جمعه, ۲ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-22
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 14550 |
تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۱۱ |
349 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا امینی روز چهارشنبه در پنجاه و یکمین جلسه رسمی در صحن علنی این شورا که با حضور مدیرراه آهن جنوب برگزار شد افزود: واقع شدن پل سیاه به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین پل اهواز در محدوده شهری موجب شده تا این پل برای زیباسازی شهری ظرفیت بسیار بالایی داشته […]

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا امینی روز چهارشنبه در پنجاه و یکمین جلسه رسمی در صحن علنی این شورا که با حضور مدیرراه آهن جنوب برگزار شد افزود: واقع شدن پل سیاه به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین پل اهواز در محدوده شهری موجب شده تا این پل برای زیباسازی شهری ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد.
وی ادامه داد: رودخانه کانون دارای ۹ پل است که شرق و غرب اهواز را به هم متصل می کند که هر کدام از این پل ها دارای پیشینه تاریخی، اجتماعی و فنی مختص خود است که بهره گیری از اصالت های این پل برای ارتقای زیباسازی شهری ضروری است.
شهردار اهواز با بیان اینکه مدیریت شهری به دنبال کار غیرقانونی نیست گفت: قوانین موجود که تکالیف دستگاه های مختلف را تعیین می کند دارای انعطاف هایی است که می تواند از آن برای ارتقای خدمت به مردم استفاده کرد.
وی نبود تعامل میان دستگاه های فعال در شهر را بازی باخت – باخت برای تمام مجموعه شهری دانست و ادامه داد: تغییر رویکرد دستگاه های مختلف و افزایش تعامل میان مدیریت شهری و دستگاه های فعال در شهر موجب شده تا امیدها برای حل مشکلات انباشته اهواز افزایش یابد.
امینی با بیان اینکه اهواز در محاصره صنایع مختلف قرار گرفته است گفت: تعارض حریم های صنایع مشکلاتی را برای مردم این شهر ایجاد کرده است که تعامل این صنایع با مدیریت شهری به عنوان یک اولویت پیگیری می شود.
وی با تاکید بر اینکه اهواز از نارسایی های زیادی رنج می برد که تمام همت مدیریت شهری کاهش این مشکلات است گفت: وجود خطوط ریلی زیاد در محدوده شهر اهواز تهدیدی است که می توان با بهره گیری از آن برای ایجاد ریل باس(اتوبوس ریلی) آن را به یک فرصت بزرگ تبدیل کرد.
امینی در پاسخ به انتقاد مدیرکل راه آهن جنوب مبنی بر اخذ عوارض ۶۰۰ میلیارد ریالی برای احداث یکی از طرح های راه آهن که ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است گفت: دستگاه های مختلف بر اساس نیازها و قوانین خود بدون طی کردن روند اخذ مجوزها از شهرداری اقدام به ساخت ابنیه کرده اند که این ساختمان ها در اصطلاح قانونی شهرداری به ساخت و ساز غیرمجاز و تخلف قانونی شناخته می شود.
شهردار اهواز با بیان اینکه محاسبه عوارض شهرداری از دستگاه ها و صنایع مختلف بر اساس قانون اخذ می شود، ادامه داد: شهرداری از نظر قانونی و شرعی خود را متعهد می داند که در محاسبه عوارض دستگاه ها و صنایع مختلف نهایت دقت را داشته باشد و این شهرداری هیچ پولی بیشتر از حق قانونی عوارض از این دستگاه ها مطالبه نمی کند.
“پل کارون” معروف به “پل سیاه” که ۹۲ سال از احداث آن می گذرد بزرگترین و قدیمی ترین پل اهواز است. این پل در سال ۱۳۰۸ شمسی و همزمان با احداث راه‌آهن سراسری ایران به عنوان اولین پل شهر اهواز به نام “پل کارون” احداث شد.
این پل که بعدها به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه های آن به ‘پل سیاه’ شهرت یافت، به طول یک هزار و ۵۰ متر و عرض شش متر بر روی رودخانه کارون ساخته شد تا خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب خوزستان را به راه‌آهن سراسری خرمشهر- تهران- شمال وصل کند.
این پل متعلق به اداره کل راه آهن جنوب است و در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو ومهمات ارتش روس مورد استفاده قرار می گرفت و به دلیل تاثیر زیادی که در پیروزی متفقین داشت به آن «لقب پل پیروزی» داده شد.این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به دلیل کارکرد راهبردی این پل که دلیل رنگ سیاه آن نیز هست، تا سال ها نگاه امنیتی ویژه ای نسبت به آن وجود داشت به گونه ای که حتی فیلمبرداری و عکاسی از آن تا سال ۱۳۹۴ ممنوع بود. با توسعه زیرساخت های ریلی و خطوط ریلی متعدد و از طرفی فرسوده شدن، از ۱۰ سال قبل به این طرف از اهمیت این پل کاسته شده است.
طرح اتوبوس های ریلی بار دیگر در اهواز مطرح شد
رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این جلسه تعامل با دستگاه های فعال در شهر را راهبرد دوره ششم شورای شهر اهواز دانست و گفت: مدیریت شهری اهواز با افزایش تعامل سازنده میان دستگاه های مختلف و شهرداری به دنبال کاهش مشکلات مردم است.
سیاوش محمودی ادامه داد: وجود ۳۲ کیلومتر راه آهن در سطح شهر اهواز ظرفیت بزرگی برای بهره گیری از آن برای توسعه حمل و نقل درون شهری بر پایه راه آهن فراهم می کند.
وی با اشاره به هزینه سنگین احداث مترو افزود: احداث ۶.۵ کیلومتر از متروی اهواز نیاز به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد و این در حالی است که هم کانون بالغ بر ۳۴ کیلومتر ریل آهن در سطح زمین در اهواز وجود دارد که به درستی از آن بهره گیری نشده است.
وی با اعلام آمادگی برای فعال سازی مجدد طرح ریل باس در این شهر گفت: شورای شهر دوره پنجم با مشارکت راه آهن جنوب طرح ریل باس را افتتاح و این طرح برای مدت کوتاهی نیز فعال بود ولی به دلایلی این طرح متوقف شده است که فعال سازی مجدد این طرح در دستور کار مشترک مدیریت شهری و راه آهن جنوب قرار دارد.
راه‌آهن جنوب دارای سه مسیر اهواز – اندیمشک (تا ایستگاه هفت تپه)، اهواز – بندر امام خمینی(ره) – ماهشهر و اهواز – خرمشهر – شلمچه است که در مجموع دارای ۱۸ ایستگاه است.
طول خطوط اصلی و فرعی به ترتیب ۴۷۴ و ۱۹۲ کیلومتر است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!