جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9033 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۵۸ |
95 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ایرنا، با شیوع کرونا همه گمان می کردند که آموزش به تعطیلی کشیده می شود و دانشگاه ها و مراکز علمی باید تا پایان دوران کرونا درحالت رکود و بلاتکلیفی بمانند اما فضای مجازی، ظرفیتی بود که به داد آموزش و مراکز علمی رسید. فضای مجازی در حدود دوسال شیوع کرونا با توجه […]

به گزارش ایرنا، با شیوع کرونا همه گمان می کردند که آموزش به تعطیلی کشیده می شود و دانشگاه ها و مراکز علمی باید تا پایان دوران کرونا درحالت رکود و بلاتکلیفی بمانند اما فضای مجازی، ظرفیتی بود که به داد آموزش و مراکز علمی رسید.

فضای مجازی در حدود دوسال شیوع کرونا با توجه به ظرفیت و پتانسیل خود رشد و توسعه پیدا کرد و بسترهای آن در تمامی مراکز و دانشگاه ها ایجاد شد ولی با کمرنگ شدن کرونا و برگزاری حضوری کلاس های درس، احساس می شود که این ظرفیت به خطر افتاده و ممکن است به فراموشی سپرده شود.

جهاد دانشگاهی استان قزوین به عنوان یکی از مراکز برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی که تمامی دوره های خود را پیش از کرونا به صورت حضوری برگزار می کرد با شیوع کرونا به سمت فضای مجازی حرکت کرده و هم اکنون نیز از این بستر به خوبی استفاده می کند.

خبرنگار ایرنا برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ سمانه مولاوردی خانی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی استان قزوین رفته و با او درباره ظرفیت های جهاد دانشگاهی و آموزش های مجازی گفت و گو کرده است.

ایرنا. در مورد ظرفیت ها و فضاهای آموزشی جهاد دانشگاهی استان قزوین توضیح دهید.

در کل کشور بیش از ۱۵۰ مجموعه مرکز آموزش کوتاه مدت تخصصی جهاد دانشگاهی وجود دارد که دو مورد آنها در استان قزوین مستقر است.

یکی از ظرفیت های داخلی جهاد، ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) است که در حوزه آموزش از این ظرفیت استفاده کرده و نیاز مخاطب را با نیازسنجی و بازارسنجی ارزیابی می کنیم و دوره های جدید، احصا و براساس اصول علمی تدوین می شوند.

 به همین دلیل، دوره های آموزشی جهاد از اقبال خوبی برخوردار است چون تلاش کرده ایم به روز باشیم و دوره هایی را که نیاز است برگزار کنیم.

 خوبی این دوره ها این است که سعی می کنیم کوتاه مدت باشد و افراد در کمترین زمان بیشترین نتیجه را بگیرند.

ایرنا. چه رشته هایی در جهاد دانشگاهی استان تدریس می شود و تعداد فراگیران و مهارت آموزان شما چقدر است؟

جهاد دانشگاهی مجموعه ای از چندین آموزشگاه در کنار یکدیگر است و یک ویژگی خوب جهاد این است که سبد محصولاتش کامل است به همین جهت بسیاری از خدمات جهاد استفاده می کنند.

جهاد دانشگاهی استان درحال حاضر در حوزه فنی و مهندسی، کامپیوتر، هنر و معماری، زبان انگلیسی، کشاورزی و حتی حوزه پزشکی دوره های آموزشی ارایه می کند و تنها مرجعی در استان است که در کنار علوم پزشکی مجوز برگزاری دوره های پزشکی را دارد.

تعداد فراگیران جهاد دانشگاهی استان، سال گذشته بیش از ۱۸ هزار نفر بوده است ولی امسال هنوز نمی توان دقیق اعلام کرد.

ایرنا. با شیوع کرونا چه تغییری در فضاها و بسترهای آموزشی جهاد دانشگاهی استان رخ داد؟

شیوع کرونا انگار ما را به چند سال بعد پرتاب کرد چون در برنامه ها و اهداف سازمان، استفاده از بستر مجازی وجود داشت ولی نه با این گستردگی و سرعت.

