پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8986 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۱۱ |
123 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

یکی از قوی‌ترین دوربین‌های جهان به تازگی تصویری از برهم‌کنش دو کهکشان دور که با نام “رقص باله کهکشانی” (galactic ballet) توصیف می‌شود، ثبت کرده است.   به گزارش ادراک خبر و به نقل از اسپیس،  “دوربین انرژی تاریک”  تلسکوپ چهار متری ویکتور ام. بلانکو(Víctor M. Blanco) در رصدخانه “سرو تولولو”(Cerro Tololo) در شیلی، لنز […]

یکی از قوی‌ترین دوربین‌های جهان به تازگی تصویری از برهم‌کنش دو کهکشان دور که با نام “رقص باله کهکشانی” (galactic ballet) توصیف می‌شود، ثبت کرده است.  

به گزارش ادراک خبر و به نقل از اسپیس،  “دوربین انرژی تاریک”  تلسکوپ چهار متری ویکتور ام. بلانکو(Víctor M. Blanco) در رصدخانه “سرو تولولو”(Cerro Tololo) در شیلی، لنز خود را به سمت صورت فلکی ساعت(Horologium) در فاصله‌ی حدود ۶۰ میلیون سال نوری از زمین گرفت و تصویری از کهکشان‌های “ان‌جی‌سی ۱۵۱۲”(NGC ۱۵۱۲)  و “ان‌جی‌سی ۱۵۱۰”(NGC ۱۵۱۰) ثبت کرد که در دام گرانش یکدیگر افتاده‌اند.

دوربین انرژی تاریک بخشی از آزمایشگاه ملی تحقیقات نجومی نور مادون قرمز(NOIRLab) بنیاد ملی علوم(NSF) است.

“ان‌جی‌سی ۱۵۱۲” یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است که به کهکشان راه شیری ما شباهت دارد، در مقابل کهکشان ان‌جی‌سی ۱۵۱۰ بسیار کوچک‌تر بوده و یک کهکشان کوتوله است. حدود ۴۰۰ میلیون سال است که این دو کهکشان به دور یکدیگر می‌چرخند و ظاهر آنها با هر گذر تغییر می‌کند.

دوربین انرژی تاریک که از این کهکشان‌ها تصویر برداری کرده یکی از قدرتمندترین ابزارهای تصویربرداری میدان باز در جهان است. این دوربین دارای یک آینه با عرض ۱۳ فوت(چهار متر) و پنج لنز بوده که یکی از آنها لنزی اصلاحی با عرض ۳.۳ فوت(یک متر) است.

دوربین انرژی تاریک در ابتدا برای تکمیل  ماموریت “کاوش انرژی تاریک”(Dark Energy Survey) ساخته شد، در این ماموریت که توسط آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده فرمی(Fermi) دپارتمان انرژی ایالات متحده آمریکا اجرا شد بیش از ۴۰۰ دانشمند از هفت کشور شرکت کردند و در آن از حدود ۳۰۰ میلیون کهکشان طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ با هدف مطالعه انرژی تاریک تصویربرداری شد.

اگرچه این ماموریت اکنون به پایان رسیده، اما دانشمندان هنوز از دوربین انرژی تاریک برای تصویربرداری از کهکشان‌های دوردست، از جمله “ان‌جی‌سی ۱۵۱۲” و “ان‌جی‌سی ۱۵۱۰” استفاده می‌کنند. هنگامی که برهم‌کنش این دو کهکشان کامل شود “ان‌جی‌سی ۱۵۱” همراه کوچک‌تر خود را می‌بلعد تا کهکشان جدیدی متولد شود.

رقص باله ۲ کهکشان از منظر یکی از قوی‌ترین دوربین‌های جهان

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!