جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9928 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۱۸ |
91 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، علی مالمیر روز شنبه در جلسه “رفع موانع ثبت جهانی منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان که با حضور دکتر محمدحسن طالبیان برگزار شد، افزود: یک تیم کارشناسی از عرصه پیشنهادی ثبت جهانی بازدید و مشکلات و موانع را احصاء، شناسایی و مستند کردند. وی ادامه داد: با توجه به […]

به گزارش ادراک خبر، علی مالمیر روز شنبه در جلسه “رفع موانع ثبت جهانی منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان که با حضور دکتر محمدحسن طالبیان برگزار شد، افزود: یک تیم کارشناسی از عرصه پیشنهادی ثبت جهانی بازدید و مشکلات و موانع را احصاء، شناسایی و مستند کردند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیاز است در سال جاری اقدامات مقدماتی در راستای رفع موانع ثبت جهانی انجام شود تا  این عرصه برای بازدید ارزیابان یونسکو آماده شود این تیم از عرصه پیشنهادی ثبت جهانی بازدید و مشکلات و موانع را احصاء، شناسایی و مستند کردند.
مالمیر افزود:  این عرصه هسته اصلی شهر است که شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی شهر است که در قالب کانسرت «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی آماده‌سازی می‌شود.
وی ادامه داد:  به دنبال ثبت تاریخ شهر همدان هستیم، شهری که از هگمتانه آغاز شده و دوران مختلف تاریخی را طی کرده و امروز میراث دار آثاری از هر دوره است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان عنوان کرد: تپه هگمتانه که منتسب به دوران اشکانی و دارای معماری منظمی است که در کاوش های گوناگون باستان شناسی در پی کشف حقایقی از دوران مادها و هخامنشی
در این اثر تاریخی هستیم و تحقیقات و کاوش‌های پیشین نیز بر این هدف متمرکز بوده است.
مالمیر گفت: تپه باستانی هگمتانه برخلاف سایت‌های تاریخی مانند تخت جمشید که در محدوده جغرافیایی مشخص و مربوط به یک دوران تاریخی است، شهری است که بیش از سه هزار سال حیات داشته و قدمت دارد و در اعصار مختلف محل استقرار بوده و همین تداخل دوره های تاریخی کاوشها را طولانی و پیچیده کرده است.
وی ادامه داد: اما حفظ پیوند این اثر با بافت قدیمی شهر فصل جدیدی به روی تپه باستانی هگمتانه گشوده شده که در فرآیند ثبت جهانی آن بسیار اثرگذار است.
به گزارش ایرنا، پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.
منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.
براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، منظر تاریخی هگمتانه در اولویت نخست قرار دارد.
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!