به گزارش هنرآنلاین، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب، افزود: شعار وفاق ملی به ظاهر شعار سادهای بود اما با مجموع مسائل اجتماعی پیوند خوبی برقرار کرد چراکه حس نخبگان و جامعه ما این بود که در ده سال اخیر ابَر مسئله هایی را پیدا کردیم که آنها را کشف کردیم اما حلش نکردیم، […]
به گزارش هنرآنلاین، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب، افزود: شعار وفاق ملی به ظاهر شعار سادهای بود اما با مجموع مسائل اجتماعی پیوند خوبی برقرار کرد چراکه حس نخبگان و جامعه ما این بود که در ده سال اخیر ابَر مسئله هایی را پیدا کردیم که آنها را کشف کردیم اما حلش نکردیم، چرا؟ به دلیل اینکه یا در مسیر تصمیم سازی به وفاق نرسیدیم و یا اگر تصمیم گرفتیم در مسیر اقدام نتوانستیم به وفاق عمل کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شعار سادهی فطری “دعوا نکنیم” که رئیسجمهور در ایام انتخابات مطرح میکردند صادقانه بود و صادقانه هم آن را دنبال میکردند و بعد از انتخابات هم ایشان این شعار را فراموش نکرد.
اهمیت معدل ترکیبی در انتخاب کابینه چهاردهم برای ایجاد وفاق
صالحی با اشاره به به تلاشهای رئیس جمهور در جهت ایجاد وفاق ملی در انتخاب کابینه، تصریح کرد: رئیس جمهور در مسیر انتخاب کابینه از راههای مختلف تلاش کرد تا وفاق حاصل شود، یک مسیر از مسیر کمیته ها و کار گروهها بود که مسیر خود را طی کرد، یک مسیر از طریق حوزهی گروهها و احزاب و جریانهای ذی نفوذ کشور بود و یک مسیر هم از طریق گفتو گو با ارکان نظام بود؛ ایشان وفاق را در یک معدل ترکیبی میدید و این معدل ترکیبی در حقیقت برای ایشان مهم بود.
وی در عین حال تصریح کرد: ترکیب ایجاد شده در کابینه چهاردهم اینگونه بود که معاون اول از دولت آقای خاتمی، چند وزیر از دولت آقای روحانی و چند وزیر هم از دولت شهید خدمت آیت ا… رئیسی و چند عنصر جدید انتخاب شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دولت چهاردهم با شکلگیری اکنون خود، نه دولت حزبی و نه دولت ائتلافی است چراکه دولت ائتلافی به جریانها سهام میدهد و مسیر خاص خودش را دارد و کابینه امروز در واقع دولت وفاق بود به این معنا که از مجراهای مختلف به یک معدل رسید و معدل را تقدیم مجلس کرد.
به دریافت معدل امروز کابینه از سوی مجلس خوشبین بودم
صالحی افزود: وقتی ترکیب کابینه مسیر خود را طی کرده است، توانست در فضای مجلس هم جای خود را پیدا کند و بنده از روز اول نسبت به این نتیجه خوشبین بودم، به دلیل اینکه رئیس جمهوری صادقانه با نمایندگان مجلس ارتباط برقرار کرده بود.
نقش بهسزای مجلس در تشکیل کابینه چهاردهم
وی در ادامه تصریح کرد: سهم دوستانی که به درخواست رئیس جمهور پاسخ مثبت دادند و این دست را فشردند اهمیت زیادی دارد؛ ریاست مجلس سهم بسیار زیادی داشتند، هیأت ریسه و نمایندگان ذی نفوذ و تاثیرگذار موجب شدند تا این مسیر اتفاق افتاد.
