جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 248564 |
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰ |
12 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،  نخستین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز دوشنبه (۲۸ خرداد) با موضوع اقتصادی برگزار شد. ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند.  سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،  نخستین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز دوشنبه (۲۸ خرداد) با موضوع اقتصادی برگزار شد.

ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند. 

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

داود دانش‌جعفری (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس  مجمع تشخیص چیست؟

حمیدرضا فولادگر (عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴): چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

سید حمید پورمحمدی (معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه): برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

علی مروی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی): برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید ۶-۷ ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او ۳۰-۴۰ درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

محمود نجفی عرب (رئیس اتاق بازرگانی تهران): برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  … تغییر کرده است.

لازمه تحقق رشد ۸درصدی به میدان آمدن تولیدکنندگان است

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالات مطرح شده طی سخنانی ضمن تبریک عید قربان اظهار داشت: آنچه در این کوتاه مدت می‌توان عرض کرد این  است که برای هر اقدامی ما اول یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم اجماع داخلی ایجاد کرده و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هر چه برنامه درست بنویسیم، مثل سایر برنامه‌ها معطل خواهد ماند و هرچقدر هم که قول دهیم، اتفاقی نخواهد افتاد. 

وی افزود: گام اول، حضور همه جناح‌ها و مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از همه کارشناسان بدون در نظر گرفتن جناح‌ آنها و صرفاً استفاده از نخبگان و دانشگاهیان نه اینکه از افرادی استفاده کنیم که قطعاً نخواهند توانست ما را به اهداف برنامه‌ها برسانند. 

پزشکیان با بیان اینکه دولتی که در آینده می‌آید، باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند، عنوان کرد: دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجدداً اهداف را مورد بازنگری قرار دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف برنامه، علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون باز کردن مرزهایمان و ارتباط با دولتهایی که در منطقه هستند و دولتهای دنیا، بتوانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. برای رشد ۸ درصدی، سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی رسیدن به این هدف از ملزومات این رشد ۸ درصدی است.

پزشکیان گفت: در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید به میدان بیاوریم و به آنها میدان بدهیم تا در تصمیم سازی و فعالیت ها دستشان باز باشد. نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از اینکه فردا  چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش قرار می‌گیرد.

چهل سال است می‌گوییم اقتصاد را درست می‌کنیم

پزشکیان در بخش دوم صحبت‌های خود طی سخنانی گفت: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی نتوانسته اقتصاد خود را درست کند. بنابراین ما باید صادرات و سرمایه  گذاری خارجی داشته باشیم.

وی افزود: ما الان گران میخریم و ارزان می‌فروشیم و در فروش نفت کلی ضرر می‌کنیم. چه کسی باید جواب دهد که چرا اینقدر مفت دارایی‌هایمان را می‌فروشیم؟ چه کسی باید جواب دهد چرا باید گران بخریم؟

پزشکیان با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات خودروهای دسته دوم عنوان کرد: واردات ماشین‌های دست دوم را افتخار خود می‌دانیم ولی آیا  این برازنده جامعه ایرانی است که ماشین دست دوم بخریم؟ تازه برای واردات این خودروها هم دولت دلار برای تخصیص ندارد.

.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تحریم فاجعه است، گفت: ما می‌گوییم تحریم را دور می زنیم ولی در این مسیر غلط که می‌رویم کلی بخور بخور وجود دارد. ما کشور پانزدهم از آخر در آمار فساد هستیم. سوال این  است که اینهمه بخور بخور از کجا می‌آید؟

وی افزود:‌ قرار بود چین  در ایران سرمایه  گذاری کند ولی آنها گفتند تا FATF را حل نکنید سرمایه  گذاری نمی‌کنیم. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه گذاری جذب کنیم یا شریک تجاری درست حسابی داشته باشیم.

 پزشکیان با بیان اینکه  چهل سال است می‌گوییم اقتصاد را درست می‌کنیم اما روز به روز پولمان و قدرت خریدمان بدتر می‌شود، عنوان کرد: ما الان نمیتوانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و در حال از دست دادن ذخایر کشورمان هستیم. به طوری که به جای ۴۰ درصد بهره وری در نفت ۱۲-۱۳ درصد بهره وری داریم و بقیه را مفت از دست می‌دهیم. خب این را چه کسی باید جواب بدهد؟

خبر در حال تکمیل است…

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید