شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 22489 |
تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶ |
232 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ

مجیداحمدی، گفت:مطالعه عملکرد دیگر کشور‌های موفق در عرصه جمعیتی به ما ثابت می‌کند که باید راهبرد‌های اقتصادی و فرهنگی با پیش تازی عرصه فرهنگی پیگیری شود لذا جا دارد رسانه‌ها هر دو عرصه مطالبه مالی و نیز مقوله اصلاح نگرش اجتماعی بر فرزندآوری را دنبال کنند. او گفت: موضوع جمعیت مثل دیگر حوزه‌های اجتماعی دارای […]

مجیداحمدی، گفت:مطالعه عملکرد دیگر کشور‌های موفق در عرصه جمعیتی به ما ثابت می‌کند که باید راهبرد‌های اقتصادی و فرهنگی با پیش تازی عرصه فرهنگی پیگیری شود لذا جا دارد رسانه‌ها هر دو عرصه مطالبه مالی و نیز مقوله اصلاح نگرش اجتماعی بر فرزندآوری را دنبال کنند.

او گفت: موضوع جمعیت مثل دیگر حوزه‌های اجتماعی دارای ابعاد مختلف است و یک مفهوم تک بعدی یا دو بعدی نیست، افکار عمومی باید در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی اقناع شوند، اما در خصوص وزن تسهیلات مالی، نگاه‌های متفاوتی وجود دارد حتی برخی محققین معتقدند خروج از تعادل در این زمینه اثر معکوس در رفتار فرزند آوری اقشاری از جامعه دارد.

او متذکر شد: در حال حاضر علی رغم آنکه در سال ۱۴۰۰ پایین‌ترین نرخ تولد را تجربه کردیم از میان ۱۰ دهک جامعه، سه دهک بالا که به لحاظ اقتصادی مرفه قلمداد می‌شوند دارای کمترین تعداد تولد و ۴ دهک پایین جامعه بیشترین موالید را داشته اند، لذا این مشوق‌ها و تسهیلات بیشتر به طبقات پایین جامعه کمک می‌کند. اما به طور آماری پژوهش‌های جهانی نشان می‌دهد، ارائه تسهیلات تنها تا ۲۲ درصد در تصمیم خانواده‌ها به فرزند آوری اثر دارد و ۷۸ درصد دیگر متاثر از عوامل فرهنگی و نگرشی است.

او می گوید: در حال حاضر بیش از هشت سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت می‌گذرد و ما کمتر از ۶ سال تا بسته شدن پنجره فرصت زمان داریم، قانون جمعیت در سال ۱۴۰۰ در مجلس مصوب شداما هنوز بسیاری از مواد این قانون اجرایی نشده و در مرحله تهیه و ابلاغ آیین نامه و دستورالعمل‌ها است و بسیاری از مسئولان به وظیفه خود در قبال این قانون وافق نیستند لذا تا مرحله نهادینه کردن مسئله فاصله داریم و در خصوص ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در ابتدای راه هستیم.

او ادامه داد: رویکرد اصلی ما در برنامه ریزی ها، تأکید برگفتمان سازی مسائل جمعیت به ویژه آن بخشی است که مستقیما مرتبط با کارکرد‌ها و وظایف وزارت بهداشت است، بدین معنا که از روش‌های گوناگون جهت توسعه گفتمان جمعیت در بین دانشجویان، اساتید و کادر درمان که بخشی از آن‌ها مستقیما در خصوص بهداشت باروری، آموزش‌های آن، ناباروری، سقط، زایمان و… با بدنه جامعه در ارتباط اند بهره می‌بریم.

او گفت: در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت می‌توان به برخی از این اقدامات شامل برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور رفع گره‌های ذهنی، تربیت مربیان و کنشگران جمعیت در نظام سلامت، تولید محتوای چند رسانه‌ای در زمینه ازدواج، فرزندآوری، مادری، سقط جنین و تحکیم خانواده و الگو سازی از دانشجویان، کارکنان و اساتیدی با داشتن چند فرزند، دارای موفقیت‌های چشمگیر صنفی و علمی بوده‌اند، نام برد.

منبع : مفدا

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!