به گزارش هنرآنلاین، چهار فیلم کوتاه از ویم وندرس نویسنده و کارگردان برجسته سینمای آلمان در دوره چهل و یکم جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش ویژه خواهد داشت. این سینماگر شهیر یادداشتهایی مجزا درباره این آثار به شرح زیر نوشته و در اختیار دبیرخانه بینالملل این رویداد قرار داده است: درباره فیلم کوتاه «اتاق ۶۶۶» […]
به گزارش هنرآنلاین، چهار فیلم کوتاه از ویم وندرس نویسنده و کارگردان برجسته سینمای آلمان در دوره چهل و یکم جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش ویژه خواهد داشت. این سینماگر شهیر یادداشتهایی مجزا درباره این آثار به شرح زیر نوشته و در اختیار دبیرخانه بینالملل این رویداد قرار داده است:
درباره فیلم کوتاه «اتاق ۶۶۶»
پرسشی مشترک در یک مهمانی سینمایی
«در جشنواره فیلم کن ۱۹۸۲، یک حس کلی از ناامیدی وجود داشت. احساس میشد که پایان سینما اجتنابناپذیر است و این حس همه جا را فرا گرفته بود. انگار یک “سیاهچاله” در تاریخ سینما در حال باز شدن بود. بنابراین تصمیم گرفتم یک نظرسنجی بین همکارانم درباره آینده سینما انجام دهم. همه آنها را به تنها اتاق موجود در شهر دعوت کردم؛ اتاق ۶۶۶ در هتل مارتینز. در اتاق یک دوربین بود و سوال روی میز قرار داشت. همکارانم فقط باید ضبط صوت و دوربین را روشن میکردند. وقتی آماده بودند تا پاسخهای انفرادی خود را بدهند؛ گدار، فاسبیندر، اسپیلبرگ، آنتونیونی، هرتزوگ و دیگر فیلمسازان به سوال پاسخ دادند: “آیا سینما زبانی است که در حال از دست رفتن است؟ آیا هنری در حال مرگ است؟” برخی به طور مفصل به سوال پاسخ دادند، برخی دیگر از وضعیت ناراحت بودند و سکوت کردند، ما آنها را حذف کردیم…»
درباره «بازدید دوباره از شهر نقرهای»
تحت تاثیر مناظر مونیخ
«من خیلی تحت تأثیر مناظر آپارتمانهای مختلفی که به عنوان دانشجو در مونیخ زندگی میکردم، قرار گرفته بودم و یک مجموعه کارتپستال داشتم. در اتاق زیر شیروانی مدرسه فیلم، یک مجموعه از صفحات قدیمی ۷۸ شلاک پیدا کردم و آنها را به ترتیب با همان عنوان شمارهگذاری کردم. ولی میکس ضبط اتفاق نیافتاد. در نهایت، با پروژکتور ۱۶ میلیمتری مدرسه فیلم، آنها را به صورت مستقیم و به صورت تقریبی روی ترک صوتی ضبط کردم.»
درباره «همان بازیکن دوباره شلیک میکند»
دو شات باقیمانده از «صحنهها»
«”صحنه ها” اولین فیلم کوتاه من بود اما یک جورهایی گم شد. با این حال، دو شات از آن باقی ماند و به دو شات اول فیلم “همان بازیکن دوباره شلیک میکند” تبدیل شد. این دو شات به نوعی پیشدرآمد را تشکیل میدهند. بقیه فیلم، بعد از عنوان، شامل یک شات سه دقیقهای است که پنج بار تکرار میشود، مانند پنج توپ در یک ماشین پینبال. این فیلم به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری، سپس پنج بار تکرار و هر بار به رنگ متفاوتی رنگآمیزی شد. واقعاً به یک فیلم رنگی تبدیل نشد؛ فقط کمی آبی، قرمز، زرد و سبز در طول مسیر دیده میشود.
درباره «زاویه معکوس»
فیلمی به سبک دفترچه خاطرات
«اولین فیلم من یک جور دفترچه خاطرات بود. این فیلم درباره موسیقی سبک نیو ویو بود (از جمله گروه دل بیزنتینز که جیم جارموش سردستهاش بود)، درباره پرسه زدن در نیویورک، درباره فرایند تدوین نزد فرانسیس فورد کاپولا، درباره یک رمان از امانوئل بوو و درباره ادوارد هاپر. در واقع، کل این ماجرا یک جورهایی انعکاس فیلمسازی در اروپا و آمریکا بود.»
گفتنی است چهار فیلم کوتاه و نیمه بلند ویم وندرس روز دوشنبه ۳۰ مهر از ساعت ۲۰:۳۰ در سالن ۱۰ پردیس سینمایی ملت نمایش داده میشوند.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.