پنجشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-21
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 117929 |
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۳:۴۴ |
125 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) با اشاره به برنامه بهمن موتور برای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا با سررسید ۲ ساله و ارزش ۲ هزار میلیارد تومان بیان کرد: یکی از روش های تامین مالی در دنیا فروش اوراق سلف در بازار سرمایه است. […]

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) با اشاره به برنامه بهمن موتور برای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا با سررسید ۲ ساله و ارزش ۲ هزار میلیارد تومان بیان کرد: یکی از روش های تامین مالی در دنیا فروش اوراق سلف در بازار سرمایه است. یکی از روش‌های تامین مالی خودروسازان، پیش فروش خودرو بوده که با توجه به بروز برخی مشکلات در فرآیند پیش فروش و تحویل خودرو، نارضایتی‌هایی هم برای خودروسازان و هم برای مشتریان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: یکی از معایب این روش تامین مالی این است که معمولا خریداران در مدت زمان ثبت نام تا تحویل خودرو، تحرکی ندارند و باید منتظر بمانند تا خودرو تحویل شده و بعد از فروش خودرو در بازار، بازدهی کسب کنند.

عمیدی ادامه داد: با تصویب اوراق سلف موازی خودرو توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، این مشکلات تا حدودی برطرف شده و علاوه بر آنکه خودروسازان با انتشار این اوراق امکان تامین مالی دارند، سرمایه‌گذاران هم در صورت تمایل، امکان تحویل خودرو در زمان سررسید را خواهند داشت. (مشروط بر آنکه به اندازه تحویل یک خودرو، اوراق در اختیار داشته باشند) بدین ترتیب اگر به سبب تورم، قیمت خودرو در طی این دو سال افزایش داشته باشد، دارندگان اوراق به دلیل فراهم بودن فرصت دریافت خودرو در زمان سررسید، از گزند تورم مصون خواهند ماند. ضمن اینکه این اوراق دارای بازارگردان نیز هستند و نقدشوندگی اوراق در این دو سال حفظ شده و امکان معاملات ثانویه اوراق در بازار سرمایه وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر مزایای تامین مالی خودروسازان از طریق اوراق سلف موازی، اظهار کرد: مزیت مهم انتشار اوراق سلف موازی کمک به تامین مالی خودرو و قطعه‌سازان خواهد بود. علاوه بر این خودروساز می‌تواند از محل جذب این سرمایه و همینطور بازارگردانی اوراق نیز بازدهی کسب کند. سرمایه‌گذاران هم با مبالغ اندک امکان سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طرح اوراق سلف موازی استاندارد خودرویی به نوعی هدایت سرمایه‌های خرد مردم به سمت صنعت خودرو و قطعه‌سازی خواهد بود.

عمیدی در ادامه در پاسخ به این سوال که “آیا تامین مالی خودروسازان از بازار سرمایه می‌تواند موجب کاهش جذابیت بازار سهام شود یا نه؟” گفت: با توجه به تنوع و تعدد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بازار و همینطور عمق بازار سرمایه، انتشار این حجم از اوراق و تامین مالی خودروسازان از این طریق، دغدغه‌ای متوجه بازار سهام نخواهد کرد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!