رای کمسابقه مجلس به دولت در تاریخ انقلاب اسلامی
وریر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر این مسیر با عدم رای اعتماد به چند وزیر رخ میداد در این بین یک فترت پدید میآمد که خوشبختانه مجلس اجازه نداد تا این فترت پیش آید. هم به کل کابینه رای داد و هم رای بالایی داد. شاید در طول تاریخ انقلاب کم تر شاهد این موضوع باشیم که مجلس شورای اسلامی به همهی وزرا در این معدل رای داده باشد.
وی تصریح کرد: رئیس جمهور با شعار درست “دولت وفاق ملی” که سطوح مختلفی دارد پای این دولت ایستاد و آن را پیگیری کرد و با وجود فشارها، عقب نشینی نکرد.
صالحی در ادامه گفت: امروز یک روز شیرینی بود، وقتی آرای مجلس شورای اسلامی را شنیدم این که دوستان مختلف رای آوردند، بیش از همه آنچیزی که من را خوشحال کرد این بود که رویکرد رئیسجمهور با علامت سوال مواجه نشد و این مهمترین دستآورد امروز و رای نمایندگان مجلس بود که بر این رویکرد صحه گذاشتند.
پیوند درونی دولت، دولت-حاکمیت و دولت- ملت بهعنوان اضلاع سهگانه دولت وفاق ملی برای حل ابَرمسئلهها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دولت وفاق ملی را دارای سه ضلع اصلی دانست و تصریح کرد: این سه ضلع باید به همدیگر پیوند پیدا کنند، اگر پیوند پیدا نکنند به حل ابَرمسئله ها نخواهیم رسید، یک مسئله وفاق در درون دولت است، ابَر مسئله های ما بهصورت بخشی نیست بلکه فرا وزارتخانهای است. بهعنوان مثال گر بخواهیم به سمت حل مسئله ناترازی انرژی حرکت کنیم این موضوع فقط مسئله وزارت نفت یا نیرو نیست بلکه دستگاههای مختلفی باید در این قسمت سهیم شده و حرکت کنند و دیگر به مسائل بهصورت بخشی نگاه نکنیم.
دولت باید ضلع درونی داشته و بیندیشد چگونه ابَرمسئلهها را به وفاق درون کابینهای تبدیل کند
صالحی در عین حال تصریح کرد: بنابراین دولت باید ضلع درونی داشته باشد و بیندیشد که چگونه ابَر مسئله ها را به یک وفاق درون کابینه ای تبدیل کند و از راس تا ذیل، وزرا، کارشناسان و مدیران به مسائل بهصورت بخشی نگاه نکنند.
دولت-حاکمیت و گامهای متعدد با یکدیگر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ضلع دوم، بخش دولت-حاکمیت است؛ حاکمیت اجزای بسیار متنوعی را شامل میشود که از جمله میتوان به مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، نهادهای حاکمیتی، نظامی، انتظامی، امنیتی بنیادهای مستقل، شوراهای عالی، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و بخشهای دیگر اشاره کرد.
وی تاکید کرد: برای حل این ابَرمسئله دولت گام اول را درباره انتخاب کابینه با مجلس برداشته است اما هنوز هم با مجلس گامهای متعددی را در پیش داریم از جمله اجرای برنامه هفتم توسعه که طبیعتاً دولت باید برای ارکان حاکمیت و این بخش برنامه داشته باشد.
صالحی ضلع سوم را بخش دولت-ملت عنوان کرد و گفت: بهعنوان وزیر فرهنگ متولی پیمایشهای مختلفی بودیم؛ بهعنوان مثال در کارگروه رصد پیمایشهای مختلف به دستمان میرسید که نشان میداد به علل مختلف سرمایه اجتماعی ما نسبت به اعتماد به حاکمیت تضعیف شده است.
جمهوری اسلامی نظام مردمسالاری دینی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جریان انتخابات سه دوره به ما نشان داد این موارد هشدارهای قابل توجهی را به ما داده است. در کشورهایی که مردم سالاری وجود ندارد و مردم نمیداند صندوق رای خوردنی یا پوشیدنی است، مشکلی وجود ندارد چون نظامشان با مردم سالاری پیوندی ندارد و دغدغه اقبال مردم را ندارند اما جمهوری اسلامی به برکت انقلاب و امام یک نظام مردم سالاری دینی است و اقبال و اجبار مردم باید برایش مهم باشد.