در دوران کرونا به رغم اینکه به شدت مجبور شدیم کوچکتر شده و متمرکزتر کار کنیم، در برخی فضاها بزرگتر شدیم که یکی از آنها آموزش های برخط(آنلاین) بود.

ما در گذشته این بستر را داشتیم ولی آموزش های جدی در آنها برگزار نمی شد و تعداد آنها خیلی کم و محدود بود ولی با شیوع کرونا دوره های مجازی باب شد.

از ابتدا اقبال مردم به این فضا نبود و همه انتظار داشتند که شرایط قبل برگردد و کلاس ها حضوری شود ولی کم کم به این سمت حرکت کردند و آموزش های مجازی عادی شد و هم اکنون همچنان به رغم حضوری شدن مراکز علمی، کلاس های مجازی نیز برگزار می شود.

امیدواریم این شرایط ادامه پیدا کند چون ما به شدت فضای مجازی را تقویت کرده ایم و براساس برنامه ریزی صورت گرفته در حال تقویت و گسترش این بستر هستیم.

ما همچنین در حال گسترش دوره های برون خط(آفلاین) هستیم و پایگاه جهاد دانشگاهی استان با تغییرات جدی مواجه است و امیدواریم چند ماه آینده از آن بهره برداری کنیم و انتظار داریم به سمتی برویم که علاقه به آموزش های مجازی در مردم بیشتر شود.

ایرنا. به نظر شما ظرفیت آموزش مجازی که در دوران کرونا رشد کرد و توسعه یافت در پساکرونا به مخاطره می افتد؟

با شیوع کرونا یک ظرفیت جدید ایجاد شد و خیلی طول کشید تا فرهنگ آن را مردم درک کرده و این روحیه را برای تغییر کردن پیدا کنند.

با توجه به اینکه این ظرفیت با تحمل سختی های زیادی به دست آمده، کاش بتوانیم کلاس ها و آموزش هایی داشته باشیم که به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری باشد.

شاید بهترین شیوه تدریس همین باشد چون کلاس هایی که به این شیوه اجرا می شوند ویژگی های قابل لمس و خوبی دارند، چون بسیاری از زنان خانه دار امکان حضور در کلاس های حضوری را ندارند اما در کلاس های مجازی شرکت می کنند، در سفر می توان از این کلاس ها استفاده کرد، بسیاری از هزینه ها از قبیل حمل و نقل و ترافیک کاهش پیدا می کند و خیلی ساده در بستر مجازی می توان شسته و رفته پای درس یک استاد نشست و به صورتی لذت بخش از فضای مجازی استفاده کرد.

این ویژگی ها را نمی توان نادیده گرفت و به نظر من در دوران پساکرونا نیز این ظرفیت به خطر نمی افتد و شاید مردم مدتی از آن روی برگردانند اما مثل یک فنر فشرده شده دوباره به سمت آن حرکت خواهند کرد.

مردم طعم فضا و کلاس های مجازی را چشیده اند و بعد ازمدتی مجددا به سمت آن بر می گردند و اگر رکودی را در فضای مجازی ببینیم موقتی خواهد بود.

امیدواریم مدیران و تصمیم گیران این عرصه نیز استفاده ترکیبی از فضای مجازی و حضوری را در حوزه آموزش ها لحاظ کنند و آن را رها نکنند چون مردم این ذائقه و طعم را دوست دارند و آن را حفظ می کنند و اگر دولتمردان و متولیان این کار، برنامه ریزی کنند زیرساخت های آن برای همیشه تقویت خواهد شد.

اگر این زیرساخت تقویت شود و گسترش یابد مردم قطعا از آن استقبال می کنند ولی من فکر می کنم به رغم بازگشت مردم، بخشی از تصمیم گیران و مدیران به استفاده از این زیرساخت تمایلی نداشته باشند.

