پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9409 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ |
88 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

‌به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه “Business Insider” گزارش داد که صادرات گاز الجزایر به اسپانیا پس از تغییر موضع مادرید در ماه مارس گذشته در قبال صحرای غربی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اقدامی که خشم الجزایر را برانگیخت. این روزنامه گزارش داد که صادرات گاز از الجزایر به […]

‌به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه “Business Insider” گزارش داد که صادرات گاز الجزایر به اسپانیا پس از تغییر موضع مادرید در ماه مارس گذشته در قبال صحرای غربی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اقدامی که خشم الجزایر را برانگیخت.

این روزنامه گزارش داد که صادرات گاز از الجزایر به اسپانیا بر اساس ارقام ثبت شده از مارس تا ۴ می ۲۰۲۲‌ میلادی ۲۰.۲ درصد کاهش یافته است.
وی توضیح داد که موضع دولت اسپانیا در حمایت از صحرای غربی خشم الجزایر، تامین کننده اصلی گاز اسپانیا را برانگیخت، زیرا اسپانیا ۲۹.۰۵ گاز مورد نیاز خود را از الجزایر وارد می‌کند.
‌گاز الجزایر فقط از طریق خط لوله مدگاز به اسپانیا می‌رسد آن هم پس از اینکه الجزایر کار خود را روی خط لوله مغرب که از این کشور می‌گذرد، متوقف کرد.

خط لوله مدگاز (انگلیسی: Medgaz) خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول ۷۵۷ کیلومتر است، که از شهر حاسی الرمل، الجزایر آغاز شده و در آلمریا، اسپانیا پایان می‌یابد. ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل ۲۰ میلیون متر مکعب است.

در جولای ۲۰۲۱، وزارت صنعت، تجارت و گردشگری الجزایر اعلام کرد که Naturgy و Sonatrach تقریباً ۸۴.۸ میلیون یورو (۹۰ میلیون دلار) برای افزایش ظرفیت Medgas سرمایه گذاری کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که این امر به خط لوله گاز فوق الذکر اجازه می‌دهد سالانه حدود ۱۰ هزار میلیون متر مکعب گاز به شبه جزیره ایبری برساند. شبه جزیره ایبِری در جنوب غربی اروپا قرار دارد و کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق را در بر می‌گیرد.

به نوشته این روزنامه، با وجود این سرمایه‌گذاری، مقدار گازی که از الجزایر می آید از اواسط ماه مارس کاهش یافته است.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا اسفند ماه گذشته در پیامی به پادشاه مغرب گفته بود که‌ اسپانیا پیشنهاد خودمختاری برای صحرای غربی که مغرب در سال ۲۰۰۷ ارائه داده است، به عنوان اساس و پایه ای برای حل اختلافات می داند.

پس از پایان دوره استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۵، موریتانی پس از جنگی خانمان سوز با جبهه پولیساریو در سال ۱۹۷۸ از بخش جنوبی صحرای غربی صرف نظر کرد، اما مغرب دو سوم خاک صحرای غربی را تحت کنترل دارد.

«ابراهیم بوغالی» رئیس پارلمان الجزایر تصمیم نخست وزیر اسپانیا را نوعی تضییع حقوق مردم صحرای غربی به منظور تحقق منافع آنی و تسلیم شدن در برابر باج خواهی های نفرت انگیز دانست و گفت که تغییر موضع اسپانیا نوعی ضربه زدن به تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی مردم صحرای غربی به حقوق خود است و تمام منطقه را با تنش مواجه می‌کند.

انتهای پیام/


لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!