جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8516 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ |
97 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

آیا می‌دانستید که در ماه گذشته مانند همه ماه‌ها دانشمندان، محققان و مهندسان سخت در حال شکستن رمزهای واقعیت بوده‌اند؟ به گزارش slashgear، هرچه تلاش می‌کنیم، کار سختی است که تمام راه‌هایی را که جهان در اطراف ما در حال تغییر است را شناسایی کنیم. به محض اینکه به آخرین اخبار نگاه می کنیم، انتظار […]

آیا می‌دانستید که در ماه گذشته مانند همه ماه‌ها دانشمندان، محققان و مهندسان سخت در حال شکستن رمزهای واقعیت بوده‌اند؟
به گزارش slashgear، هرچه تلاش می‌کنیم، کار سختی است که تمام راه‌هایی را که جهان در اطراف ما در حال تغییر است را شناسایی کنیم. به محض اینکه به آخرین اخبار نگاه می کنیم، انتظار بیشتری برای کشف احساس می کنیم. با در نظر گرفتن این موضوع، چند مورد از جالب‌ترین داستان‌های دنیای علم را که در آوریل ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است را گردآوری کرده‌ایم و همه آنها را در این گزارش قرار داده‌ایم.
پلوتون دارای آتشفشان های یخی است
در سال ۲۰۱۵، مأموریت جدید ناسا، سیاره کوتوله مورد علاقه همه، پلوتون را به بررسی کرد. این جزئیات دقیق‌ترین عکس‌هایی را از سطح جهان یخی که بشر تا به حال دیده بود ثبت کرد و دانشمندان چندین سال گذشته را صرف جستجوی داده‌ها کرده‌اند تا توانستند اطلاعات جدیدی را کشف کنند. با نگاهی به منطقه‌ای در جنوب غربی اسپوتنیک پلانیتیا، محققان مجموعه‌ای از ساختارهای گنبدی را پیدا کردند که می‌توان آن‌ها را با فعالیت آتشفشانی که مواد را به سطح پلوتون پرتاب می‌کرد توضیح داد. نکته جالب این است که آتشفشان ها سرد یخی هستند، در زمین، آتشفشان ها به دلیل پرت شدن سنگ و گاز مایع از زیر سطح به زمین و به هوا معروف هستند.

پلوتون در نزدیکی به لبه منظومه شمسی قرار دارد و این موقعیت محل فعالیت‌های تکتونیکی کاملاً متفاوتی است. برای اینکه آتشفشان‌های یخی روی پلوتون وجود داشته باشند، گرمای داخل سیاره کوتوله باید یخ‌ها را ذوب کند و آنها را به سطح بکشد، که این فرایند نشان می‌دهد پلوتون از نظر زمین‌شناسی زنده است. یافتن فعالیت‌های زمین‌شناسی از هر نوع روی پلوتون، بُعد هیجان‌انگیزی به جهانی می‌افزاید که زمانی تصور می‌شد سنگی سرد و مرده است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دهانه‌های برخوردی در منطقه نشان می‌دهد که فعالیت نسبتاً جدید است.
تولد یک غول گازی
زمانی که تکامل به ساخت انسان رسید و انسان ها به ساخت تلسکوپ رسیدند، سیارات منظومه شمسی به خوبی شکل گرفته و بالغ شده بودند. وقتی اولین مشاهدات خود را در کیهان انجام دادیم و دیدیم که دنیاهای دیگری مانند مشتری و زحل وجود دارند، ما فقط می‌توانیم آنها را همانطور که اکنون هستند ببینیم. پی بردن به چگونگی شکل گیری غول های گازی و سایر سیارات مستلزم مقدار معینی استنباط و نگاهی به سیستم های دورتر هم از نظر فاصله و هم از نظر زمان است.

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، یک منظومه به نام AB Aurigae در فاصله ۵۰۵ سال نوری از زمین را بررسی کرده است. ستاره ای که در مرکز آن منظومه قرار دارد جوان است و تنها ۲ میلیون سال سن تخمین زده می شود. در میان سیارات در حال شکل گیری یک غول گازی تقریباً نه برابر مشتری وجود دارد که در حال شکل گیری است. یافتن این سیاره در فرآیند شکل گیری، دریچه ای منحصر به فرد به ستاره شناسان برای چگونگی ساخت غول های گازی می دهد.
مریخ دو سرعت صوت دارد
ما تمایل داریم سرعت صوت را ثابت بدانیم، اما این موضوع حتی روی زمین هم درست نیست. صدا در محیط های مختلف با سرعت های متفاوتی حرکت می کند، به طوری که سرعت صوت بسته به ارتفاع، تابعی از شرایط جوی نیز است. با نگاهی به سیارات دیگر، سرعت صوت به دلیل ضخامت و ترکیب اتمسفر بیگانه لزوماً باید متفاوت باشد. جایی که می‌توانیم این فرضیه را بررسی کنیم، روی سطح مریخ است، جایی که تعداد قابل توجهی کاوشگر و مریخ نورد را فرستاده ایم.

اخیراً دانشمندانی که با مریخ نورد کنجکاوی کار می‌کنند از میکروفون‌های درونی برای اندازه‌گیری سرعت صوت در مریخ استفاده کردند. همانطور که انتظار می رفت، سرعت صوت در مقایسه با سرعت ۳۴۳ متر بر ثانیه زمین، به دلیل جو نازک و غنی از دی اکسید کربن مریخ، کندتر بود، تقریباً ۲۴۰ متر در ثانیه. با این حال، با کمال تعجب، دانشمندان دو سرعت متمایز صوت را بسته به فرکانس امواج صوتی در حال حرکت مشاهده کردند.
در حالی که امواج با فرکانس پایین با سرعت ۲۴۰ متر در ثانیه حرکت می کردند، فرکانس های بالاتر کمی سریع تر و تقریباً ۲۵۰ متر در ثانیه حرکت می کردند. علاوه بر این، از آنجایی که اتمسفر بسیار نازک است  صدا فقط در فواصل کوتاه حرکت می کند.
نوسانات دمایی عجیب نپتون
نپتون، دورترین سیاره منظومه شمسی به روشی مشابه به زمین کج شده است، به این معنی که با چرخش آهسته خود به دور خورشید تغییرات فصلی را تجربه می کند. بر خلاف زمین، فصول می توانند مدت بسیار زیادی ادامه داشته باشند. یک گردش به دور خورشید تقریباً ۱۶۵ سال زمینی طول می کشد، به این معنی که هر فصل می تواند چندین دهه ادامه داشته باشد. مشاهدات اخیر با نگاهی به دهه‌ها داده‌های نپتون در طول فصل تابستان، چیزی غیرمنتظره را در مورد دمای جهانی این سیاره نشان داد.

اخترشناسان دانشگاه لستر به جای گرمتر شدن، مشاهده کردند که این سیاره در واقع حدود ۸ درجه سانتیگراد سرد شده است. علاوه بر این، مشاهده شد که دمای قطب جنوب ۱۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. هنوز مشخص نیست که چرا دمای نپتون با انتظارات ما مطابقت ندارد. دانشمندان قصد دارند همزمان با ورود سیاره به فصل جدید، به رصد خود ادامه دهند، به این امید که هر پدیده محیطی عجیبی را که در آنجا اتفاق می‌افتد، بررسی کنند.
بیشتر بخوانید
 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید