جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 91897 |
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵ |
161 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، دانشمندان رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین (NAOC) ابزاری موسوم به تصویرگر چشم خرچنگ برای نجوم (LEIA) را عرضه کردند تا بر روی تلسکوپ WXT نصب شود. بر اساس تصاویر منتشر شده در ماه آگوست، خاص‌ترین ویژگی LEIA عینک خرچنگی ۳۶ میکرو منفذی و چهار حسگر CMOS با آرایه‌های بزرگ است. این […]

به گزارش ادراک خبر، دانشمندان رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین (NAOC) ابزاری موسوم به تصویرگر چشم خرچنگ برای نجوم (LEIA) را عرضه کردند تا بر روی تلسکوپ WXT نصب شود.

بر اساس تصاویر منتشر شده در ماه آگوست، خاص‌ترین ویژگی LEIA عینک خرچنگی ۳۶ میکرو منفذی و چهار حسگر CMOS با آرایه‌های بزرگ است. این ابزار از لوله‌های مربع مانند کوچک و متعددی ساخته شده که ساختاری مشابه با چشمان خرچنگ‌ها دارند.

این ساختار به خرچنگ میدان دید وسیعی می‌دهد. البته تقلید از چشم خرچنگ در دنیای علم سابقه طولانی دارد. در سال ۱۹۷۹، یک دانشمند آمریکایی پیشنهاد کرد چشم خرچنگ شبیه سازی شود تا تلسکوپی برای تشخیص اشعه ایکس در فضا ساخته شود. اما این ایده برای مدت طولانی محقق نشد تا اینکه فناوری ریزپردازش به اندازه کافی بهبود یافت.

سپس دانشمندان عینک‌های خرچنگی را ساختند که با سوراخ‌های مربعی کوچکی به ضخامت یک مو پوشیده شده است. آزمایشگاه تصویربرداری اشعه ایکس NAOC کار تحقیق و توسعه بر روی فناوری تصویربرداری اشعه ایکس بر مبنای چشم خرچنگ را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و در نهایت به پیشرفت زیادی دست یافت.

ابزار تصویرگر جدید مجهز به حسگر‌های CMOS قدرتمندی است که می‌توانند با وضوح‌های طیفی بالا تصاویر را پردازش کنند. LEIA که در اواخر ژوئیه با یک فضاپیمای مجهز به موشک سوخت جامد به فضا پرتاب شد، یکی از ۱۲ ماژول آزمایشی ماهواره کاوشگر انیشتین است.

بنا بر مطلب منتشره در وبگاه سی جی تی ان؛ انتظار می‌رود این ماهواره در پایان سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود. بررسی سیاهچاله‌ها و نقشه توزیع سیاهچاله‌ها در کیهان هدف اصلی از ساخت LEIA است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید