گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: میثم ترابعلی، دبیر انجمن صنف سالنداران سینمای ایران در گفتوگو با هنرآنلاین درباره وضعیت سینما در چند سال اخیر با اشاره به حال سینما و تاثیر گیشه در استقبال سرمایهگذاران گفت: سینمای ایران به لحاظ گیشه در قیاس با سالهای قبل و بعد از کرونا در وضعیت بسیار خوبی بسر میبرد. […]
گروه سینمای خبرگزاری هنر ایران: میثم ترابعلی، دبیر انجمن صنف سالنداران سینمای ایران در گفتوگو با هنرآنلاین درباره وضعیت سینما در چند سال اخیر با اشاره به حال سینما و تاثیر گیشه در استقبال سرمایهگذاران گفت: سینمای ایران به لحاظ گیشه در قیاس با سالهای قبل و بعد از کرونا در وضعیت بسیار خوبی بسر میبرد. مثل این میماند که در ایام کرونا فنر گیشه جمع و حالا با نیروی فزایندهای رها شده باشد. گیشه سینماها رشد را سپری کرده و به رونق رسیده است. این روند در قیاس با ایام کرونا بسیار طبیعی است و در سطح جهان هم این اتفاق انجام شده است؛ اما آنچه که این رشد را سوای رشد همهگیر جهانی میکند این است که ما در گیشه حتی نسبت به سالهای قبل از کرونا هم رشد داریم.
ترابعلی با بیان اینکه نمیتوان این رشد و رونق را صرفا افزایش قیمت بلیت مربوط دانست ادامه داد: آمار نشان میدهد تعداد مخاطبان نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کرده است. سینماها در بهترین وضعیت خود هستند. فروش خوبی دارند. فیلم فسیل توانست رکورد بزند. نزدیک به ۳۴۰ میلیارد فروخته و نزدیک ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب داشته؛ البته به جز بحث اکران آنلاین. این دستاورد بزرگی است که انکار شدنی نیست.
وی ادامه داد: هیچ فیلمی حتی فسیل هم در تاریخ سینمای ایران نتوانسته در یک هفته تا ده روز ۵۰ میلیارد فروش کند. این دستاورد «مست عشق» است که نشانهی رونق گیشه سینماهاست. رونق گیشه یعنی امکان رشد در همه جوانب صنعت سینما. چه تعداد تولیدات در آینده و چه امکان تنوع فیلمها. سینما به این تدبیر برای برگشت به دوران رونق نیاز داشت.
دبیر صنف سالنداران سینما با اشاره به حال خوب سینما افزود: قطعا سیاستهای وزارت فرهنگ و مدیران سازمان سینمایی موثر بوده است. تدابیری که اندیشیده شده باعث شد در بخشهای مختلف (تولید، توزیع، اکران) با کمترین مشکل به رونق اقتصادی برسیم. میتوانستند به فیلمهایی مثل «فسیل» و «هتل» اصلا مجوز اکران ندهند؛ اما درایت به خرج داده شد و با ورود این دست فیلمها به نبض گیشه حیات بخشیدند. صد در صد مدیریت کلان سینمایی در این رونق تاثیرگذار بود.
وی با برشمردن اتفاقات ایام اپیدمی کرونا اظهار کرد: در زمان کرونا ما تا تعدیل نیرو رفتیم. نیروها مجبور شدند با بیمه بیکاری امرار معاش کنند. در حالی که الان همان افراد به کار برگشتهاند و حتی در سینماهایی تعداد نیروها افزایش پیدا کرده است. همهی اینها به کنار در هر هفته فقط در تهران یک پردیس سینمایی افتتاح میشود.