وی افزود: انتخابات اخیر به ما هشدار داد، در مرحله اول همهی احزاب سیاسی وارد شدند اما مشارکت به ۴۰ درصد نرسید. ۶۰ درصد که اغراق است اما یک رقم معمول سی درصدی که میتوانستند مشارکت کنند اما نیامدند، این موضوع معنادار است. باید فکری برای مناسبات دولت-ملت کرد چون ما یک نظام مردم سالاری دینی داریم نه یک نظام دیکتاتوری.
مناسبات دولت-ملت باید بازسازی شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: در این فضا اگر مناسبات دولت-ملت تجدید و بازسازی نشود صرف کنارهم بودن مجلس و دولت و دستیابی به راه حل، مسائل را حل نخواهد کرد، چون مسئله های بزرگ ما به دست مردم حل میشود و تا وقتی مردم به ما اعتماد کافی نکنند با ما در حل این مسئلهها مشارکت نخواهد کرد. بنابراین باید رابطهی خود در ارکان مختلف دولت را با مردم بازسازی و نوسازی کنیم.
وی تصریح کرد: در نقاطی که اشتباه کردیم باید بگویم اشتباه کردیم و در جایی که با مردم بدخلقی کردیم روی آن فکر و از آنها عذرخواهی و مناسباتمان را با مردم بازسازی کنیم، مردم ولینعمت ما هستند و ما را بر سر صندلیها آوردهاند.
نقش گروههای مرجع اجتماعی در وفاق ملی
صالحی گروههای مرجع اجتماعی در ایجاد وفاق ملی را تأثیر گذار دانست و افزود: اگر ما بخش وفاق دولت-ملت را تحکیم نکنیم بخش وفاق حاکمیت به تنهایی جواب گو نخواهد بود. با این نگاه باید تلاش همه جانبهای برای تجدید مناسبات صورت گیرد. بهویژه از طریق گروههای مرجع فضای اجتماعی چراکه ای گروهها طریق و واسطه ارتباط دولت و ملت هستند. اصحاب فرهنگ و رسانه، معلمان، اساتید دانشگاه و … به عنوان میانجیان دولت-ملت عمل میکنند. اینکه آنها به ما چگونه توجه کنند و چه نگاهی به دولت داشته باشند بسیار موثر است. بنابراین گروههای میانجی را باید جدیتر بگیریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم با اشاره به اینکه دولت چهاردهم تجربه خیلی خوب را تا امروز طی کرده، تصریح کرد: این تجربه خوب میتواند طلیعه یک راه بلند باشد که میتوان آن را دنبال کرد.
وی گفت: رئیس جمهور یک مسئله و مبنای درست را پیگیری کردند تا ما کنار هم قرار گیریم و مسئلههای ملی را حل کنیم. اگر به دنبال رفاه، توسعه، حل مشکلات داخلی و افزایش نفوذ منطقهای هستیم، از این مسیر میگذرد.
صالحی با اشاره به رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت چهاردهم افزود: امروز طعم شیرین میوه این مسیر چشیده شد و این مسیر قابل پیمودن است.
ترکیب قوای حاکمیتی و اجتماعی مسیر پیشرو را قابل پیمودن میکند
عضو کابینه چهاردهم در ادامه گفت: مسیر شدنی، حتما قابل پیمودن است، مسیر ایدهآل باید چشمانداز داشته باشد. این مسیر از ترکیب قوا به دست میآید نه حذف قوا. هم قوای حاکمیتی هم قوای اجتماعی و با توجه به روحیه رئیسجمهور حس من این است ایشان مرد این میدان است.