به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، محسن فاخری با بیان اینکه پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویبنامه خاص هیات وزیران در میانه دهه ۱۳۸۰ به مرحله اجرا درآمده است، بیان کرد: این پروژه در پنج کیلومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و […]
به گزارش سرویس اقتصادی ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، محسن فاخری با بیان اینکه پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویبنامه خاص هیات وزیران در میانه دهه ۱۳۸۰ به مرحله اجرا درآمده است، بیان کرد: این پروژه در پنج کیلومتری بندر صیادی سلخ واقع در جزیره قشم و با موقعیت مناسب و فاصله ۵ مایلی با خلیج فارس احداث شده و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است. وی از تولید سوخت کمسولفور داخلی با همکاری شرکتهای دانشبنیان خبر داد و گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری مزین به نام «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» است، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده با همکاری شرکتهای دانشبنیان، اقدام به تولید سوخت کمسولفور داخلی برای تامین نیاز شناورهای ناوگان کند. مدیرعامل شرکت سوخترسانی و خدمات کشتیرانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه مجموعه اقدامات گسترده ای جهت توسعه فعالیتها و تولید سوخت کمسولفور در مجموعه سلخ با همکاری شرکتهای دانش بنیان و سایر صنعتگران داخلی انجام شده، تصریح کرد: این مجموعه اقدامات با هدف ایجاد و استقرار تکنولوژی تولید سوخت کمسولفور مستمراً در حال انجام است که پیشرفتهای خوبی نیز حاصل شده است. وی بیان داشت: میزان سرمایهگذاری صورت گرفته در پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال بوده است و هم اکنون نیز علاوه بر احداث زیرساختها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامههای بین المللی مربوطه نیز اقدام شده است. فاخری افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و هم اکنون ۶۰ درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد و منطقه آزاد قشم نیز با ۲۵ درصد سهم در پروژه سوخت رسانی سلخ قشم مشارکت دارند. مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات بندری ستاره قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساختهای لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت ۴ میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله) بـه انجـام رسـیده بود. وی اضافه کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز جهت پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساختهای لازم برای این طرح اقدام نموده است. وی ادامه داد: به منظور امکان بهرهبرداری از طرح، بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام شده است به طوری که با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآوردههای نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوشهای تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و غیره) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شده است. وی اظهار کرد: بخش فراساحل این طرح با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) است. وی افزود: هم اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن(DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد. فاخری یکی از مشکلات پیش روی پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) بندر سلخ قشم را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین المللی ۲۰۲۰ سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه اندازی کامل این پروژه بدل شده است. وی علت این امر را فقدان زیر ساختهای لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساختهای لازم جهت تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه گذاری سنگین مجدد به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیتهای فعلی، دستیابی به آن زمان بر است. فاخری بیان داشت: برای سوخترسانی به کشتیهای خارجی اگر سوخت کم سولفور مازاد بر نیاز وجود داشته باشد از سوخترسانی به کشتیهای خارجی استقبال میکنیم، ضمن اینکه باید امکان نقل و انتقالات مالی هم فراهم شود. وی در مورد واگذاری سهام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی در رابطه با سایت سلخ اظهار داشت: تاکنون هیچ سهمی واگذار نشده است، اما مذاکراتی در حال حاضر در شرایط کاملا رقابتی با تمام کسانی که برای سهم اعلام آمادگی کردهاند، کشتیرانی استقبال کرده است و در حال مذاکره هستیم. وی افزود: در حال حاضر در مجموعه دولتی متقاضی سهام سایت سلخ است و در حال مذاکره با آنها هستیم. انتهای پیام/