پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9188 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱ |
118 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره اقدام دولت در حذف یارانه پنهان، اظهار داشت: دولت طی سنوات گذشته ۲۵ قلم کالایی که ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند را به ۶ قلم کالا کاهش داد. این ۶ قلم کالایی که اکنون همچنان ارز […]

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره اقدام دولت در حذف یارانه پنهان، اظهار داشت: دولت طی سنوات گذشته ۲۵ قلم کالایی که ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند را به ۶ قلم کالا کاهش داد. این ۶ قلم کالایی که اکنون همچنان ارز ترجیحی دریافت می‌کنند شامل گندم، جو، دارو، روغن نباتی، کنجاله سویا و ذرت است و اکنون دولت برای همین ۶ قلم کالا با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی باید قریب به ۱۶ میلیارد دلار یارانه پرداخت کند تا وارد کنندگان با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بتوانند این محصولات را ارزان وارد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

نظری تصریح کرد: وقتی اختلاف فاحش یک پنجم الی یک ششمی بین این اقلام در داخل و بیرون کشور، همچون کشورهای همسایه وجود دارد، در نتیجه امکان رصد،کنترل و برخورد با متخلفان و قاچاقچیان برای دولت ممکن نبوده و نیست و البته در یکی دو سال گذشته که این اختلاف قیمت در بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی با سرعت افزایش یافت به هیچ وجه امکان این نظارت موفق وجود نداشت بنابراین دولت و مجلس  در یک سیاست مشترک به این نتیجه رسیدند که به سمتی حرکت کنند تا حمایت دولت از ابتدای زنجیره که واردکنندگان بودند به انتهای زنجیره که مصرف‌کننده نهایی هست منتقل شود به همین جهت مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رقمی معادل ۲۳۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این هدفمندسازی،‌ به صورت ریالی یا کارت اعتباری با هدف حمایت از مردم منظور کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد:‌ در گام اول این جراحی اقتصادی، حذف ارز ترجیحی از قیمت آرد صنعتی شامل صنعت کارخانجات تولید بیسکویت، ماکارانی، نان‌های شیرمال و گرده و همچنین صنف قنادان که از آرد صنعتی استفاده می‌کردند، در مرحله اجرا قرار گرفته و طبیعی هم بود که بازار یک شوک قیمتی را در این چند قلم کالا تجربه کند.

نظری افزود: مرحله بعدی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از آرد نانوایی‌ها است و دولت اطمینان داده است که در اجرای این مرحله،  برنامه جامعی تهیه و تدوین کرده است که قبل از اعمال نرخ جدید در نانوایی‌ها حتما اختلاف پرداختی حاصل از این آزاد‌سازی قیمت را به حساب سرپرست خانوارها یا در قالب نقدی و یا کارت اعتباری واریز خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ اکنون به صورت آزمایشی در استان زنجان این طرح (حذف ارز ترجیحی نان) انجام می شود تا اگر اشکالاتی در زمینه اجرا دارد شناسایی ورفع شود و پس از آن به زودی در ۳۰ استان دیگر نیز  اجرایی خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد:  پیش بینی ما این است که با پیاده سازی این طرح، مصرف گندم کشور که اکنون قریب به ۱۱ میلیون تن برای صنف صنعت و همچنین برای آرد و نان سنتی مردم است به   ۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت چرا که اکنون ۲ الی ۳ میلیون تن یا به خارج از مرزها منتقل و یا برای خوراک دام در دامداری‌ها استفاده می‌شود و این  بی انضباطی در شرایطی که در اقصی نقاط دنیا با کمبود غلات رو به رو هستند، خسارت بزرگی به کشور وارد می‌کند.

نماینده مردم خمین در مجلس ضمن تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی برای کشور بسیار ضروری است، تصریح کرد:‌  قطعاً در این جراحی ممکن است با اشکالاتی رو به رو شویم اما انتظار ما این است که این اشکالات سریع برطرف شوند تا مردم بدون هیچ گونه آسیبی از پس این جراحی ضروری و مهم اقتصادی کشور بیرون بیایند و کشور از این شرایط سخت عبور کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مبلغ مابه التفاوت نان که قرار است در حساب سرپرست خانوار شارژ شود چقدر است، گفت: بررسی دولت حکایت از این دارد که هر نفر معادل ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم نان مصرف می‌کند بنابراین قرار است به ازای هر نفر یارانه نان به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

نظری ادامه داد:‌ ممکن است قیمت آرد و گندم به دلیل شرایط جهانی در نوسان باشد بنابراین دولت بنا دارد که آن افزایش هر چقدر که باشد خودش  تامین کند و مردم آن قیمتی که الان برای هر کیلو نان پرداخت می‌کنند بعد از آزادسازی آن نیز همین مبلغ را پرداخت کنند.

این نماینده مجلس گفت: در بودجه ۴۰۱ نیز تصویب شده که نباید قیمت محصولاتی که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند بعد از حذف ارز ترجیحی نیز، از قیمت شهریور سال گذشته بالا تر عرضه شود بنابراین با توجه به این مسئله، دولت مکلف است ما به التفاوت  آن را تضمین و تامین کند و نگرانی برای مردم به وجود نیاورد.


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!