستید متاورس یکی از گزینه‌های خوب است. در متاورس می‌توانید به هر جایی سفر کنید، با افراد جدید آشنا شوید و حتی با آن‌ها و محیط تعامل داشته باشید و دیگر محدود به مکان نخواهید بود. البته، شما باید برای سفر یا خدمات مختلف هزینه کنید و اینجا است که ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین کاربرد پیدا می‌کنند.‌
می‌توانید به سادگی با جابه‌جایی از یک اتاق به اتاق دیگر، در متاورس سفر کنید. ارتباطات اجتماعی نیز با این پلتفرم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. می‌توانید در متاورس دوستان تان را ملاقات کنید. قرار آنلاین به معنای واقعی کلمه، به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

تغییر شکل اقتصاد جهانی
ارزش بازار متاورس تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. معتقدان واقعی به متاورس فکر می‌کنند که به زودی اکثریت ثروت جهان را در اختیار خواهند داشت و به همین دلیل آن‌ها در حال حاضر در حال سرمایه گذاری روی آن هستند.
یکی از راه‌های سرمایه گذاری مردم، خرید املاک مجازی است. این بسیار شبیه سرمایه گذاری‌های دیگر است. سرمایه گذاران چیز‌هایی را می‌خرند و نگه داری می‌کنند تا بعدا با قیمت بالاتری بتوانند آن را بفروشند.
چهره جدید سرگرمی
همه گیری کرونا آسیب جدی به صنعت سرگرمی وارد کرد. استخر‌ها و باشگاه‌ها تعطیل شدند و کنسرت‌ها نیز لغو شدند. اما روش جدیدی برای ارائه کنسرت پدیدار شد که تا قبل از آن کسی فکر نمی‌کرد که امکان پذیر باشد.
ماجرا این بود که یک کنسرت واقعیت دیجیتال برگزار شد و ۲۷ میلیون نفر را نیز جذب کرد که به عنوان آواتار‌های فردی، وارد کنسرت واقعیت دیجیتال شدند. این تک کنسرت بیشتر از مجموع ۲۰ کنسرت بزرگ تمام دوران مردم را جذب کرد. ظاهراً این تک کنسرت ۲۰ میلیون دلار درآمد زایی داشت.
البته فناوری متاورس وسیع‌تر از این‌ها است. مثلا شما می‌توانید در آن به باغ وحش بروید. یا اگر عاشق ترن هوایی هستید، به شهربازی بروید.

مرگ اینترنت دو بعدی
اینترنت دو بعدی که در حال حاضر همگی از آن استفاده می‌کنیم با اینترنت دنیای دیجیتال سه بعدی و کاملاً فراگیر، جایگزین خواهد شد. متاورس نحوه یادگیری ما، نحوه کسب درآمد و نحوه اتصال ما به یکدیگر را تغییر خواهد داد، درست مانند ظهور اینترنت دو بعدی در سال ۱۹۹۵. متاورس در حال تکامل است و دیگر فقط به دنیای بازی محدود نیست.
خرید در متاورس
شما می‌توانید خرید خود را نیز در متاورس انجام دهید. آواتار شما می‌تواند لباس‌ها را امتحان کند، آن‌ها را بخرد و مستقیماً به آدرس واقعیت فیزیکی شما ارسال کند. در واقع بسیاری از محدودیت‌ها و مسائل خرید در دنیای واقعی دیگر در متاورس وجود ندارد.
مثلا فرض کنید در حال خرید دکوراسیون منزل هستید. در متاورس، می‌توانید آن مورد را در خانه واقعیت دیجیتالی خود قرار دهید تا ببینید قبل از خرید و ارسال آن به آدرس فیزیکی‌تان، چگونه است.
پول رایج در دنیای متاورس
ارز دیجیتال امکان انتقال دیجیتال دارایی‌ها را فراهم می‌کند. این ارز ۱۰۰% مجازی است و احتمالاً جایگزین سایر پول‌ها خواهد شد. در متاورس، از ارز‌های دیجیتال به جای ارز‌های فیزیکی استاندارد و حتی کارت‌های اعتباری استفاده خواهند شد.
به دلیل سیستم مبتکرانه‌ای که تمام معاملات خرید و فروش دیجیتال را ردیابی می‌کند، برای پشتیبان گیری از ارز‌های دیجیتال نیازی به طلا، نقره یا پول کاغذی وجود نخواهد داشت. سیستم‌هایی مانند بلاک چین همه افراد را در یک شبکه رمزنگاری خاص نگه می‌دارند. کلاهبرداری از این سیستم تقریباً غیرممکن است و تمامی معاملات باز و قابل ردیابی هستند که این موضوع می‌تواند به متاورس نیز کمک کند.

آموزش در متاورس
در متاورس ساختار آموزش به کلی تغییر خواهد کرد. دانشجویان ممکن است در دنیای فیزیکی مجبور باشند به دانشگاه بروند، اما در عوض، آن‌ها می‌توانند در کلاس‌های دانشگاه مجازی در متاورس شرکت کنند.
فرض کنید در حال مطالعه تاریخ هستید. در کلاس درس متاورسی، می‌توانید تجربه‌ای کاملاً فراگیر داشته باشید. شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه وارد تاریخ شوید و زندگی را مانند آن زمان تجربه کنید.
کار و شغل
یکی از جنبه‌های کاری که متاورس بر آن تأثیر می‌گذارد این است که افراد یک شرکت می‌توانند در سراسر جهان پراکنده شوند. با این حال آن‌ها قادر خواهند بود در فراجهان دورهم جمع شوند تا در سطوح بسیار خلاقانه برای حل مشکلات همفکری کنند. متاورس تعاملات بین افراد را بسیار با شخصیت‌تر و مرتبط‌تر از دنیای اینترنت دو بعدی می‌کند.
ورزش‌
می‌توانید دوچرخه ورزشی خود را از دنیای فیزیکی به رایانه خود متصل کنید، وارد متاورس شوید و در مسابقات ورزشی شرکت کنید یا در المپیک مقابل یوسین بولت حضور پیدا کنید. مثل بسیاری از موارد دیگر، متاورس ورزش را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در این گزارش به کاربرد‌های متاورس پرداختیم، اما فراموش نکنید که این فناوری یک شمشیر دو لبه است و ما هنوز به صورت کامل از مضرات و خطرات آن آگاهی کامل نداریم.
بیشتر بخوانید
گزارش از سید حسین موسوی

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید