شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8648 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸ |
86 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل ادراک خبر به نقل ازرویترز، یک کمیته سنای آمریکا، روز پنج شنبه، لایحه‌ای را تصویب کرد که می‌تواند سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش را در معرض شکایت‌‌های قضایی برای تبانی در افزایش قیمت نفت خام قرار دهد. لایحه کارتل کشورهایی که نفت تولید و صادر نمی‌کنند (NOPEC)، […]

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل ادراک خبر به نقل ازرویترز، یک کمیته سنای آمریکا، روز پنج شنبه، لایحه‌ای را تصویب کرد که می‌تواند سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش را در معرض شکایت‌‌های قضایی برای تبانی در افزایش قیمت نفت خام قرار دهد.

لایحه کارتل کشورهایی که نفت تولید و صادر نمی‌کنند (NOPEC)، «نوپک»، در کمیته قضایی سنا رای آورد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت، دولت در مورد « پی‌آمدهای بالقوه و ناخواسته» این قانون به ویژه در بحبوحه بحران اوکراین نگران است. وی افزود، کاخ سفید هنوز در حال بررسی این لایحه است.

نسخه‌های این قانون بیش از دو دهه است که در کنگره شکست خورده است، اما قانون‌گذاران آمریکایی به میزان زیادی در مورد تورم ناشی از بالا رفتن قیمت بنزین در این کشور نگران هستند.

قیمت بنزین در بهار امسال در آمریکا به رکورد ۴.۳۰ دلار در گالن رسیده است.

«نوپک» قانون ضد انحصار آمریکا را تغییر خواهد داد تا مصونیت حاکمیتی را که مدت‌‌ها از اوپک و شرکت‌‌های نفتی در برابر شکایت محافظت می‌کرد، لغو کند.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید در سنا و مجلس نمایندگان به تصویب و بعد به امضای رئیس جمهور آمریکا برسد.

در صورتی که این قانون تصویب شود، دادستان کل آمریکا می تواند از اوپک یا اعضای آن مانند عربستان سعودی در دادگاه فدرال شکایت کند. ممکن است از سایر تولیدکنندگان مانند روسیه که با اوپک در گروه موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید خود همکاری می‌کنند، نیز شکایت شود.

عربستان در سال ۲۰۱۹ تهدید کرد در صورتی که واشنگتن لایحه نوپک را تصویب کند، نفت خود را به ارزی به غیر از دلار می‌فروشد؛ اقدامی که می‌تواند دلار را تضعیف کند و از نفوذ آمریکا در تجارت جهانی و توان واشنگتن برای اعمال تحریم علیه کشورها بکاهد.

این لایحه با مخالفت موسسه آمریکن پترولیوم، بزرگ‌ترین گروه لابی نفت و گاز آمریکا مواجه است. این موسسه در نامه‌ای به رهبران این کمیته سنا نوشته است: نوپک « خسارت بالقوه قابل توجهی برای منافع دیپلماتیک، نظامی و تجاری آمریکا ایجاد می‌کند، این در حالی است که احتمالاً تأثیر محدودی بر نگرانی‌های بازار دارد؛ نگرانی‌هایی که این قانون را پیش می‌برد.»

برخی از تحلیلگران نیز می‌گویند، نوپک در صورتی که به عربستان و سایر اعضای اوپک برای پر کردن بازار با نفت فشار بیارود، در نهایت به شرکت‌های انرژی داخلی آمریکا خسارت می زند  زیرا آنها نفت بسیار ارزان تری از نفت شرکت‌های آمریکایی تولید می‌کنند.

عربستان و تولیدکنندگان نفت عضو اوپک در برابر درخواست آمریکا و سایر کشورهای مصرف کننده نفت برای افزایش تولید به جاری افزایش تدریجی مقاومت کرده‌اند.

اوپک پلاس، پس از اینکه قیمت نفت با شیوع همه گیری کرونا به میزان بی سابقه‌ای افت کرد، تولید خود را برای تقویت قیمت نفت کاهش داد و در حال حاضر به صورت تدریجی در حال کم کردن از رقم کاهش تولید خود است.

قیمت نفت در اوایل سال جاری، با عملیات روسیه در اوکراین به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ رسید و به علت نگرانی در مورد ادامه کمی عرضه، همچنان بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه مانده است.

انتهای پیام/


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!