شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 22218 |
تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۴۶ |
128 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «نارضایتی از خدمات پس از فروش خودرو» خواستار شده‌اند تا کیفیت خودروهای تولیدی ارتقا و در کنار آن خدمات پس از فروش خودروسازان در حد مطلوبی به مشتریان عرضه شود.  در این پویش که به […]

به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «نارضایتی از خدمات پس از فروش خودرو» خواستار شده‌اند تا کیفیت خودروهای تولیدی ارتقا و در کنار آن خدمات پس از فروش خودروسازان در حد مطلوبی به مشتریان عرضه شود.  در این پویش که به امضا بیش از ۱۰۰ نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» رسیده، عنوان شده است که برخی از قطعات خودروهای صفر معیوب است و با وجود اینکه این قطعات دارای گارانتی است اما مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان قطعه برای جایگزینی آن ندارند.  به گزارش فارس، عدم رضایت از خدمات پس از فروش خودروسازان در کشور ما در حالی است که بسیاری از خودروسازان در سراسر دنیا، خدمات پس از فروش را برای استمرار فروش و جذب بیشتر مشتری در نظر می‌گیرند و تولید‌کنندگان خودرو حداکثر تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات در این بخش به مشتریان ارائه می‌کنند تا اعتبارشان از این ناحیه ضربه نخورد.  سیدجواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در رابطه با وضعیت ارائه خدمات پس از فروش خودروسازان می‌گوید: در برخی موارد نمایندگی‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش برای مردم هزینه تراشی می‌کنند به این معنا که با وجود سالم بودن قطعات، مصرف کننده ناچار است این قطعات را تعویض کند.  به گفته وی مردم از نحوه ارائه خدمات پس از فروش گلایه‌های بسیاری دارند و این نارضایتی ناشی از چند مولفه است، در برخی موارد دیده می‌شود با وجود اینکه قطعات خودروها، براساس میزان مسافت طی شده و مدت زمان مشخصی مشمول گارانتی می‌شوند، به دلیل کیفیت نامطلوب زودتر از موعد مقرر و پیش از پیمایش مسافت موردنظر خراب می‌شود. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نحوه ارائه خدمات پس از فروش نیاز به بازنگری دارد تا رضایت مردم به دست آید، اضافه کرد: برای رفع مشکلات موجود در این حوزه باید ضوابطی پیش‌بینی شود که اگر قطعات اساسی خودرو در مدتی که در دوره گارانتی به سر می‌برد، خراب شود، خودروسازان جریمه شوند این رویه موجب تلاش بیشتر قطعه‌سازان و خودروسازان برای تولید قطعات باکیفیت می‌شود. به گزارش فارس، با توجه به مطرح شدن لزوم ارتقا کیفیت خودروهای داخلی و حفظ ایمنی سرنشینان خودروهای تولید داخلی، سازمان ملی استاندارد ایران خودروسازان را ملزم به اجرای ۱۵ تعهد کرده است.  مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با این موضوع به خبرنگار فارس گفت: برای ارتقا کیفیت خودرو به خودروسازان مهلت و اولتیماتوم داده‌ایم و از خودروسازان برای ارتقا کیفیت تعهد ۱۵ گانه اخذ شده است.  در مصوبه سوم این تعهد نامه آمده است که خودروسازان متعهد می‌شوند سازمان ملی استاندارد را در مورد تغییراتی که بر انطباق محصول با استانداردهای ملی ذی‌ربط تأثیر می‌گذارد، آگاه کنند. در غیر اینصورت طبق بند ۳ ماده ۴۰ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد جرم تلقی شده و اقدامات حقوقی لازم از طرف سازمان ملی استاندارد اعمال خواهد شد.  براساس مصوبه چهارم این تعهدنامه در صورت عدم اجرای تعهدات و در صورت وارد شدن خسارت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودروسازان باید خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را متقبل شود.  خودروسازان با علم و آگاهی از ماده ۴۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، خود را متعهد به اجرای مستمر سیستم کیفیت و رعایت الزامات استاندارد در تمامی بازه زمانی تولید و نظارت بر بازار به منظور حصول اطمینان از حفظ و استمرار کیفیت محصول تولیدی در انطباق با الزامات استاندارد می‌باشند و تمامی تعهدات ناشی از عدم تأمین الزامات استاندارد و خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را متقبل می‌شوند.  همچنین براساس مصوبه پنجم از مصوبات ۱۵ گانه سازمان ملی استاندارد، خودروسازان موظف به کنترل فرآیند تولید کیفیت مواد اولیه و حد واسط، محصول نهایی در پیش و پس از تولید محصول در انطباق با الزامات استاندارد هستند، در صورت هرگونه مغایرت کیفی در محصول نهایی، مسؤولیت کیفری و حقوقی و خسارات وارده به هر شخص حقیقی و حقوقی در حال و‌ آینده متوجه واحد تولیدی کالا و یا ارائه‌دهنده خدمت است. جزئیات شرح مصوبات ۱۵ گانه سازمان ملی استاندارد برای ارتقا کیفیت خودرو را از  اینجا می‌توانید مشاهده کنید. وضعیت صنعت خودرو کشور دارای نارسایی‌های فراوانی است و مردم از وضعیت کیفیت خودروهایی که از خودروسازی‌های داخلی خریداری می‌کنند رضایت ندارند، از طرفی وضعیت خدمات پس از فروش نیز توسط خودروسازان چندان رضایت بخش نیست و پویش مردمی ثبت شده در سامانه فارس من دقیقا این موضوع را بیان می‌کند، بنابراین با توجه به اینکه ارتقا خدمات پس از فروش توسط خودروسازان یک مطالبه مردمی است باید مسئولان مربوطه در این خصوص پاسخگو باشند که چه برنامه‌ای را برای ارتقا کیفی این بخش از صنعت دارند. انتهای پیام/ 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!