پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8383 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ |
99 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود رمضانی روز جمعه در همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر در شهرستان بشرویه افزود: برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر از جمله وظایف ما است که می‌توان از این طریق این مفاخر را به جهانیان و نسل‌ جوان‌ و نوجوان معرفی کرد. وی بیان کرد: سرزمین ایران و به تبع این […]

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود رمضانی روز جمعه در همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر در شهرستان بشرویه افزود: برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر از جمله وظایف ما است که می‌توان از این طریق این مفاخر را به جهانیان و نسل‌ جوان‌ و نوجوان معرفی کرد.

وی بیان کرد: سرزمین ایران و به تبع این استان شخصیت‌های بزرگی  را در دامن خود پرورش داده که معرف هویت فرهنگی و معنوی ما هستند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در استان شخصیت‌ها، مفاخر و پدران علم بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات مانند استاد بدیع‌الزمان فروزانفر هستیم که دانش گسترده ایشان سبب شده تا از وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد یاد شود.

وی عنوان کرد: استاد فروزانفر ۳۰ سال در دانشگاه تهران و ۴۰ سال در حوزه مولوی شناسی تلاش‌های فراوان کرد و از وی به عنوان استاد استادان یاد می‌شود.

رمضانی اظهار داشت: از دامن استاد فروزانفر اساتید بزرگی تلمذ کردند به جرات می‌توان گفت اگر استاد در این زمینه قدمی بر نمی‌داشت شاید جهان و جهانیان نمی توانستند این مفاخر را بشناسند.

وی گفت: برگزاری همایش ها فقط بزرگداشت شخص نیست بلکه معرفی علم فرهنگ و ادب منطقه است و همایش منطقه‌ای امروز زمینه برای برگزاری همایش ملی استاد فروزانفر در سال آینده است.

وی افزود: برگزاری همایش در شأن استاد فروزانفر نیاز به برنامه‌ریزی مدون دارد که امید است سال آینده همایشی ملی در خور شأن این استاد و متناسب با فرهنگ منطقه برگزار کنیم.

امام جمعه بشرویه هم در این همایش گفت: معرفی مفاخر و بزرگان شهرستان به معنای معرفی تنها یک فرد نیست بلکه معرفی آداب، فرهنگ و رسوم سرزمین است.

حجت الاسلام سید محمد معلمی افزود: بشرویه شهر یک مولوی‌شناس قهار است که در دل خود بدیع‌الزمان هایی تربیت کرده که امروز از نزدیک با آنها آشنا هستیم.

وی بیان کرد: وقتی منطقه، شهر حتی روستایی با مفاخر خود آشنا باشد به آن شخصیت توجه کرده و خود را به او نزدیک می‌کنند که در بشرویه نیز این اتفاق افتاده است.

امام جمعه بشرویه اظهار داشت: بشرویه مهد علم، ادب، هنر، فضیلت، تقوا و ایمان است، که ایمان در دل مردم این شهرستان موج می‌زند.

وی با اشاره به سابقه دیرینه و تاریخی بشرویه تصریح کرد: مردم این منطقه دارای سابقه ارزشمندی در امور دینی و مذهبی بوده و این شهرستان به عنوان حسینیه استان شناخته می‌شود.

حجت الاسلام سید محمد معلمی عنوان کرد: بشرویه تنها قطب کشاورزی نیست بلکه قطب مذهبی و فرهنگی استان است که قبل از استاد بدیع‌الزمان فروزانفر سرزمین مفاخر دیگری هم بوده است.

وی یادآور شد: معرفی و حفظ آثار فروزانفر باید بستری برای معرفی فروزانفرها باشد، زیرا وقتی این بزرگان را شناختیم اعتماد به‌نفس مردم زیاد شده و این سبب رشد و تعالی در حوزه‌های مختلف شهرستان خواهد شد.

همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر تحت عنوان “فرهنگ پژوهان” ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ما جاری در شهر بشرویه با حضور مسئولان و شاگردان استاد فروزانفر درحال برگزاری است.

جلیل بُشرویه‌ای» ملقب به بدیع‌الزمان فروزانفر (زاده ۱۴ شهریور ۱۲۷۶ در بُشرویه – درگذشته ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ در تهران)؛ ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهشگر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه برجسته در زمینه زبان و ادبیات فارسی و یکی از مولوی‌پژوهان بزرگ امروزی بود که در این زمینه آثار ارزشمند گوناگونی را نگاشت.

فروزانفر همچنین سال‌ها استاد کرسی‌دار ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نیز از کارمندان فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

نام ابتدایی بدیع‌الزمان فروزانفر در دوره جوانی‌ محمدحسین بشرویه‌ای بود که بعدها خود را جلیل ضیاء بشرویه‌ای، بعدتر جلیل فروزانفر و عاقبت بدیع‌الزمان فروزانفر نام نهاد.

تخلص شعری وی ابتدا ضیا بود و سپس ترجمه همان را که فروزانفر است، برگزید. او لقبِ «بدیع‌الزمان» را در سال ۱۲۹۸ خورشیدی به ‌سبب سرودن قصیده‌ای در وصف بهار، از احمد قوام (قوام‌السلطنه) والی خراسان، دریافت کرد.

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر مولوی‌شناسی بزرگ بود که حدود ۴۰ سال درباره آثار مولوی و شمس تبریزی تحقیق کرد و حاصل پژوهش‌های او کتاب‌هایی مانند فیه کافی مثنوی معنوی ماخذ قصص و تمثیلات مثنوی، احادیث مثنوی و از دیگر آثار او تاریخ ادبیات ایران، زنده بیدار و ترجمه رساله قشیریه است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری بیرجند است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!