ایرنا. هم اینک آموزش های جهاد دانشگاهی استان به چه شکل انجام می شود و چند استاد با شما همکاری دارند؟

آموزش های ما هم اکنون حضوری، برخط و برون خط است و یا به صورت ترکیبی از آنها برگزار می شود البته کلاس هایی که نیازمند مهارت فیزیکی و کارگاهی باشد در فضای حضوری برگزار می شود.

ما حتی کارگاه ۶ نفره داشتیم که می بایست آن را به صورت حضوری برگزار می کردیم که بسیار هزینه بر بود ولی چاره ای جز برگزاری حضوری آن نداشتیم.

در حال حاضر با توجه به تعدد گروه های آموزشی (دپارتمانها) قریب به ۱۷۰ تا ۱۸۰ مدرس با ما همکاری دارند.

ایرنا. سال گذشته جهاد دانشگاهی استان همکاری خوبی با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای ارایه آموزش های مهارتی در راستای تحقق تعهد اشتغال استان داشت، توضیح می دهید؟

بله، سال گذشته با همکاری اداره کل تعاون استان، کار آموزشی خوبی را در استان انجام دادیم و جزو استان هایی بودیم که در حوزه آموزش قوی عمل کردیم و سرآمد بودیم.

طرحی که سال گذشته با همکاری اداره کل تعاون اجرا شد طرح توسعه مشاغل خانگی بود که آموزش های ذیل آن برگزار شد و در حال حاضر رو به پایان است.

در این طرح، سعی کرده ایم استادانی را انتخاب کنیم که خودشان در حوزه بازار فعالیت داشته و در آن کار می کنند که به آنها پیشران و کارآفرین می گوییم و دارای کارگاه هستند.

ما از این استادان استفاده کرده ایم که این ظرفیت را دارند که افراد آموزش دیده را بتوانند جذب بازار کار کنند.

آموزش های ما در این حوزه به خوبی برگزار شده و امیدواریم بتوانیم اتصال فراگیران به بازار را ظرف یکی دوماه آینده به خوبی به سرانجام برسانیم.

این طرح، کشوری بود و امیدواریم در سال جاری نیز در صورت تصویب و ابلاغ بتوانیم آن را اجرا کنیم.

ایرنا. تعامل و همکاری شما با سایر ادارات و نهادها چگونه است؟

ما با خیلی از ادارات و سازمان ها کار می کردیم و گروه و بخش خاصی در این زمینه داریم که با خیلی از حوزه ها کار می کنیم.

 در سال های اخیر بنا به برخی دلایل این ارتباط کمرنگ شده است و امیدواریم بتوانیم به روزهای گذشته برگردیم که خیلی قوی تر با سایر دستگاه ها و نهادها کار کنیم.

متاسفانه هزینه های آموزشی خیلی از سازمان ها کم شده است و آنها حاضر به هزینه کرد در حوزه آموزش نیستند و شاید دغدغه ای در این زمینه ندارند.

سخن آخر:

انتظار ما از رسانه ها برای فرهنگ سازی زیاد است چون اگر بخواهیم اقدامی را در استان انجام دهیم و فرهنگ آن جانیفاده باشد موفق نخواهیم بود.

در حوزه آموزش مجازی نیز اگر رسانه ها کمک کنند که فرهنگ آن جا بیفتد و این احساس نیاز در مردم پایدار بشود داستان متفاوت خواهد شد.

یک وظیفه دیگر رسانه ها این است که در خصوص فرهنگ اشتغال و کارآفرینی بیشتر کار کنند تا فرهنگ پشت میزنشینی به فرهنگ کار و کارآفرینی تبدیل شود.

چون جامعه ای که فرهنگ اشتغال خودکفا ندارد و مردم آن به دنبال کارآفرینی و تولید نیستند مشکل جدی دارد و باید رسانه کمک کند که این احساس نیاز در مردم زنده و بیدار شود.

 در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نوع شغل خانگی از قبیل برنامه نویسی، ویراستاری و مترجمی داریم که مردم می توانند در فضای مجازی در کنار خانواده کار کنند و درآمد داشته باشند ولی باید فرهنگ آن ایجاد شود که باید رسانه ها کمک کنند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!