سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 89653 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷ |
98 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند پنجشنبه شب در گفت‌وگویی تلفنی آخرین تحولات مناسبات دوجانبه، مذاکرات رفع تحریم‌ها، بحران اوکراین و حوادث اخیر در کشورمان و سوء استفاده آشوبگران و اغتشاشگران و مداخلات خارجی در تحولات داخلی […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند پنجشنبه شب در گفت‌وگویی تلفنی آخرین تحولات مناسبات دوجانبه، مذاکرات رفع تحریم‌ها، بحران اوکراین و حوادث اخیر در کشورمان و سوء استفاده آشوبگران و اغتشاشگران و مداخلات خارجی در تحولات داخلی ایران را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان پنجشنبه همچنین با وزرای خارجه ایرلند و عراق نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران اوکراین گفت: علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.

به گزارش فارس، فارس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۱ مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن راتأیید نمی‌کند.

گفتنی است چندی است که برخی اخبار تایید نشده‌ای از ارسال پهپادهای ایران به روسیه منتشر شده که بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است. اوکراین و ایالات متحده آمریکا نیز جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح برای روسیه متهم کردند. در همین زمینه وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.» اوکراین همچنین اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در این کشور  و همچنین کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرد که این اقدام دولت اوکراین واکنش ناصر کنعانی را به همراه داشت و او دوم مهر ماه ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تایید نشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی خواند و از اقدام متناسب ایران در این زمینه خبر داد.

امیرعبداللهیان در مورد تحولات داخلی کشورمان نیز خطاب به وزیر خارجه فنلاند اظهار داشت: توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اکنون زنان در بخش‌های مختلف دانشگاهی، علمی، پزشکی، آموزشی، اداری و فناوری در حال ایفای نقش بسیار موثری هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بخشی از اتفاقات اخیر در ایران تظاهرات مسالمت آمیز است که ما طبق قانون اساسی کشور از آن حمایت می‌کنیم و طرح مسالمت آمیز مطالبات مردم را حق قانونی آنان می‌دانیم و همواره به آن توجه کرده و پاسخ داده‌ایم.

امیرعبداللهیان در عین حال افزود: اما در این میان برخی اغتشاشگران با هدایت خارجی و تحریک شبکه‌های تلویزیونی خارجی، اقدام به تخریب اموال عمومی و حمله به مردم و پلیس با سلاح گرم و سرد کردند که این اقدامات در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری حوادث داخلی آمریکا و ماجرای اشغال کنگره، خاطرنشان کرد: مدت‌ها اینترنت در آمریکا بر روی مردم قطع شد و حتی صفحات شخصی مجازی رئیس جمهور وقت آمریکا با توجیه امنیت ملی بسته شد. آیا شورای وزیران اروپا در آن زمان ابراز نگرانی کرذ؟

پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این‌ گفت‌وگوی تلفنی، از شنیدن آخرین وضعیت مذاکرات رفع برجام تشکر و ابراز امیدواری کرد که بزودی توافق بین طرفین حاصل شود.

وی در خصوص بحران اوکراین، اقدام نظامی روسیه را بر خلاف منشور سازمان ملل متحد خواند و افزود: اوکراین به عنوان یک کشور مستقل محق بر دفاع از خویش است.

وی با اشاره به موضوع افغانستان از ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از آوارگان و پناهجویان افغانستانی تقدیر و ابراز امیدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نفوذ خود، طالبان را تشویق به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان کند.

وزیر خارجه فنلاند در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران نیز ابراز امیدواری کرد گزارش مستقل‌ و بیطرفانه در خصوص مرگ مهسا امینی منتشر شود.

طرفین در این گفت‌وگو بر ابعاد مناسبات دوجانبه فنلاند و ‌جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند.

حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سؤال این خبرنگار مبنی بر این‌که ایران خودش را متعهد می داند که به هیچ یک از طرف‌های جنگ سلاح ندهد، آیا این درست است؟ اظهار داشت: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد. ما با روسیه همکاری‌های دفاعی داریم و همکاری‌های دفاعی ما هیچ ربطی به موضوع اوکراین ندارد. ما هیچ امکاناتی را به هیچ طرفی برای کاربرد جنگ در اوکراین نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه صورت گرفته است.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!