به گزارش هنرآنلاین، اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «۴۱ – ۲۰» این رویداد در روز پنجم «درباره خیال» با موضوع «موسیقی فیلم کوتاه» به دبیری احمدعلی سجادی صدر و با حضور ای.آر.رحمان سه شنبه ۱ آبان، ساعت ۱۰:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد. ای.آر.رحمان در ابتدای این نشست گفت: شما با […]
به گزارش هنرآنلاین، اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «۴۱ – ۲۰» این رویداد در روز پنجم «درباره خیال» با موضوع «موسیقی فیلم کوتاه» به دبیری احمدعلی سجادی صدر و با حضور ای.آر.رحمان سه شنبه ۱ آبان، ساعت ۱۰:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
ای.آر.رحمان در ابتدای این نشست گفت: شما با دیدن فیلم های زیاد میتوانید به موسیقی فیلمهای خودتان برسید، موسیقی باعث میشود مخاطب همراه فیلم و کاراکتر و جهان شود. یک نکته ای که در کار من حائز اهمیت است؛ این که اصلا دوست ندارم کار کلیشهای انجام دهم و نمیخواهم وابسته باشم.
وی افزود: یک فیلم واقعیت مجازی ساختهام که بسیار برای من جذاب است و دوست دارم مجدد در این فضا فیلم بسازم.
ای.آر.رحمان در ادامه به اهمیت فیلم کوتاه در سابقه کاری خود اشاره کرد و گفت: من قبل از اینکه کار موسیقی فیلم انجام دهم، تیزرهای تبلیغاتی میساختم و باعث شد من راحت تر و باتجربهتر وارد دنیای موسیقی فیلم شوم، این موضوع دقیقا برای فیلم کوتاه صدق میکند، شما زمانی که فیلم کوتاه میسازید پلههایی برای ورود به عرصه فیلم سازی بلند ایجاد میکنید.
وی افزود: به موسیقی فیلم توجه کنید، اگر از بودجه خوبی برخوردار هستید حتما یک آهنگساز داشته باشید و اگر بودجه خوبی ندارید از نرم افزارهایی که نمونه سازها را دارند استفاده کنید و یا از هوش مصنوعی کمک بگیرید اما روش حرفهای در این فضا کمک گرفتن از یک آهنگساز حرفهای است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر میکنید هوش مصنوعی یا تکنولوژیها میتوانند جایگزین آدمها در روند تولید فیلم باشند پاسخ داد: این تکنولوژیها خیلی خوب هستند و میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید اما هر انسانی یک ویژگی خاص دارد و علاوه بر آن خلاقیت های فردی هر شخص میتواند گاهی بیشتر از این تکنولوژی به کمک شما بیاید.
ای.آر.رحمان تاکید کرد: به نظرم فیلم های کوتاه بسیار قابل احترام هستند چراکه دروازهای برای ورود به عرصه فرهنگ و هنر میمانند.
وی افزود: فیلمها و موسیقیهای ایرانی از اصالت خوبی برخوردارند و من در بین فیلمهای ایرانی فیلم “لیلا” و «سنتوری» را بسیار دوست دارم.
از آنجایی که ای.آر.رحمان سازنده موسیقی «محمد رسول الله» است، در ادامه این نشست از وی سوال شد که همکاریاش با مجید مجیدی در این فیلم به چه شکل بوده است؟
ای.آر.رحمان پاسخ داد: آقای مجیدی مانند اسطوره و قهرمان در هند شناخته شدهاند و نه تنها از بعد کاری و فیلمسازی بلکه روشهای درست برای درک یک فیلم را آموزش و به ما یاد دادند چطور یک فیلم خلاقانه بسازیم. زمانی که مجید مجیدی پیشنهاد داد تا آهنگسازی محمد رسول الله را بر عهده بگیرم احساس کردم تمام رسالت کاریام را ادا کردهام.
وی عنوان کرد: این فیلم برای من یک فرایند یادگیری داشت و در طول همکاری با آقای مجیدی، موسیقیها و سبکهای مختلف را برای ایشان ارسال میکردم و از ایشان نظر میخواستم.
آهنگساز فیلم «محمد رسول الله» در ادامه گفت: من یک مدرسه موسیقی ایجاد کردم و بچه هایی را که از پس هزینه های کلاس های موسیقی برنمیآیند، به این مدرسه دعوت میکنم و آنها به شکل رایگان بورسیه میشوند و آهنگسازی میکنند.