یکشنبه, ۴ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 278493 |
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲ |
4 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رحمت امینی کارگردان که این نمایش را به طور مشترک با سمیرا طباطبایی کارگردانی می‌کند، در گفتگویی ارایه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این نمایش، نکاتی را درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بیان و تاکید کرد که این استان باید امکانات سخت‌افرازی خود را ارتقا بدهد.   او در آغاز درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی توضیح داد: […]

رحمت امینی کارگردان که این نمایش را به طور مشترک با سمیرا طباطبایی کارگردانی می‌کند، در گفتگویی ارایه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این نمایش، نکاتی را درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بیان و تاکید کرد که این استان باید امکانات سخت‌افرازی خود را ارتقا بدهد.  

او در آغاز درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی توضیح داد: مانند اغلب کارهایم این ایده از یک مبدا دانشجویی آمد. یکی از دانشجویان در کلاس‌ درس ایده‌ای داشت و با او صحبت کردم. گروهی تشکیل دادیم و در یک کارگاه ۶، ۷ ماهه، یکی دو ماه صرف نگارش متن شد و نمایشنامه در حین تمرین، نگاشته و نهایی شد.

این کارگردان با اشاره به روند طولانی تمرین و آماده‌سازی این نمایش افزود: در طول این تمرین‌های طولانی، ۷۰ درصد بازیگران گروه تغییر کردند. بخشی از اعضای گروه، دانشجو بودند که در فصل تابستان امکان استفاده از خوابگاه را نداشتند و تعدادی دیگر نیز نتوانستند با پروسه تمرین طولانی مدت که حدود ۶، ۷ ماه زمان برد، کنار بیایند. به همین دلیل بخشی زیادی از  بازیگران کار تغییر کردند و این گونه بود که نام این پروسه تمرین را سیمرغ‌وار گذاشتم.

امینی با ارایه توضیحاتی درباره داستان این نمایش افزود: نمایش ما روی معضلی دست می‌گذارد که مبتلابه کودکان امروز است؛ رابطه بین کودکان و اسباب‌بازی‌هایشان. اینکه کودکان امروز در قیاس با کودکان گذشته چه مواجهه و رفتاری با اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های خود دارند. با همین نگاه، در این نمایش کارگاهی را در نظر گرفتیم که مخصوص تعمیر عروسک‌هاست ولی وجه فانتزی کار این است که خود عروسک‌ها وقتی دچار مشکلی می‌شوند و نیاز به تعمیر دارند، به این کارگاه مراجعه می‌کنند.

این کارگردان که معتقد است نمایشش هر دو گروه سنی کودک و نوجوان را پوشش می‌دهد، افزود: نمایش به لحاظ گروه سنی تماشاگران، همپوشانی دارد و گروه سنی ۵ سال به بالا می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

امینی که در دو حوزه تئاتر کودک و بزرگسال فعال است، اضافه کرد: در طول سال‌های فعالیتم بیشتر بر نمایش‌های بزرگسال به ویژه نمایش‌های ایرانی و کمدی تمرکز داشته‌ام اما در عین حال مطالعات و پژوهش‌هایم در زمینه تئاتر کودک نیز قطع نمی‌شود و این چنین است که پژوهشی را با همکاری فرهنگستان هنر انجام دادم یا کتاب «تئاتر پداگوژی» را در زمینه تئاتر کودک نوشتم. گاهی به این نتیجه می‌رسم که نتیجه مطالعاتم و پژوهش‌هایم را در قالب اجراهای ویژه کودک کار کنم.

او یادآوری کرد: پیش‌تر نمایش «گردآفرید» را برای گروه سنی نوجوان اجرا کردم که یک نقالی زنانه برای گروه سنی نوجوان و به زبانی ساده بود.

امینی که روز شنبه ۱۲ آبان ماه نمایش «یارا و ماموریت عروسکی» را در بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا کرده است، در ارزیابی خود از شرکت در این رویداد هنری گفت: تئاتر کودک و نوجوان ما همچنان در حال تجربه‌اندوزی است.

او در پاسخ به اینکه یکی از مشکلات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در دوره‌های پیشین بی‌توجهی به گروه سنی نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره بوده، توضیح داد: امسال چون نمایش ما متعلق به گروه سنی کودک بود، مشکلی از این نظر نداشتیم ولی این تجربه شخصی را داشته‌ام که نمایشی را برای گروه سنی نوجوان کار کرده‌ام ولی کودکان را هم به تماشای آن آورده‌اند. هرچند کودکان به اندازه خود از آن اجرا بهره‌مند شده‌اند ولی مخاطب هدف ما نبودند و ممکن بود نتوانند تمام مفاهیم کار را دریافت کنند.

امینی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم به این تفکیک سنی برسیم که تعداد تئاترهایمان به جایی برسد مخاطب در هر زمانی که بخواهد بتواند نمایش گروه سنی مورد نظر خود را بیابد. در حال حاضر مکانی مانند مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سه سالن خود را برای گروه‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان تعریف کرده ولی همچنان با عنوان مرکزی برای تئاتر کودک شناخته می‌شود. باید روی تولید و تقاضا کار کنیم تا به این تقسیم‌بندی سنی برسیم.

او درباره بازگشت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان نیز گفت: خوشبختانه با وجود تمام مشکلاتی که تئاتر کودک و نوجوان ما به لحاظ سخت‌افرازی و نرم‌افزاری دارد، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کار خود را پیش می‌برد. بنابراین بردن جشنواره به یزد کار اشتباهی بود که امسال جبران شد.

امینی تاکید کرد: همدان جایی است که به عنوان میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برای مردم و مسئولان همدان شناخته‌شده است ولی لازم است این استان در کنار فرهنگ‌سازی، امکانات سخت‌افزاری خود را نیز ارتقا بدهد. به عنوان نمونه چون ما پیش از شرکت در جشنواره، مشغول اجرای نمایش در تهران هم بودیم، سالنی که در همدان در آن اجرا داشتیم از نظر امکانات پایین‌تر از سالن اجرایمان در تهران بود و همین امر سبب شد که اجرای ما در جشنواره در قیاس با اجرای عمومی افت داشته باشد. 

گفتنی است نمایش «یارا و ماوریت عروسکی» نوشته زیبا برجی فلاح است که بر اساس طرحی از آیدا احمدپور نگاشته شده و در خلاصه داستان آن آمده: بابا عروسکی کارگاهی دارد که در آن عروسک‌ها و اسباب بازی‌های آسیب‌دیده از دست بچه‌ها، تعمیر می‌شوند. بر تعداد چنین اسباب بازی‌ها و عروسک‌ها روز به روز افزوده شده و بابا عروسکی، برای رفع این مشکل، عروسکی انسان‌نما به نام «یارا» می‌سازد.

بازیگران این نمایش (به ترتیب الفبا) عبارتند از: شاهد بهوند، مهدیه ‌تاجیک ‌راد، سپیده چنگیزی، بهناز ‌خانی، الهام ‌خداوردی، پانیذ صادقی مقدم، عسل فروزفر، کوروش ‌محمدرضا.

این اثر نمایشی هر روز ساعت ۱۷ به مدت ۵۰ دقیقه در سالن گلستان مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید