سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8377 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ |
122 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

«مهدی صفی خانی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زالد و ولد وحوش از نیمه خرداد آغاز شده و تا زمان قدرت واکنش بره، توله تازه متولد شده گونه جانوری در برابر خطر بیش از یکماه طول می کشد. وی اضافه کرد: محیط زیست همدان از تنوع و کثرتن گونه های […]

«مهدی صفی خانی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زالد و ولد وحوش از نیمه خرداد آغاز شده و تا زمان قدرت واکنش بره، توله تازه متولد شده گونه جانوری در برابر خطر بیش از یکماه طول می کشد.
وی اضافه کرد: محیط زیست همدان از تنوع و کثرتن گونه های جانوری برخوردار بوده بنابراین حضور، تردد و بازدید افراد، گروه ها و گردشگران از مناطق حفاظت شده استان همدان سبب ایجاد استرس و سلب آرامش از این گونه ها در فصل زاد و ولد می شود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: افزایش حضور مردم در حیات وحش سبب پنهان شدن والدین شده و بره های تازه متولد شده به علت ضعیف بودن بدن، قدرت واکنش به موقع و پنهان شدن در کنار مادر هنگام نزدیک شدن افراد را ندارند.
صفی خانی ادامه داد: بنابراین برخی مواقع افراد حاضر در طبیعت به باور و بهانه تنها بودن گونه و رها شدن او از سوی والدین، آن را به خانه منتقل کرده یا تحویل محیط زیست می‌دهند.
وی اضافه کرد: با توجه با برخورد دست انسان با بره تازه تولد شده و دوری او برای مدتی از والدین حتی در صورت بازگشت دوباره گونه جانوری به طبیعتف پذیرش او از سوی والدین به سختی صورت می گیرد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: همچنین حضور افراد در کنار منابع آبی حیات وحش سبب ترس گونه های جانوری از نزدیک شدن به چشمه شده بنابراین احتمال تلف شدن آنها به علت تشنگی افزایش می یابد.
صفی خانی افزود: برای پیشگیری از انتقال بیماری بین گونه های وحشی و اهلی آبشخورهای مجزا برای هر یک پیشبینی شده تا از نزدیک شدن و استفاده از یک منبع آبی جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: کنترل های مستمر و شبانه روزی ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست، به منظور ایجاد محیطی امن در فصل زادآوری وحوش صورت خواهد پذیرفت و ماموران حفاظت محیط زیست از ورود افراد به مناطق حفاظت شده جلوگیری می کنند.
وی از همه شهروندان به ویژه علاقمندان طبیعت و دوستداران محیط زیست خواست از هرگونه بازدید و ایجاد مزاحمت برای حیات وحش در مناطق حفاظت شده خودداری کنند.
استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!