به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تاثیرگذاری هوش مصنوعی روی بازارها، گفت: شرایط حاکی از آن است که در این حوزه سالانه ۱۲۰ درصد رشد را شاهد هستیم. گزارشها برآورد میکند ۱۲۰ میلیون نفر در آینده در این حوزه […]
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تاثیرگذاری هوش مصنوعی روی بازارها، گفت: شرایط حاکی از آن است که در این حوزه سالانه ۱۲۰ درصد رشد را شاهد هستیم. گزارشها برآورد میکند ۱۲۰ میلیون نفر در آینده در این حوزه کار خواهند کرد.
وی افزود: در حوزه به کارگیری هوش مصنوعی در کشور هنوز جای کار داریم و شاید رتبه خوبی نداشته باشیم. در آموزش عالی تاثیر هوش مصنوعی در سه بخش تحلیل میشود، محور اول، نظام یادگیری و یاددهی است که اساتید ما با توجه به ظرفیتهای جدید باید نقش متفاوتی را ایجاد کنند و نیازمند آن هستیم که هم ضوابط و هم توانمندی اساتید و دانشجویان متفاوت شود.
رازینی ادامه داد: محور دوم در حوزه محتوای آموزشی است. آنچه به عنوان برنامه درس نوشته تحصیلی داریم و تاثیری که هوش مصنوعی در حوزههای مختلف قرار داده است، موجب شده تا در این فضا محتوا نیاز به تطبیق و بروزرسانی داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت علوم حوزه سوم را اداره و مدیریت آموزش عالی دانست و گفت: ما میتوانیم با ابزارهای هوش مصنوعی، شیوه جدید راهبری آموزش عالی را داشته باشیم. نمونه آن رویدادی بود که حول تاثیر هوش مصنوعی بر نظارت و ارزیابی برگزار شد.
درس هوش مصنوعی از مهرماه به رشتههای فنی اضافه میشود
وی تصریح کرد: برای اینکه توجه و تنوع به دانشجویان منتقل شود یک درس دو واحدی با عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال در رشتههای فنی خواهیم داشت که از مهر ۱۴۰۳ اجرا میشود و یک دو واحدی اختیاری نیز برای دانشجویان غیر از رشته فنی مهندسی در مقطع تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده است.
رازینی همچنین افزود: کار دیگری که انجام شده روند برنامهریزی برای رشتههای درسی است. در همین دو الی سه سال غریب ۳۰ رشته با غرابت با حوزه مصنوعی برنامه ریزی و ایجاد شده است. در حوزه اداره نیز اقدامات مقدماتی در حوزه نظارت و کنترل انجام شده و اقدامات آن صورت گرفته، ۲۰ شرکت منتخب محصولاتشان را در حوزه هوشمندسازی و نظارت در نمایشگاه عرضه کردند.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص ارتقای جایگاه آموزش عالی نیز گفت: در دو سال اخیر جشنواره سرآمدان آموزشی را داشتیم و آییننامه برای سرآمدان در کشور تدوین شد و اخیرا ۱۹ استاد در سطح ملی تجلیل شدند. در راستای حمایت از فعالیت اعضای هیات علمی، ضوابطی برای آموزانه داشتیم و برای استادانی که به دنبال تقویت آموزش در دانشگاهها هستند تسهیلاتی در نظر گرفتیم.
وی اظهار داشت: توجه به اساتید موفق از طریق پایههای آموزشی اقدام دیگر در معاونت آموزشی است و تلاش کردیم از حوزه آموزش غفلت نداشته باشیم. ظرفیت مهارتی و اشتغالپذیری دانشآموختگان دغدغه وزارت علوم است به همین خاطر ظرفیت مهارتی محتوای راهها افزایش یافت و از طریق بسته مهارتی که دانشجویان بین ۵ تا ۱۵ واحد مهارتی باید بگذرانند و کمک خواهد کرد تا فارغالتحصیلان با مهارت وارد بازار کار شوند.
رازینی، متناسبسازی ظرفیت رشتهها با فرصتهای شغلی، تقویت زیرنظامهای مهارتی و توجه به بورس صنعت و اشتغال را از دیگر اقدامات معاونت آموزشی وزارت علوم در سه سال اخیر ذکر کرد.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: همچنین در حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان فرایند پذیرش نخبگان تقویت شد، در مقطع کارشناسی ارشد ۳۰ درصد و در دکتری ۱۰۰ درصد رشد داشتیم و در پذیرش دانشجو متناسب با نیاز جامعه نیز سامانه نان را راهاندازی کردیم.
