شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 90541 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ |
133 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از شبکه سی سی تی وی، دانشمندان چینی در آزمایشگاه جینپینگ در استان سیچوان در جنوب غرب چین درباره یافته‌های خود در خصوص «ماده تاریک» تحقیق می کنند. ماده تاریک، میزان خاصی از جرم است که از جرم موجود مشاهده شده در جهان بیشتر است. این ماده با تلسکوپ […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از شبکه سی سی تی وی، دانشمندان چینی در آزمایشگاه جینپینگ در استان سیچوان در جنوب غرب چین درباره یافته‌های خود در خصوص «ماده تاریک» تحقیق می کنند.
ماده تاریک، میزان خاصی از جرم است که از جرم موجود مشاهده شده در جهان بیشتر است. این ماده با تلسکوپ قابل مشاهده نیست و هیچ واکنشی به میدان الکترومغناطیسی ندارد و از خود نور بازتاب و جذب نمی‌کند و قابل دیدن نیست و فقط می‌توان به طور غیرمستقیم از تاثیرات جاذبه بر روی ماده مرئی، تابش و ساختار بزرگ مقیاس جهان، آن را استنتاج کرد. دانشمندان دریافته اند فقط ۵ درصد از جهان اکنون برای انسان قابل دیدن و درک است و بقیه آن را ماده تاریک و انرژی تاریک تشکیل داده اند که قابل کشف با چشمان انسان نیستند. دانشمندان سراسر جهان در تلاش هستند پرده از اسرار این ماده بردارند و درک کنونی فیزیک را تغییر دهند.
گزارشگر این شبکه با حضور در محل تونل زیرزمینی که برای تحقیق درباره ماده تاریک ساخته شده است اعلام کرد: دانشمندان چینی به همراه دانشمندان سراسر جهان در این تونل زیرزمینی، که در نوع خود عمیق‌ترین تونل برای بررسی‌های علم فیزیک است، به مطالعه و کشف ماده تاریک می‌پردازند. شواهد اولیه وجود ماده تاریک، به محاسبات رفتار کهکشان بازمی گردد. دانشمندان می‌گویند باید انرژی و ماده غیرقابل دیدن یا نامرئی وجود داشته باشد که حرکت کهکشان‌ها را ممکن می‌کند. حضور دانشمندان در اعماق کوه‌ها به آن‌ها امکان کاهش اصوات و تشعشع را تا جای ممکن می‌دهد. از طرفی در اعماق زمین، فلزات کمتر وجود دارند تا تشعشع را کمتر و به مطالعه بهتر ماده تاریک کمک کنند. اینجا عمیق‌ترین نقطه در نوع خود در جهان برای بررسی ماده تاریک است.
شیائو شیانگ استادیار دانشگاه سان یت سن گفت: این اتاق یا تونل پانداکس نام دارد که مخفف ذرات و اخترفیزیک زنون و اتاق پروجکشن یا افکندن زمان است. ماده تاریک نوعی ذرات غیرنوری و تابشی است که ابتدا از طریق رصد‌های نجومی حدس زده شد. دانشمندان حرکات و سرعت کهکشان‌ها را در جهان مشاهده و رصد و محاسبه کردند و دریافتند که حجم این مواد قابل دیدن در جهان نمی‌تواند جاذبه‌ای به این بزرگی و موجود، داشته باشد. جاذبه‌ای که می‌تواند کهکشان‌ها را به این سرعت حرکت دهد. پس دریافتند باید نیروی دیگر غیرقابل رویت وجود داشته باشد که آن ماده تاریک است. ما در اینجا در اعماق زمین به دور از صدا و تشعشع، به کشف آثار ماده تاریک می‌پردازیم.
وانگ وی ناظر طرح از شرکت مهندسی ساختمان چین درباره این تونل گفت:ما سازه ویژه ضدآب ده لایه برای جلوگیری از رطوبت و صدا و تشعشع در اینجا ساخته ایم؛ بنابراین محیطی با کمترین تشعشع و صدا برای آزمایشگاه ماده تاریک ایجاد کرده ایم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید