جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 92685 |
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴ |
175 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه تصاویری از وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. طبق اعلام قوه قضاییه، ماجرا از این قرار بود که در پی درگیری بین تعدادی از  زندانیان محکومیت مالی و سرقت، یک کارگاه خیاطی کارآفرینی زندان اوین دچار حریق شد. بلافاصله پس از […]

به گزارش ادراک خبر، ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه تصاویری از وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

طبق اعلام قوه قضاییه، ماجرا از این قرار بود که در پی درگیری بین تعدادی از  زندانیان محکومیت مالی و سرقت، یک کارگاه خیاطی کارآفرینی زندان اوین دچار حریق شد.

بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت، انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شد و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفاء حریق را آغاز کرد و آتش‌سوزی مهار و خاموش شد.

پس  از وقوع حادثه، علی صالحی  دادستان تهران اعلام کرد: درگیری  شنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۱ زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داده، جداست و با آن فاصله دارد. هم اکنون اوضاع زندان اوین آرام شده  و آرامش برقرار است.

در شرایطی که خانواده زندانیان نسبت به سلامت عزیران خود نگران شده بودند  مسئولان زندان، امکان تماس تلفنی شبانه زندانیان با خانواده ها را فراهم  کردند. این تصمیم باعث شد نیمه شب گذشته صف های تماس با خانواده در زندان اوین تشکیل شود که تا نزدیک صبح ادامه داشت و از صبح امروز(یکشنبه)۲۴ مهرماه نیز طبق روال معمول امکان تماس زندانیان با خارج از زندان فراهم است.

بعد از وقوع حادثه سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران  درباره عملیات آتش‌نشانی درپی حریق رخ داده در بخشی از زندان اوین اظهارکرد: در ساعت ٢١:٢٩  شنبه، یک مورد حادثه آتش‌سوزی داخل زندان اوین به سامانه ١٢۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اطلاع داده شد که با توجه به اینکه حدود ١٠ سال است یک ایستگاه آتش‌نشانی در محدوده زندان مستقر است این ایستگاه در مدت زمان حدود یک دقیقه در محل حاضر شد.  همزمان نیز پنج ایستگاه آتش‌نشانی به همراه تانکر آب و تجهیزات اطفای حریق از سوی ستاد فرماندهی به محل اعزام و در فاصله کوتاهی در محل حاضر شدند. تانکرهای آب و خودروهای پشتیبانی نیز در محل حاضر شدند.

ملکی با اشاره به حضور آتش‌نشانان در محل زندان افزود: محل حادثه یک ساختمان دو طبقه بود که کارگاه‌های آموزشی در آن برگزار می‌شد. حریق نیز در قسمت خیاطی این ساختمان در طبقه فوقانی رخ داده بود. آتش نشانان هم از طریق نردبام هیدرولیکی و هم از طریق نفوذ به داخل عملیات اطفای حریق را انجام دادند و در حال حاضر آتش کاملا خاموش شده است. آتش با عملیات سریع آتش نشانان خاموش شده و از گسترش آن به اطراف جلوگیری شد. در حال حاضر نیرو ها در حال انجام لکه گیری پایانی هستند.

ملکی اضافه کرد: در محدوده‌ای که آتش نشانان عملیات خود را انجام دادند هیچگونه خسارت جانی مشاهده نشد و عوامل آتش‌نشانی پس از اطفای حریق محل را به عوامل مربوطه تحویل دادند.عوامل اورژانس نیز در محل حضور داشتند.

وی درباره علت وقوع این حریق نیز گفت: علت این حریق باید از سوی عوامل مربوطه بررسی و اعلام شود.

همچنین شب گذشته یکی از نیروهای امدادی حاضر در صحنه درباره آمار فوتی و مصدومان گفت: این حادثه تاکنون هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومان نیز تاکنون هشت نفر است.

محسن منصوری، استاندار تهران در گفتگو با بخش خبری ساعت ۲۳ و در خصوص حادثه زندان اوین  نیز  از داخل محوطه زندان اوین اعلام کرد: هم اکنون(ساعت ۵ دقیقه بامداد یکشنبه، ۲۴ مهر)، ما حدود یک‌ساعت و نیم دو ساعتی است که خدمت عزیزانمان از مجموعه‌های انتظامی و امنیتی در داخل زندان اوین هستیم. همان‌طور که مستحضر هستید، اتفاقاتی در داخل این مجموعه (زندان اوین) افتاد و یک‌مقدار داخل بخشی از بندهایی مثل بند ۷ و ۸ شلوغ شده بود، منتها مساله اصلی در بندی بود که اراذل و اوباش آنجا حضور داشتند، با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد و یگان ویژه، مشکل خاصی نیست و وضعیت زندان کاملا تحت کنترل بوده و آرامش در مجموعه زندان برقرار است.

منصوری ادامه داد: مساله اصلی در حقیقت ایجاد حریق و آتش‌سوزی بود که توسط بعضی از این اغتشاشگران و زندانیان در مجموعه زندان اتفاق افتاده بود که آن‌هم با حضور عوامل آتش‌نشانی و انتظامی کنترل و مهار شد.  به دلیل شرایط امنیتی، خیابان‌های اطراف زندان در حال رصد و تحت کنترل است.

وی از مردم خواست که به فراخوان‌ها و شایعه‌پراکنی‌های رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه توجه نکنند و در عین حال گفت که در ارتباط‌های بعدی جزئیات مسایل را بیشتر اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که اساسا در زندان اوین، بندی مخصوص اراذل و اوباش وجود ندارد و امکان دارد که در بیان این مطلب اشتباه شده باشد.

بازداشتگاه اوین یکی از مشهورترین و مهمترین زندان‌های کشور است که محکومان مالی و امنیتی در این زندان نگهداری می‌شوند.

نهایتا پس از بر قراری آرامش در اوین، حشمت الله حیات الغیب مدیرکل زندان های استان تهران در گفت و گو با شبکه خبر اعلام کرد:  خانواده های زندانیان می توانند با آنها تماس بگیرند و آرامش در زندان حاکم است.

همچنین در خصوص اتفاقات دیشب در اوین  یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد:  در میانه آتش سوزی و درگیری با نیروهای حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می کنند. آنها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می شوند. گفته می شود که صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است.

این در حالی است که یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب خبر انفجار مین در زندان اوین تاکید کرد: در جریان اتفاقات شب گذشته هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی‌ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتی‌ها رخ داده و مربوط به بخش زندانیان امنیتی نبوده است.

بر اساس این گزارش، هنوز آمار دقیقی از فوتی‌های احتمالی و مصدومان این حادثه از سوی مرجع رسمی اعلام نشده است.

طبق اعلام اکثر مسئولان در حال حاضر آرامش در مجموعه زندان اوین برقرار است و جای نگرانی نیست زیرا هم وضعیت زندان کاملا تحت کنترل است و هم اطراف کاملا تحت کنترل است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید