به گزارش گروه اجتماعی ادراک خبر به نقل از تسنیم؛ محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در ایام کرونا که آموزش حضوری تعطیل شد، مناطق کم برخوردار در بحث عدالت آموزشی و ارائه آموزش مطلوب با مشکل جدی مواجهه شدند و افت تحصیلی و فقر یادگیری در این مناطق محسوستر بود.وی […]
به گزارش گروه اجتماعی ادراک خبر به نقل از تسنیم؛ محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در ایام کرونا که آموزش حضوری تعطیل شد، مناطق کم برخوردار در بحث عدالت آموزشی و ارائه آموزش مطلوب با مشکل جدی مواجهه شدند و افت تحصیلی و فقر یادگیری در این مناطق محسوستر بود.وی گفت: باید بتوانیم ضمن دسترسی به آموزش، آموزش باکیفیت را برای همه دانشآموزان کشور، بهخصوص مناطق محروم فراهم کنیم. به همین منظور در راستای عدالت آموزشی، پویشی راهاندازی شد تا در گام نخست این هدفگذاری برای آمادگی مطلوبتر و مناسبتر دانش آموزان در امتحانات نهایی و در پایه دوازدهم رشتههای شاخه نظری اتفاق بیفتد که برنامه اجرایی آن در ماه رمضان اتفاق افتاد و در گام بعدی، سال تحصیلی آینده در یک برنامهریزی بلندمدت، دانش آموزان پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم را تحت پوشش قرار خواهیم داد.وی با اشاره به آموزش مکمل در تابستان امسال، گفت: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی با افت یادگیری مواجه بودیم، برنامههایی را پیشبینی کردیم تا دانشآموزانی که در دوران کرونا با افت تحصیلی مواجه شدند، دورههایی را بهعنوان آموزش مکمل از تیرماه ۱۴۰۱ با اولویت مناطق کم برخوردار، استانهای مرزی و مناطق حاشیهای برگزار کنیم و در این خصوص اعتباراتی هم پیشبینی شده است.همچنین به گفته رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در دوره اول ابتدایی برای دانشآموزانی که در دروس فارسی و ریاضی توصیف “نیازمند تلاش بیشتر” و “قابل قبول” و دوره دوم ابتدایی برای دانشآموزانی که در دروس علوم، فارسی و ریاضی توصیف “نیازمند تلاش بیشتر” و “قابل قبول” را کسب کنند، کلاس جبرانی برگزار خواهیم کرد.در ۶ پایه تحصیلی دوره ابتدایی ۲۷۱ هزار و ۴۷۷ دانشآموز در درس علوم، ۵۴۴ هزار و ۷۸۱ نفر در درس ریاضی و ۳۵۹ هزار و ۵۸۰ دانشآموز در درس فارسی باید در این کلاسهای جبرانی شرکت کنند. بیشترین افت دانش آموزان دوره ابتدایی در درس ریاضی و فارسی است.حکیمزاده درباره امتحانات دانشآموزان دوره ابتدایی نیز گفت: در دوره اول ابتدایی (پایه های اول-دوم-سوم) در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم- پنجم) در دروس فارسی، ریاضی و علوم و پایه ششم در تمام دروس علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی-توصیفی، در پایان سال تحصیلی آزمونهای کتبی برگزار می شود.این ارزشیابی برای پایههای اول تا پنجم به شکل برگزاری آزمون کتبی و به صورت کلاسی است؛ تمامی فرایندهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اعم از طراحی سوالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق، بر عهده معلم مربوطه است.وی در خصوص ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای دانشآموزان پایه ششم ابتدایی اظهار کرد: علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی- توصیفی، آزمون هماهنگ منطقهای با سوالات واحد و برنامه معین و به طور هم زمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه در مدارس برگزار میشود.