شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8580 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹ |
72 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرکرد در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) این شهر افزود: حلال‌خور بودن و به دنبال لقمه و رزق و روزی حلال رفتن از مسائلی است که در تمامی ادیان آسمانی به ویژه در دین مبین اسلام بر آن توجه و تاکید […]

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرکرد در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) این شهر افزود: حلال‌خور بودن و به دنبال لقمه و رزق و روزی حلال رفتن از مسائلی است که در تمامی ادیان آسمانی به ویژه در دین مبین اسلام بر آن توجه و تاکید فراوان شده است و اولیای الهی درباره آن بسیار سفارش کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه اهمیت مال حلال هم از نظر دین مورد تاکید واقع شده است و هم از منظر انسانیت، عقل و فطرت، انسان را به سمت خود فرا می‌خواند، تصریح کرد: بر اساس روایات و احادیث نوع لقمه در خوب یا بد بودن هر انسانی سهم بالایی دارد.
فاطمی یادآور شد: خداوند در آیاتی از آیات قرآن کریم و خطاب به پیامبران آورده است که از طیبات بخورید و عمل صالح انجام دهید، این بیان الهی نشان دهنده آن است که عمل صالح برآمده از خوراک نیک و پاکیزه است.
وی یکی از ابعاد طیبات را حلال بودن دانست و گفت: باطن مال حرام و هر آنچه از راه حرام حاصل شود، نمی‌تواند پاکیزه باشد به طوری که این برداشت را نیز می‌توان در نام‌گذاری خوراکی‌های حرام در فرهنگ مردم مشاهده کرد.
امام‌جمعه موقت شهرکرد ادامه داد: پاک بودن در استجابت دعا موثر است و پیامبر اسلام در این باره سفارش کرده‌اند که غذای طاهر خورده و شغل حلال برگزیده شود تا دعا مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد.
وی به روایتی دیگر از حدیث قدسی درباره پذیرش دعا در نزد خداوند اشاره کرد و افزود: پروردگار در حالی که از انسان می‌خواهد دعا کند و خود را نیز اجابت کننده آن می‌نامد اما فرموده است که هیچ دعایی در پرده و مغفول نمی‌ماند مگر آنکه صاحب دعا از لقمه حرام خورده باشد.
فاطمی به دست آوردن مال از راه غل و غش، ربا، خیانت و سرقت را مصداقی از مال حرام بیان کرد و  اظهار داشت: این امور خلاف فطرت انسانی است و  کسی که به این امور بپردازد نه تنها هیچ عملی از او پذیرفته نمی‌شود بلکه به عقوبت نیز گرفتار خواهد شد.
وی با بیان اینکه برخی افراد تصور می‌کنند که کسب مال از راه فریب و ظلم نوعی زرنگی است و در حقیقت این گونه نیست، افزود: کسانی که خود را از این اعمال و مال حرام دور نگه داشتند هم خود عاقبت به خیر شدند و هم فرزندانی صالح تربیت کردند.
امام‌جمعه موقت شهرکرد با تاکید بر آنکه مال و لقمه حرام اثرات خطرناکی بر زندگی افراد دارد، تصریح کرد: مال حرام اساس خانواده و خانه را متلاشی می‌کند و بنا به روایتی از امام صادق (ع) اثر آن در نسل‌ها باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!