معاون وزیر علوم در مورد ادغام دانشگاهها نیز توضیح داد: برخی از موسسات در مسیر قانونی بررسی و محدود شدند؛ در دانشگاه پیام نور با مذاکرات انجام شده، پیشنهاد دادیم ساماندهی برخاسته از خود دانشگاه باشد و معتقدیم نیروی انسانی نباید آسیب ببیند و بر این اساس مصوباتی با ملاحظات انجام شد و به صورت جدی هیچ ادغامی تاکنون انجام نشده و پیشنهاد دادیم واحد به واحد دانشگاه بررسی کنیم تا با الگوی پیشنهادی ادغام انجام شود و البته باید اراده جدی در دانشگاه پیام نور برای ادغام وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: دو هزار و پانصد واحد آموزش عالی داریم و برخی از این مجموعهها یک دانشگاه هستند، برخی شعبه هستند که نیاز به تقلیل وجود دارد و ساماندهی توسط موسسات انجام شده و اراده زیر نظام در این ساماندهی مهم است اما به صورت جدی اقدامی در نظام ساماندهی نداشتیم.
رازینی درباره اولویت نظام آموزش عالی در دولت آینده گفت: در حوزه ارتقای مهارتی دانشآموختگان فعالیتهایی انجام شده اما نقصهایی وجود دارد برای مثال سامانهای برای رصد نیروی انسانی وجود ندارد، در نیاز محوری و تقاضا محوری روند استاد محور باید پیگیری شود و در ارتقای جایگاه آموزش باید اقدامات پیگیری شود.
*حق جوی: رتبه ایران در حوزه هوش مصنوعی/ باید جزء ۱۰ کشور قرار بگیریم
در ادامه این نشست خبری، شقایق حق جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز به اهمیت هوش مصنوعی پرداخت و گفت: هوش مصنوعی در بین فناوری نوظهور، همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار میدهد و سبک زندگی روزمره را تغییر داده و تنها فناوری است که مقام معظم رهبری برای ما هدفگذاری کمّی کرده است تا بین ۱۰ کشور برتر قرار گیریم.
حق جوی افزود: ویژگی موجهای فناوری این است که زمین بازی کسبوکارها را تغییر میدهد و اگر به اندازه کافی آمادگی برخورد با آن را نداشته باشیم شکننده و از بین برنده است، اگر همه مشاغل تخصصی آمادگی مواجهه با هوش مصنوعی را نداشته باشند آسیب خواهند دید.
وی تصریح کرد: معاونت علمی در سالهای اخیر اقدامات ویژهای داشته که ایجاد ستاد توسعه فناوری و تدوین سند ملی هوش مصنوعی از جمله آنهاست و اولین بند سند به لزومتوسعه و تربیت سرمایه انسانی متخصص و ماهر اشاره دارد.
حق جوی تصریح کرد: اضافه کردن دو واحد هوش مصنوعی به واحدهای درسی دانشگاهی، یکی از اقدامات هوشمندانه، کلیدی و با ارزش وزارت علوم است و البته برای آنهایی که بخواهند کاربرد هوش مصنوعی را در رشته خودش داشته باشد، ۳ واحد را در نظر گرفتیم تا کاربرد هوش مصنوعی در رشتههای مختلف را از طریق یک کار بین رشتهای انجام دهد و درصورت تایید برگزاری مسابقهای در همین زمینه، مبلغی تا سقف یک صد میلیون تومان به استاد اختصاص داده میشود که افراد تا مهرماه فرصت ارائه خواهند داشت.
وی توضیح داد: این امتیاز برای استادی است که قبلا موضوع هوش مصنوعی را استفاده کرده باشد، با همکاری بنیاد علم ایران، یک کرسی یک میلیارد تومانی هم در دسترس گذاشتهایم و آن برای استادانی است تا کتاب و پروژه را در نظر بگیرند و این موضوع در سایت بنیاد علم قرار داده شده است و هدف اصلی، تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد آمادگی در تمام فارغالتحصیلان دانشگاهی به منظور استفاده بهینه از هوش مصنوعی است.
انتهای پیام/