به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، ضمن تبریک اعیاد ربیع و شروع سال تحصیلی جدید و خداقوت به مدیران، دانشآموزان، مسئولان وزارت آموزش و پرورش که مسئولیت سنگینی روی دوششان است، اظهار کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی در دوره ۴۰ساله توجه جدی به آموزش و پرورش داشته است. […]
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، ضمن تبریک اعیاد ربیع و شروع سال تحصیلی جدید و خداقوت به مدیران، دانشآموزان، مسئولان وزارت آموزش و پرورش که مسئولیت سنگینی روی دوششان است، اظهار کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی در دوره ۴۰ساله توجه جدی به آموزش و پرورش داشته است. در این شورا کنار ستادها، ستاد تخصصی تعلیم و تربیت نیز وجود دارد و این ستاد به مسائل آموزش و پرورش میپردازد، نقش وزیر و شخصیتهای حقیقی و حقوقی در ستاد، نقش جدی است.
وی افزود: در دوره جدید شورا نیز اولویت، آموزش و پرورش است، در دوسال اخیر عمده مصوبات در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان بوده است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر به تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشیم و دانشآموزان خوب درس بخوانند، آینده درخشانی خواهند داشت، بنابراین اولویت شورا آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و معلمان است، هرچند خیلی کار داریم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هم به این خاطر تصویب شده است.
خسروپناه درباره مهمترین سیاستهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: سال ۸۹ این سند مطرح شد، در سال ۹۰ تصویب شد، این سند بخشهای مختلف راهبردها، ارزشها و چشماندازی، اهداف و راهکارها دارد، در پایان هم چارچوب نهادی را عنوان کرده است.
وی با اشاره به برخی کلیدواژهها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی از کلیدواژهها، به تعلیم و تربیت توجه شده است، برخی از مدیران در مدارس تیزهوشان دغدغهشان تعلیم است که بتوانند مدال بیاورند و امتیاز علمی کسب کنند، اما اگر کنار تعلیم، تربیت نباشد دانشآموزان آسیب میبینند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: ویژگی دیگر سند خلاقیت است، گمان نکنیم که تعلیم و تربیت کافی است. قبلاً به موضوعات توجه نمیکردند، دانشآموزان درگیر کنکور و تستزنی بودند و حافظهمحوری حاکم بود و آموزش مبتنی بر حکمت نبود، در حالی که محققان برای تدوین کتابهای درسی زحمات زیادی را متحمل شدهاند، این در حالی است که در سند به خلاقیت اشاره شده است و تستزنی خلاقیت را تقویت نمیکرد، با تغییراتی که در شیوه پذیرش دانشجو ایجاد شده است، امیدواریم که خلاقیت نیز در مدارس رشد پیدا کند.
خسروپناه گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به معلم ـ مربی نیز اشاره شده است، یعنی هم معلم و هم مربی و هم خلاقیتساز است. در دولت شهید رئیسی پژوهشسراها رشد خوبی پیدا کردهاند، دولت جدید بر پژوهشسرا تأکید دارد چراکه باعث رشد خلاقیت میشود. خانوادهمحوری یکی دیگر از تأکیدات سند تحول است، بر این اساس ارتباط اولیا با مدرسه برای رشد دانشآموزان بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در سند همچنین به مشارکت دانشآموزان و معلمان در اجراییسازی سند تأکید شده است چراکه الگوی حکمرانی ما، حکمرانی مردمی است، در آموزش و پرورش باید خود معلمان نقش داشته باشند. در رویداد «الفتا» نشان داده شد که معلمهای قهرمان کارهای ناممکن را ممکن کردند. ارتقای کمّیت و کیفیت با مشارکت معلمان، اولیا و دانشآموزان امکانپذیر است.
خسروپناه درباره افت تحصیلی دانشجویان و معدل پایین دانشآموزان گفت: عدم اقبال دانشآموزان به درس در نمرهها و معدلگیری دیده میشود در صورتی که معلول این نقیصه، عدم علقه و اقبال دانشآموزان نیست، همه میدانیم اقبال به دانشگاه در جوانان بالاست ولی وقتی نمره درسی نقش در پذیرش در دانشگاه ندارد و فقط کنکور نقش دارد، آیا دانشآموز برای درس وقت میگذارد؟ از مؤسسات تستزنی استفاده میکنند، به معلم و کتاب بها نمیدهند و تستزنی یاد میگیرند و این در حالی است که فهم عمیق از پاسخ و فرآیند پاسخ را به دست نیاوردهاند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بسیاری از استادان گله دارند که سطح سواد دانشجویان سال به سال کاهش پیدا میکند، این کاستی نشان میدهد که این ساختار ایراد دارد. مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تأثیر مستقیم معدل در کنکور در دو سال اخیر اجرایی شد؛ اما مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی با همراهی وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد، قبلاً میانگین معدل دانشآموزان ۹ بود بعد از اجرایی شدن مصوبه به ۱۰ رسید و هماکنون به ۱۱ رسیده است. اگر از این مصوبه حمایت لازم صورت گیرد با انجام اصلاحاتی، میتوانیم شاهد نتایج خوبی باشیم.
وی درباره نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی این سند را سال ۹۰ مصوب کرد، طبق سند باید “نقشه راه” نوشته میشد از آن زمان تاکنون بهبهانههای مختلف این نقشه راه نوشته نشد، تا اینکه در دولت قبل تهیه و تصویب شد، دغدغه وزیر جدید هم این است که این سند اجرایی شود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: این “نقشه راه” به چند خوشه پرداخته است که هر یک زیرنظاماتی دارد. این خوشهها شامل نظام راهبری مدیریت، برنامه درسی، تأمین فضا و فناوری، نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، پژوهش و ارزشیابی و تأمین منابع است. گاهی مسئولان در مسائل منابع مالی را مورد تأکید قرار میدهند در حالی که در این نقشه راه آخرین موضوع تأمین منابع مالی است بنابراین نقشه راه کاملاً راهبردی و عملیاتی است.
خسروپناه درباره نقشآفرینی معلمان و دانشآموزان در رویداد «الفتا» گفت: دومین رویداد الفتا اخیراً از سوی وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد. بازدید تفصیلی از غرفههای نمایشگاه این رویداد داشتیم. وزیر آموزش و پرورش وقت مفصلی گذاشتند و از این برنامه تقدیر و تکریم کردند نکته جالب این رویداد این بود که برندگان رویداد اول مجریان رویداد دوم بودند.
وی اضافه کرد: کارهایی را دیدم که به وجد آمدم و اعجابآمیز بود، دولتمردان باید به این مدیران مدال بدهند، مثلاً یک دبستان کار پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی انجام دادند که کار یک مدیر موفق بود. معلم ریاضی مفاهیم انتزاعی ریاضی انضمامی کرده بود تا برای بچهها ملموس باشد. برای افزایش خلاقیت باید پژوهشسراها رشد پیدا کند، هرچه پژوهشسرا رشد کمّی و کیفی پیدا کنند خلاقیت افزایش پیدا میکند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این سند به هویت ایرانی اسلامی تأکید شده است. وطندوستی، امیدواری و مسئولیتپذیری مورد تأکید است. اگر بچهها کنار تعلیم و تربیتپذیری، به خلاقیت و پژوهش بپردازند مسئولیتپذیر میشوند، این بچهها وقتی میدان داشته باشند رتبه سوم جهان میشوند.
خسروپناه گفت: دولتمردان به آموزش بودجه بیشتری دهند، نگویند این وزارتخانه پرهزینه است چون آموزش سرمایه تولید میکند و سرمایه بیشتری شکل میگیرد، کارهای ارزشمند مدیران و معلمان نیز باید تجربهنگاری شود.
انتهای پیام/+