به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اجلاس کاپ۲۹ در باکو، فراتر از ظاهر محیطزیستی خود، به عرصهای اقتصادی بدل شده است؛ لذا اعزام هیئتی حسابشده با رویکردی هوشمندانه، ضامن تأمین منافع ملی کشور خواهد بود. باتوجهبه نقشآفرینی رژیم صهیونیستی و دسیسههای آمریکا، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باور دارند که حضور رئیسجمهور در […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اجلاس کاپ۲۹ در باکو، فراتر از ظاهر محیطزیستی خود، به عرصهای اقتصادی بدل شده است؛ لذا اعزام هیئتی حسابشده با رویکردی هوشمندانه، ضامن تأمین منافع ملی کشور خواهد بود. باتوجهبه نقشآفرینی رژیم صهیونیستی و دسیسههای آمریکا، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باور دارند که حضور رئیسجمهور در این اجلاس مغایر منافع ملی است.
اما باید به این مسئله توجه داشت که کاپ۲۹، اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی، در باکو فرصتی استثنایی برای ایران فراهم میکند تا در عرصه بینالمللی نقشآفرینی کند و منافع ملی خود را تأمین کند، با این حال، حضور در این اجلاس نیازمند رویکردی هوشمندانه و دقیق است که همزمان با ملاحظات سیاسی، اهداف اقتصادی و زیستمحیطی کشور را مدنظر قرار دهد.
باتوجهبه نکات مطرحشده، باید فردی با تخصص و تجربه در حوزه مذاکرات بینالمللی، اقتصاد و محیط زیست، بهعنوان نماینده ایران در کاپ۲۹ حضور یابد تا بتواند از این فرصت به بهترین شکل بهره ببرد.
تمرکز کاپ۲۹ بر مسائل اقتصادی، ایجاب میکند نماینده ایران با درک عمیق از چالشها و فرصتهای اقتصادی کشور و با آگاهی از پیچیدگیهای مذاکرات بینالمللی، در این اجلاس حضور یابد. این نماینده باید بتواند با اتخاذ سیاستی ادعاگرانه و با محکوم کردن سیاستهای دوگانه غرب، از فرصت طلایی این اجلاس برای رفع تحریمهای بینالمللی استفاده کند.
ایران میتواند با برجستهکردن نقش تحریمها در محدودکردن دسترسی کشور به تکنولوژیهای جدید و سرمایهگذاری در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر، جامعه بینالمللی را متوجه تأثیر منفی این تحریمها بر اهداف توسعه پایدار و مقابله با تغییر اقلیم کند. با این رویکرد، ایران میتواند از حمایت کشورهای دیگر برای رفع تحریمهای ناعادلانه بهره ببرد.
همچنین، ایران باید بهصراحت اعلام کند که طراحی نظام غرب در جلوگیری از توسعه انرژیهای نوین، بهویژه انرژی هستهای را تشخیص میدهد و آن را مانعی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار میداند. ایران باید تأکید کند که انرژی هستهای بهعنوان یک منبع پاک و قابلاتکا، نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانهای و مقابله با تغییر اقلیم دارد، با این استدلال، ایران میتواند از جامعه بینالمللی بخواهد که حق استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای را برای همه کشورها بهرسمیت بشناسد.
در همین راستا، ایران باید آمادگی خود را برای همکاری با سایر کشورها در زمینه توسعه و انتقال تکنولوژیهای مرتبط با انرژیهای تجدیدپذیر و هستهای اعلام کند. با ارائه یک برنامه جامع و شفاف در زمینه توسعه انرژیهای پاک، ایران میتواند اعتماد جامعه بینالمللی را جلب کند و تصویر مثبتی از خود به جهان ارائه دهد.
چرا رئیس سازمان انرژی اتمی نماینده مناسبی برای ایران در اجلاس تغییر اقلیم خواهد بود؟
تحولات اخیر در کنوانسیون تغییرات اقلیمی و تمرکز جدید آن بر انرژیهای تجدیدپذیر، منجر به تغییر رویکرد کشورها در قبال این اجلاسها شده است. امروزه میبینیم که بسیاری از کشورها با نمایندگانی در سطح وزرای انرژی یا نفت در این اجلاسها شرکت میکنند، درحالیکه ایران همچنان با نمایندهای در سطح رئیس سازمان محیط زیست در این مناسبات حاضر میشود.
باتوجهبه تأثیرات غیرقابلانکار تصمیمات این اجلاس بر امنیت و منافع ملی کشور، ضروری است که نگاه ایران به این اجلاس از یک موضوع صرفاً زیستمحیطی به یک موضوع اقتصادی ـ سیاسی و راهبردی تغییر یابد.
در این راستا، رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد اسلامی، بهعنوان بهترین و راهبردیترین گزینه برای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در چنین اجلاسیههایی مطرح میشود. وی با تسلط بر موضوع انرژی، بهویژه انرژیهای هستهای و تجدیدپذیر، قادر خواهد بود در نظم نوین جهانی که حول این انرژیها شکلگرفته است، بهعنوان مدافع منافع ملی کشور عمل کند.
این انتخاب هوشمندانه میتواند موازنه قدرت را در عرصه بینالمللی بهنفع ایران تغییر دهد و مزایای راهبردی مهمی را بههمراه داشته باشد. با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، ایران قادر خواهد بود نقش فعالی در شکلدهی به سیاستهای جهانی در زمینه انرژی ایفا کند و از فرصتهای ایجادشده برای توسعه و پیشرفت کشور بهرهبرداری نماید.
همچنین، این حضور میتواند به رفع نگرانیهای بینالمللی در مورد برنامه هستهای ایران کمک کند و زمینه را برای همکاریهای بیشتر با سایر کشورها فراهم آورد. در نهایت، این انتخاب میتواند بهعنوان یک اهرم دیپلماتیک برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی کشور مورداستفاده قرار گیرد.
باید به این مسئله اشاره کرد که حضور هوشمندانه ایران در کاپ۲۹ باکو میتواند فرصتی منحصر به فرد برای تأمین منافع ملی کشور باشد. با اتخاذ سیاستی فعال و ادعاگرانه، ایران میتواند از این اجلاس برای رفع تحریمها، جلب سرمایهگذاری خارجی، توسعه همکاریهای بینالمللی و ارتقای جایگاه خود در عرصه جهانی استفاده کند. موفقیت در این مسیر، نیازمند انتخاب نمایندهای شایسته و کارآمد است که بتواند با درایت و هوشمندی، منافع ملی ایران را در این اجلاس مهم بینالمللی تأمین کند.
انتهای پیام/+