به گزارش ادراک خبر به نقل از فارس، تعرفه های ترانزیتی حملونقل بار در مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال- جنوب» (ITC) در هر دو جهت با تصمیم جمهوری اسلامی ایران کاهش یافت. این امر تأثیر تحریم های جدید ضد روسی غرب بر حمل و نقل و لجستیک اوراسیا را تضعیف می کند […]
به گزارش ادراک خبر به نقل از فارس، تعرفه های ترانزیتی حملونقل بار در مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال- جنوب» (ITC) در هر دو جهت با تصمیم جمهوری اسلامی ایران کاهش یافت.
این امر تأثیر تحریم های جدید ضد روسی غرب بر حمل و نقل و لجستیک اوراسیا را تضعیف می کند و کاهش وابستگی روسیه، بلاروس و تعدادی دیگر از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به ترانزیت تجارت خارجی خود از طریق تنگه های ترکیه (بسفر-داردانل) و همچنین از طریق کانال سوئز را ممکن می سازد.
همچنین فاصله این مسیر ترانزیتی در مقایسه با حمل و نقل از طریق ایران تقریبا یک سوم بیشتر است.
ترانزیت خارجی ارزان تر امکان رفع محدودیت ها در عرضه تجهیزات روسی به بنگلادش و برخی دیگر از کشورهای جنوب آسیا را فراهم کرد.
این مسیر عبارت است از: بندر آستاراخان – بندر کاسپین ایران – بنادر ایران در خلیج فارس – بندر چیتاگونگ (بنگلادش). قرار است این مسیر به سمت بنادر میانمار، اندونزی، سریلانکا و تایلند توسعه یابد.
به گفته «ایگور بابوشکین» فرماندار منطقه آستاراخان، قبلاً توافقاتی در مورد ترانزیت کالاهای تجاری خارجی بلاروس از طریق بنادر منطقه آستاراخان و بیشتر از طریق ایران انجام شده است و “مواضع روسیه و ایران در بازار ترانزیت بین المللی بار در حال تقویت است.