ترابعلی با بیان تاثیر سالنسازی در رونق سینما خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالنسازی در رونق سینما بسیار موثر است. در علم اقتصاد هر تجارتی مبتنی بر روند عرضه و تقاضا است یعنی اینکه متناسب با تقاضا باید امکان عرضه داشته باشیم. جمعیت افزایش پیدا کرده و این یعنی به محض اینکه در هر نقطه از شهر پردیس سینمایی اقتتاح میشود، با استقبال مردم روبهرو میشود. و این امر در فروش هم تاثیر مستقیم گذاشته. دیگر مثل قدیم نیست که تنها ۵۰ تا ۶۰ سینما فروش داشته باشند. الان به راحتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ سینما در اکرانها درگیر فروش میشوند.
دبیر صنف سالنداران سینما گفت: آمارهای فروش نشان میدهد که سینما در بهترین وضعیت گیشه در تاریخ سینمای ایران قرار دارد. آخرین آمار فروش سال ۹۸ پیش از اپیدمی کرونا صد میلیارد بوده است. در دوم اسفند سال ۹۸ سینماها تعطیل شد. آخرین آمار فروش سینماها که فروش هم خیلی خوب بود برمیگردد به فیلم «مطرب» و فیلم «چشم و گوش بسته» این دو فیلم آخرین پرفروشها بودند. یک ماه بعد از این فیلمها سینماها به علت کرونا تعطیل شد. حالا ما فقط در فروش «فسیل» به رقمی بیش از ۳ برابر فروش قبل از کرونا رسیدهایم.
وی ادامه داد: صنعت سینما ایران رو به رشد و رونق است. افراد زیادی مشتاقند به عنوان سرمایهگذار وارد عرصه تولید فیلم شوند. وقتی فیلمی فروشش در مجموع گیشه سینماها و اکران آنلاین به ۴۰۰ میلیارد برسد مطمئنا افراد زیادی را مشتاق خواهد کرد به این صنعت رو بیاورند. سرمایهگذاری در صنعت سینما طرفداران زیادی پیدا کرده است. به نظرم حتی میتوان گفت صنعت سینما احیا شده است.
این سینمادار تصریح کرد: در چند سال اخیر روند مدیریتی که در بخش کلان سینما وجود داشته بسیار موفق بوده است. استقبال مردم هم بسیار خوب بوده. اگر تلاش شود روی ژانرهای دیگر سینمایی سرمایهگذاری و فرصتسازی شود و ژانرهای دیگر هم احیا شوند، قطعا سینمای ایران از اینکه هست خیلی بهتر خواهد شد.
ترابعلی که سالیانی چند در سینما و سینماداری مشغول فعالیت است ژانر کمدی را در ایران و جهان جز ژانرهایی دانست که در فروش تک است.
وی ادامه داد: فروش در ژانر کمدی مختص این سالها و شرایط نیست. در تاریخ سینمای ایران همیشه استقبال مردم از ژانر کمدی خوب بوده است. همیشه پرفروشهای تاریخ سینمای ایران کمدی بوده. بله! در دورههای خاصی فیلمهای غیرکمدی هم فروش میکرده. همین حالا هم همین است. مشت نمونه خروار است. مثال دور نمیزنم. «مست عشق»ی که الان رکورد فروش زده کمدی نیست، یک فیلم بیوگرافیتاریخیعاشقانه است.
این دبیر صنف سالنداران سینما افزود: «مست عشق» گیشه سینما را ترکانده، دو فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» علیرغم فروش خوبی که دارند تحت شعاع فروش این فیلم قرار گرفتهاند. «مست عشق» خیلی خوب توانسته جای خوبی بین مخاطبانش پیدا کند. اغلب مردم به دنبال خرید بلیت این فیلم اند. بلیت گیرشان نمیآید. اغلب بلیتهای این فیلم پیش پیش فروش رفته است.
وی پیشبینی کرد سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ بهترین سال سینمای ایران رقم خواهد زد و گفت: سالی که نکوست از بهارش پیداست. علیرغم اینکه فیلمهای کمدی امسال به نظرم به پای «فسیل» نمیرسیدند اما گیشهی خوبی داریم. در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ فروش خیلی خوبی داشتیم. این نوید سالی پررونق برای سینمای ایران خواهد بود.