جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9216 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷ |
88 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود رمضانی روز شنبه در مراسم بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان ویژه دکتر محمدمهدی ناصح که در سالن فرهنگ دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با فرهنگ عجین شده و هر جا نام این استان یا بیرجند به زبان می‌آید، فرهنگ و هنر در ذهن تداعی‌کننده است. وی افزود: این موضوع […]

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود رمضانی روز شنبه در مراسم بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان ویژه دکتر محمدمهدی ناصح که در سالن فرهنگ دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با فرهنگ عجین شده و هر جا نام این استان یا بیرجند به زبان می‌آید، فرهنگ و هنر در ذهن تداعی‌کننده است.

وی افزود: این موضوع به خاطر وجود مفاخر برجسته و شخصیت‌های بزرگی است که به عنوان فرزند خراسان جنوبی به وجود آنان می‌بالیم.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بزرگداشت مفاخر و فرهنگ پژوهان یک وظیفه است گفت: مرحوم دکتر ناصح از شخصیت‌های برجسته، دانشمند و پژوهشگر فرهنگ عامه محسوب می‌شود لذا برگزاری مراسم نکوداشت با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه بیرجند و انجمن مفاخر استان و با همراهی سایر دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: در حوزه نشر، کتاب و فرهنگ عامه شهرها و روستاهای خراسان جنوبی تحقیقاتی انجام و کتاب‌هایی تالیف شده است لذا قصد داریم علاوه بر بزرگداشت مفاخر، پدران علم و شخصیت‌ها از افرادی که در حوزه فرهنگ‌پژوهی کار می‌کنند نیز تجلیل کنیم.

رمضانی گفت: از همین رو اواخر سال گذشته تصمیم گرفته شد برای تعدادی از شخصیت‌های فرهنگ‌پژوه خراسان جنوبی نکوداشت برگزار شود و مرحوم دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام‌فر در زمره این افراد قرار گرفتند.

وی یادآور شد: متاسفانه فوت ناگهانی دکتر ناصح واقعه‌ای دردناک بود لذا با همکاری دانشگاه بیرجند یادنامه این شخصیت برجسته فرهنگی تدوین و در پاییز رونمایی می‌شود.

محمدمهدی ناصح متولد سال ۱۳۱۸ خراسان جنوبی است که پژوهشگر ادبیات فارسی، مصحح و استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد بود و ١٩ اسفند ١۴٠٠ درگذشت.

ناصح برای تصحیح کتاب «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن» (به‌همراه محمدجعفر یاحقی) برگزیده کتاب سال ایران شد.

از آثار او می‌توان به «راهنمای نگارش و ویرایش»، «شعر دلبر: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر نگار: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر غم»، «گزیده مرصادالعباد»، «گنج شایگان: معرفی پاسداران زبان فارسی در شبه قاره هند و پاکستان» اشاره کرد.

همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر با عنوان “فرهنگ‌پژوهان” نیز ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری در شهر بشرویه با حضور جمعی از مسئولان، اهالی فرهنگ و شاگردان استاد فروزانفر برگزار شد.

مراسم تجلیل از دکتر “محمد بهنام‌فر” دیگر فرهنگ‌پژوه خراسان جنوبی نیز در سال جاری برگزار می‌شود.

بنابر اطلاعات و اسناد موجود، خراسان جنوبی زادگاه پدر هفت علم ایران است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!