مهدی قنادی گفت:اجرای طرح تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی دارو، در ابتدای طرح باعث ایجاد اضطراب بین بیمهشدگان شده بود، ولی با مدیریت صحیح در استانها علیرغم شروع ضربتی، توانستیم فرصت برنامه ریزی را از دست افراد سودجو گرفته و بازار دارو را به سمت منافع بیمه شدگان (بیماران) هدایت نماییم بصورتی که ضمن افزایش […]
مهدی قنادی گفت:اجرای طرح تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی دارو، در ابتدای طرح باعث ایجاد اضطراب بین بیمهشدگان شده بود، ولی با مدیریت صحیح در استانها علیرغم شروع ضربتی، توانستیم فرصت برنامه ریزی را از دست افراد سودجو گرفته و بازار دارو را به سمت منافع بیمه شدگان (بیماران) هدایت نماییم بصورتی که ضمن افزایش تعداد در تعهد، در بسیاری از داروها، سهم پرداختی بیمه شده نسبت به قبل کاهش داده شد.
او افزود: هدف از اجرای ضربتی این طرح جلوگیری از جبهه گیری و فرصت طلبی عدهای منفعت طلب است.
قنادی قاچاق دارو را بخشی از سودجوییهای قبل دانست و افزود: با اجرای این طرح دست افراد زیادی از این بازار بریده شده است و طبیعی است که عدهای معترض باشند.کار با سامانه نسخه نویسی الکترونیکی دارای پیچیدگیهای خاصی بوده و در واقع زحمت اصلی بر دوش تک تک همکاران استانی است که شایسته تقدیر و تشکر میباشند.
سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به جبهه گیری و مقاومت عدهای در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی تاکید کرد: علیرغم تمام مانع پراکنی ها، همکاران ما در استانها توانستند جبهه مقاومت را شکسته و به اهداف خود در این زمینه برسند به نوعی که پس از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک مراکز تشخیصی و درمانی حاضر به برگشت به نسخه کاغذی نمیباشند و اجرای قبلی نسخه الکترونیک موجب پیاده سازی پرداخت یارانه دارو در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه اجتماعی گردید و بدون زیر ساخت الکترونیک پرداخت یارانه به دارو تقریبا غیر قابل تصور بوده و موجب آشفتگی در نظام درمان میشد و تلاش سنوات قبل سازمانهای بیمه پایه برای الکترونیکی نمودن امور مربوط به درمان، موجب اجرای راحت قوانین و احقاق حقوق بیمه شدگان گردید.
وی هدف از ارزیابی میدانی و نظارت بر فعالیتها را شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف و اشکالات موجود در ارائه خدمات بهتر به مردم عنوان کرد.
قنادی با اشاره به راهاندازی سامانههای هوشمند در سازمان بیمه سلامت گفت: با توجه به تغییرات صورت گرفته باید مدلهای سازمانی نیز تغییر یابند و یکی از نتایج همین پایشهای استانی میتواند تغییر مدلها باشد.
وی با تاکید بر اهمیت مسئله نظارت در فرآیندها افزود: ما سه نوع نظارت در سازمان داریم که مرحله نخست قبل از ارائه خدمات صورت میگیرد تا در صورت مشاهده نقصها و کاستیها، مشکلات قبل از ارائه خدمات به بیمه شدگان رفع شود. نظارت بعدی نظارت حین خدمت است که توسط سامانهها به صورت آنلاین کنترل میشود و در نهایت نظارت بعد از ارائه خدمات را داریم که به بررسی عملکردها از طریق بررسی انحراف معیار در دادهها طی ماههای بعد از ارائه خدمت مورد ارزیابی قرار میگیرد.
سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان گفت:ما به مرحلهای رسیده ایم که باید نظارت بر کیفیت ارائه خدمات داشته باشیم ، قبل از راه اندازی سامانههای الکترونیک امکان کنترل و نظارت منسجم بر انجام فرآیندها چه در مرحله قبل از ارائه خدمت، چه حین خدمت و چه بعد از خدمت نداشتیم، اما اکنون میتوانیم ریز به ریز عملکردها را بررسی نماییم.