سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 90898 |
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ |
120 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

برنامه «دیدی نو» به تهیه کنندگی مهران میرصالحی و اجرای حمید گلی با هدف ترویج کتابخوانی به زودی از شبکه نسیم روانه آنتن می‌شود. مهران میرصالحی، تهیه کننده دیدی نو ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا درباره شباهت این برنامه با یک برنامه قدیمی گفت: حوزه کتاب و مطالعه، مثل اقیانوسی است […]

برنامه «دیدی نو» به تهیه کنندگی مهران میرصالحی و اجرای حمید گلی با هدف ترویج کتابخوانی به زودی از شبکه نسیم روانه آنتن می‌شود.

مهران میرصالحی، تهیه کننده دیدی نو ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا درباره شباهت این برنامه با یک برنامه قدیمی گفت: حوزه کتاب و مطالعه، مثل اقیانوسی است که انتهایی ندارد و به دلیل همین گستردگی، جا برای کار زیاد است. پس هیچ برنامه و برنامه سازی نمی تواند، جای گروه و برنامه دیگری را تنگ کند. برنامه دیدی نو هم هیچ وقت در پی جایگزینی نبوده و نیست و در حد بضاعت خودش تلاش می کند در این اقیانوس سهمی داشته باشد.

وی با بیان این که سازندگان هر برنامه‌ای دیدگاه‌های خاص خودشان را درباره موضوع دارند توضیح داد: بنابراین فکر می کنم این حوزه برای همکاری و همدلی کردن جای بسیار دارد و هیچ فردی در پی جایگزینی هیچ فردی نیست و اساسا در نگاه مدیران شبکه یا من به عنوان تهیه کننده و دیگر عوامل سازنده این برنامه، اصلا چنین چیزی نبوده است.

میرصالحی مهمترین ویژگی ساختار برنامه دیدی‌ نو را ترویج موضوع کتابخوانی بر اساس روش­‌های تاثیرگذار و همسو با ذائقه مخاطب خواند و ادامه داد: برنامه به صورت مسابقه طراحی شده و خانواده ها در گروه های مختلف با توجه به آیتم‌های طراحی شده در این مسابقه شرکت می‌کنند. این فصل از برنامه در قالب ۳۸ قسمت ۵۵ دقیقهد ­ای پخش و به صورت آیتم­‌های مسابقه­‌ای و رقابتی طراحی شده است. عمده شرکت­ کنندگان، افراد و اشخاصی هستند که از فضای مطالعه و کتاب تقریبا دور بوده و یا به زبان ساده اهل کتاب نیستند.

وی تاکید کرد: در این فصل از برنامه، سه قسمت به طور ویژه برای گروه سنی کودک، سه قسمت گروه سنی نوجوان و ۳۲ قسمت برای گروه سنی بزرگسال، طراحی شده تولید خواهد شد. مجری کار حمید گلی است که انتخاب ایشان برای مجری­‌گری با توجه به سابقه شان، در حوزه کودک، شاید برای بعضی ها عجیب باشد. من ترجیحم این است که صبر کنیم و پس از پخش برنامه درباره این انتخاب حرف بزنیم.

میرصالحی درباره انگیزه ساخت برنامه در حوزه کتاب و مطالعه توضیح داد: دیدگاه رهبر معظم انقلابدرباره مطالعه و ترویج آن در جامعه می­تواند الگو و انگیزه بسیاری از ما در این راه باشد. من هم مثل خیلی از ایرانی‌هایی که با دیدن سرانه مطالعه در کشور متعجب و متاسف می‌شوند، از این شرایط گلایه‌ داشتم. بسیاری از دلسوزان رسانه و شخص رهبر انقلاب هم شدیدا پیگیر این موضوع بوده و هستند. اینکه بیاییم و مخاطب را به صورت صرفا شعاری، دعوت به مطالعه‌های تکراری کنیم یا ارائه آمار و ارقام مطالعه در کشورهای دیگر را به رخش بکشیم، زیاد برایش جذاب نخواهد بود به ویژه که با انواع پلتفرم ها سروکار دارد. برای همین شناخت مخاطب و نیازهایش، مهمترین پیش‌نیاز ساخت هر برنامه تلویزیونی، به ویژه در حوزه‌هایی مثل کتاب و مطالعه است.

وی افزود: تمام تلاش برنامه سازان دیدی نو این است که بتوانند بین مطالعه و خانواده پل بزنند و مطالعه را از حالت فردی بودنش خارج کنند و نشان بدهند که کتاب می تواند عامل نزدیکی فکری اعضای خانواده در دوره­ ای باشد که موبایل و شبکه های اجتماعی می خواهند این نزدیکی را از بین ببرند. سرفصل مهمترین اهداف معرفی کتاب های خوب و تلنگر به افرادی است که چندان برای مطالعه این کتاب­های خوب وقت نمی­‌گذارند.

تهیه کننده دیدی نو در پاسخ به این سوال که موضوع کتاب از چه دوره ای به دغدغه برنامه سازی شما تبدیل شد اظهار داشت: سعی کردم در هربرنامه ای که در آن حضور داشتم؛ گریزی هم به کتاب و معرفی کتاب های خوب داشته باشم، ما بین سال­های ۹۷ تا ۹۹ هزار و ۱۲۸ عنوان کتاب در ۹ موضوع را از سه شبکه رادیویی، در قالب آیتم­ های صدثانیه معرفی کردیم. در جمع­مون جمعه که سال گذشته روی آنتن رفت، علیرغم اینکه محوریت و موضوع دیگری داشت، بخشی را برای معرفی کتاب اختصاص دادیم و آیتمی با عنوان من یار مهربانم در نظر گرفتیم که از جذاب‌ترین بخش ­های مجموعه پخش شده بود. بنابراین کتاب و مطالعه موضوع تازه‌ای برای بنده و تیم همراهم نیست و همیشه این دغدغه را طی سال های گذشته داشتیم و خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برنامه دیدی­ نو تلاش کرده است که مخاطب هدف خود را گروهی تعریف کند که به زبان ساده، چندان اهل مطالعات عمیق نیستند و با این فضا تا حدودی غریبه هستند. تمام تلاش ما این است که افراد و گروه هایی از این نوع رو تشویق و ترغیب به مطالعه کنیم و این مهمترین ویژگی برنامه ما در مقایسه با برنامه های دیگر در حوزه کتاب و مطالعه است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید