گروه سینما خبرگزاری هنر ایران: کریمیان مدیر سینما سیتی سنتر اصفهان در گفتوگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به کساد گیشه سینما در سالهای ایام کرونا گفت: بعد از اکران فیلم «شنای پروانه» و قربانی شدن این فیلم به علت شرایط اپیدمی و فاصلهگذاریهای اجتماعی، گیشه دچار کساد شد. در آن ایام خیلی از سینماها مجبور به تعدیل […]
گروه سینما خبرگزاری هنر ایران: کریمیان مدیر سینما سیتی سنتر اصفهان در گفتوگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به کساد گیشه سینما در سالهای ایام کرونا گفت: بعد از اکران فیلم «شنای پروانه» و قربانی شدن این فیلم به علت شرایط اپیدمی و فاصلهگذاریهای اجتماعی، گیشه دچار کساد شد. در آن ایام خیلی از سینماها مجبور به تعدیل نیرو و در برخی موارد تعطیلی کامل سینماها شدند. تا اینکه فیلم «دینامیت» آمد. استقبال مردم از «دینامیت» خوب بود.
وی ادامه داد: اسفند ۱۴۰۱ یکباره با اضافه شدن فیلم «فسیل» تغییر شگرفی در گیشه سینما دیده شد. شش ماههی اول ۱۴۰۲ گیشه تحت تاثیر این فیلم توانست دوام بیاورد بود و واقعا با فروش بالایی که رقم زد باعث رونق شد. بعد از آن با آمدن «هتل» در ادامه این فیلم اعتماد مخاطب به سینما کسب شد و به رونق گیشه ثبات بخشید. بدون این فیلمها سینماداری ورچیده میشد. شرایط اکران به گونهای بود که به فیلمهای بفروش نیاز داشتیم. مدیریت در صدور پروانه و اکران فیلمها کمک کرد تا بتوانیم از ورشکستگی گیشه نجات پیدا کنیم.
حالا هم با آمدن فیلمهای «تمساح خونی» و بالاخص «مست عشق» گیشه نه تنها نسبت به بعد از کرونا که چه بسا حتی نسبت به گیشهی قبل از سالهای کرونا هم رونق بیشتری دارد. انکار تاثیر مدیریت گیشه، بعد از آن کسادی بیانصافی است.
کریمیان با اشاره به چند فیلمی که باعث رونق گیشه شده بودند افزود: چهار پنج فیلم بوده که جدای از بحث ژانر که سه تا کمدی بوده و یکی ژانر جدیتری دارد به نظرم توانستند گیشه را رونق ببخشند. برای گردش چرخه اقتصادی نیاز بود فیلمهایی اکران شوند که گیشه تضمین شدهای دارند. هر چند که میتوان با دادن مجوز به فیلمهایی با تنوع ژانر نیاز گسترهی وسیعتری از مخاطبان را از این پس رفع کرد. تا به اینجا این فیلمها اثر بسیار خوبی بر گیشه و رونق چرخه صنعت سینما داشتهاند.
این مدیر سینما اضافه کرد: امسال تعداد مخاطبین فروردین ۱۴۰۲ با ۱۴۰۳ که در ایام نوروز به سینما آمده بودند افزایش چشمگیری داشت. در سینمای ما ۲۰۰۰ نفر نسبت به پارسال افراد بیشتری به سینما آمده بودند. این نشان میدهد فیلمها توانستهاند نظر مخاطبان سینما را جلب کنند و این علاوه بر رونق گیشه باعث ایجاد نشاط در جامعه و جذب آنها به سینما شده بود. این حتی ربطی به میزان فروش ندارد که عدهای بگویند قیمت بلیت افزایش پیدا کرده و متعاقبا میزان فروش بالا رفته است. از تعداد مخاطبان صحبت میکنیم. تعداد مخاطبان نسبت به سالهای قبل از کرونا افزایش پیدا کرده است.
وی با تاثیر رونق گیشه سینما بر دیگر جوانب این صنعت اظهار کرد: وقتی چرخه مالی سینما بهتر شود، افرادی که در این حوزه شاغلند هم بیشتر منتفع میشوند. این یک فرآیند لازم و ملزوم است و البته ناخوداگاه باعث خواهد شد افراد بیشتری بتوانند در این صنعت به کار گیری شوند. ما بعد از کرونا نه تنها افراد تعدیل شده را مجدد به کار گیری کردیم بلکه توانستیم افراد بیشتری را هم دعوت به کار کنیم. پارسال ۱۵ نفر در مجموعه ما مشغول بودند و امسال به ۲۰ نفر افزایش نیرو داشتیم.
البته رونق گیشه باعث شد بتوانیم در نگهداری و ارتقاء امکانات سالنها هم موفق باشیم. سالنهای مجهز، راهاندازی سینماها به شکل پردیس و چند سالنی شدن سینماها منجر شده تا مخاطب بتواند از بین فیلمهای سالنهای مختلف انتخاب داشته باشد.
کریمیان در پیشبینی گیشه سینما در سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به سیاستی که سازمان سینمایی در شورای اکران دارد و در هر اکران جدیدی تلاش میشود در کنار فیلمها یک فیلم پرفروش وجود داشته باشد، گیشه از نفس نمیافتد. بعد از هر افتی که در فروش داریم بلافاصله فیلمی پرفروش اکران میشود و گیشه حفظ میشود. با خبرهایی که از صف اکران داریم فیلمهای پرفروشی در راه است. برنامهریزیهای خوبی شده است. این تدابیر نشان میدهد گیشه ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ هم رکورد خواهد زد. ما به گیشه امسال امیدواریم.