شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 249862 |
تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷ |
17 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدمیعاد صالحی در آخرین نشست خبری در دولت سیزدهم در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چرا طی خرداد و تیر امسال پیش فروش بلیت قطارهای مسافری دو مرحله‌ای انجام می شود و آیا این نوع فروش به درخواست افزایش قیمت شرکت ها مربوط است یا خیر، اظهار […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدمیعاد صالحی در آخرین نشست خبری در دولت سیزدهم در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چرا طی خرداد و تیر امسال پیش فروش بلیت قطارهای مسافری دو مرحله‌ای انجام می شود و آیا این نوع فروش به درخواست افزایش قیمت شرکت ها مربوط است یا خیر، اظهار کرد: افزایش سنواتی در بحث تعرفه ها انتظار بخش خصوصی است که به حق است.

وی با بیان اینکه -درخواست افزایش قیمت- باید در مراجع قانونی مطرح شود و پس از طرح در شورای عالی ترابری به ستاد تنظیم بازار برود، افزود: این مراحل طی شده و منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار هستیم که متناسب با آن قیمت بلیت قطارهای مسافری تغییر می کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص میزان افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری، اضافه کرد: نامه محرمانه ای در این رابطه به ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اما با خواسته بخش خصوصی موافقت کرده ایم.

وی همچنین از تکمیل فرآیند ۲ پارت از تهاتر نفت (دو فروند کشتی) خبر داد و در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص ظرفیت این کشتی‌ها گفت: دو کشتی نفتی تهاتر نفت با ظرفیت یک تا دو میلیون بشکه مراحل تهاتر نفت را طی کرده و می توانیم بگوییم در حوزه تامین ملی حوزه ریلی شاهد یک انقلاب هستیم.

صالحی بیان کرد: طی ۳۳ ماه دولت سیزدهم در حوزه زیزبنایی، ناوگان، بهره برداری، مراکز لجستیکی ریلی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با بیان این که دیروز پروژه‌های مهمی در استان‌های یزد و اصفهان که بیشترین جابجایی بار را دارند، افتتاح شد. ۱۰ بلاک یعنی حدود یک سوم خط دوم بافق-زرین شهر به طول ۵۰۰ کیلومتر  در دولت های قبلی افتتاح شد. یک سوم در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم افتتاح شده است.

وی یادآور شد: دیروز هم ۶ بلاک به طول  ۱۰۶ کیلومتر و ارزش روز ۷۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد. بنابراین ۱۰ بلاک باقیمانده با پیشرفت ۵۰ درصدی تحویل دولت چهاردهم می شود و آمادگی داریم تا یکسال آینده این پروژه را به اتمام برسانیم. مجموع بهره برداری رسمی خطوط ریلی در دولت سیزدهم به حدود ۸۰۰ کیلومتر رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش سانحه ثبت شده در راه آهن خبر داد و افزود:از سال ۹۹ از ۲۳۸ سانحه ریلی که با تدابیر انجام شده در سال گذشته تعداد سوانح ریلی به ۱۸۲ سانحه کاهش یافته است.

صالحی یادآور شد: در تمام لکوموتیوهای مسافری دوربین نصب شده که باعث کاهش رفتارهای پرخطر لکوموتیوران ها داشته است. به دنبال نصب دوربین در لکوموتیوهای باری هستیم.

وی در ادامه از جابجایی ۲۹.۷ میلیون مسافر در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: سال گذشته با ۲ میلیون افزایش یعنی بیش از ۳۱ میلیون جابجایی مسافر، رکود این بخش شکسته شد.

وی از رشد ۱۱ درصدی حمل بار ریلی (به لحاظ وزن) خبر داد و با اشاره دیگر، گفت: طی ۳۳ ماهه دولت سیزدهم بالغ بر ۴۲۴۷ دستگاه انواع واگن به ناوگان ریلی الحاق شده است. همچنین در این مدت ۳۹۹۰ واگن باری نو به شبکه وارد شده که تماما با سرمایه گذاری داخلی بوده است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۰۳ درصدی تولید واگن باری نو در مقایسه با عملکرد دولت قبل خبر داد و اضافه کرد: در حوزه واگن مسافری نو و بازسازی شده‌ است.قیمت‌گذاری دستوری در حوزه مسافری و عدم پرداخت یارانه، جذابیت نسبت حوزه باری کمتر است که با جاری شدن ماده ۱۲ این بخش نیز جذابیت بیشتری برای جذب سرمایه داشته باشد.

صالحی با بیان اینکه طی دولت سیزدهم ۶ ایستگاه سوخت رسانی بهینه در یزد، بافق، چادرملو، سیرجان و… راه اندازی شده است، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد قطارهای باری موجود در سبکه، قطار کامل هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته توانستیم ۸۰۰ واگن کود پتاس از روسیه به طول بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر را به بندرعباس ترانزیت کنیم، افزود: همچنین ذغال‌سنگ روسیه را از مسیر ریلی ترانزیت کرده‌ایم. طی خرداد و تیرماه امسال ۱۳۹ واگن ذغال سنگ روسیه از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران به سمت هند ترانزیت شده است.

به گفته وی، مجموع ترانزیت ربلی  در دولت سیزدهم ۴.۹ میلیون تن بوده که نسبت به ۳۳ ماه دولت دوازدهم (۳ میلیون تن) حدود رشد ۶۴ درصد را نشان می دهد. کل حمل بار بین المللی نیز حدود ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در راه آهن ۱۱ هزار پرسنل داریم، یادآور شد: در مسیر تهران-مشهد ۸۰ قطار مسافری طی شبانه روز تردد دارد. حجم این ایستگاه با حجم عملیات خطوط دیگر متفاوت است. برای اولین بار با استفاده از مدل تجربه اتفاق افتاده، برای ۲۱ منطقه ضریب قطارهای باری و مسافری استخراج شد. به این ترتیب فرمولی احصا شد و با در نظر گرفتن همه مولفه‌ها، آیین نامه کیلومتراژ در ۳۰ صفحه تدوین شد. با این آیین نامه بخشی از معیشت پرسنل بهبود یافت.

مدیرعامل راه آهن همچنین با یادآوری استجازه ۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه ریلی و جبران عقب افتادگی های گذشته، اظهار کرد: ۴ خط ریلی از جمله میرجاوه-زاهدان به همراه نوسازی ناوگان از این محل انجام خواهد شد. مجموعا این ۱۰ میلیارد دلاری برای ۹ خط ریلی و نوسازی ناوگان هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید