یکشنبه, ۴ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 267791 |
تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸ |
2 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خیراله خادمی یادآور شد: خط‌آهن ۶۳۴  کیلومتری چابهار-زاهدان در ۴ بخش اجرایی تعریف شده که حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است. حدفاصل چابهار تا نیکشهر نیز به طول ۱۵۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۷ درصد در بخش زیرسازی در حال اجراست. […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خیراله خادمی یادآور شد: خط‌آهن ۶۳۴  کیلومتری چابهار-زاهدان در ۴ بخش اجرایی تعریف شده که حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است. حدفاصل چابهار تا نیکشهر نیز به طول ۱۵۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۷ درصد در بخش زیرسازی در حال اجراست.

وی این پروژه را برای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی در چابهار به شبکه ریلی ضروری دانست با اعلام پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی زیرسازی کل مسیر، افزود: ۹۰ درصد از عملیات اجرایی تونل‌های مسیر تکمیل شده  و عملیات ساخت احداث پل‌های بزرگ ۶۰ درصد، پل‌های کوچک ۷۶ درصد و تقاطع‌ها ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته وی، ۳۹ میلیون مترمکعب از عملیات خاکبرداری مسیر معادل ۸۹ درصد انجام شده است، خاک‌ریزی مسیر با اجرای ۲۲ میلیون مترمکعب معادل ۷۵ درصد تکمیل شده است و عملیات بتن ریزی نیز با یک میلیون و ۸۵۲ هزار متر مکعب به ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۷.۴ همت اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به راه‌آهن چابهار-زاهدان در سنوات گذشته اظهار کرد: ‌علاوه بر این میزان تا کنون، ۲.۲ همت اعتبار از محل منابع عمومی و سایر منابع به همراه ۴.۲ همت از محل منابع تهاترو در مجموع معادل ۱۳.۸ همت به این پروژه اختصاص یافته است.

خادمی ارزش روز این اَبرپروژه ریلی را حدود ۱.۵ میلیارد دلار و ارزش روز کارهای انجام شده را ۴۵ همت اعلام کرد.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه مسافری ایرانشهر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این ایستگاه با سرعت مناسبی در حال اجرا است، پلتفرم خاکی ایستگاه مسافری و تشکیلاتی چابهار آغاز شده است و عملیات احداث ایستگاه تشکیلاتی نیکشهر نیز در دست اقدام است.

وی مناطق کمتر توسعه یافته شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور را از اهداف احداث این پروژه دانست و گفت:‌ اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر اهدافی است که با ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان محقق می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خط‌آهن چابهار-زاهدان را یک ابر پروژه ریلی برای کشور اعلام کرد و افزود: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی، احداث ۳۰ کیلومتر پل، ساخت ۱۷ کیلومتر تونل، استفاده از ۹۰ هزار تن ریل را نشان دهنده بخشی از بزرگی عملیات اجرایی در این پروژه دانست.

خادمی درآمد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سالانه از مجموع درآمدهای گمرکی، ترانزیت بین‌المللی و حمل کالای داخلی از این خط‌آهن را برای اقتصاد کشور ارزشمند دانست و گفت: ظرفیت حمل کالا به میزان ۷.۸ میلیون تن بار سالانه از طریق هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا به کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، اشتغال یک هزار و ۵۶۰ نفر به طور مستقیم، ۷ هزار و ۸۰۰ نفر به طور غیر مستقیم به همراه صرفه‌جویی سالانه ۶ هزار و ۹۰۰ میلیون لیتر سوخت با ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار از دیگر منافع حاصل از افتتاح راه‌آهن چابهار-زاهدان است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید